ایرنا به نقل از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گزارش داد: حدود 2 هزار میلیارد تومان طرح اشتغالزایی به بانک ها ارسال شده که تاکنون 200 میلیارد تومان به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است.

علی ربیعی در حاشیه نشست مدیران ارشد دولت تدبیر و امید در جمع خبرنگاران با اشاره به پنج برنامه اصلی دولت در حوزه اشتغال گفت: یکی از این برنامه ها تثبیت شغل است؛ باید شغل های موجود را حفظ کنیم و آثار تحولات اقتصادی از دست رفتن شغل را کم کنیم بنابراین امسال بخشی از منابع بانکی را همچون سال 95 به این بخش سوق خواهیم داد.

وی ادامه داد: بخش دیگر اشتغال فراگیر، همان طرح موسوم به «طرح تکاپو» هست که منابع مورد نیاز آن ایجاد شده و به هر فردی که شغل ایجاد کند، تخفیف هایی ارایه می شود.

ربیعی اضافه کرد: متاسفانه عادات وامگیری از عادات غلطی بوده که وامگیرهای حرفه ای می آمدند و وام می گرفتند؛ اکنون کارآفرین واقعی وام می گیرد و این طرح راه می افتد.

وزیر کار درباره برنامه دولت برای ایجاد اشتغال در بخش روستایی هم گفت: باید در روستاها اشتغال را به سمت بسته بندی، گردشگری و صنایع دستی ببریم؛ بخش کشاورزی از بخش هایی است که وام های پرداختی از دست می رود و منتهی به شغل نمی شود و بنابراین در میان مدت اینها را حذف کردیم.

ربیعی درباره طرح اشتغال فراگیر که اجرای آن از نیمه دوم سال گذشته برای توسعه اشتغال در مناطق کمتر برخوردار، روستایی و عشایری آغاز شده است، یادآور شد: بیش از دو هزار میلیارد تومان طرح به بانک ها رفته که 25 درصد اول را تخصیص داده شده و به طور کامل به بانک ها رفته است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پرداخت ها در اردیبهشت ماه افزایش می یابد، اظهار کرد: تاکنون 200 میلیارد تومان پرداخت شده است و تا اردیبهشت ماه دو هزار میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت سامانه «کارا» برای هدفمند سازی اشتغال اظهار کرد بعد از طی این مراحل به سمت 50 درصد بعد می رویم.

ربیعی خاطرنشان کرد: طرح دیگری که امروز هم رئیس جمهوری به آن اشاره کرد طرح آموزش در محیط واقعی کار موسوم به طرح «کاج» است. در این طرح کارفرما به مثابه آموزش دهنده عمل می کند.

وی ادامه داد: هر فردی که با کارفرما تفاهم می کند، او را مشغول می کند و نام این فرد در سایت فنی و حرفه ای ثبت می شود و بعد از یکسال به وی برگه صلاحیت حرفه ای داده خواهد شد؛ این بخش از قوانین تامن اجتماعی معاف خواهد بود؛ در کنار آن طرح کارورزی و کمک هزینه کارفرمایی راهم دنبال می کنیم.

به گفته وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، این طرح ها در سال 96 هم وجود داشت اما زیرساخت های اجرای آنها برای سال 97 آماده شده است.

ربیعی همچنین درباره افزایش حقوق کارگران گفت: افزایش حقوق کارگران از فروردین ماه اعمال می شود و ابلاغ هم شده است؛ ممکن است در برخی موارد مشکلاتی درباره محاسبه داشته باشند اما محاسبه این افزایش از اول فروردین ماه است و در اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه وام اشتغال روستایی از پارسال شروع شده است، اظهار کرد: 10 درصد وام به صورت خود اشتغالی است و علاوه بر آن در بودجه کمیته امداد و بهزیستی نیز ارقامی برای خوداشتغالی پیش بینی شده است.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =