قطعی‌های روزانه برق در شهر تبریز زندگی شخصی شهروندان و خدمات عمومی را مختل کرده است، از اخلال در زندگی روزمره تا اخلال در روند درمانی برخی بیماران سرطانی؛ بیمارانی که نیازمند دریافت خدمات پرتودرمانی هستند از خرابی هر روزه این دستگاه‌ها شاکی اند.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، پرتو درمانی استفاده از پرتوهای یونساز برای از بین بردن یا کوچک کردن بافت‌های سرطانی است. در این روش در اثر آسیب DNA، سلول‌های ناحیه درمان (بافت هدف) تخریب و ادامه رشد و تقسیم غیرممکن می‌شود. اگرچه پرتو علاوه بر سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رساند ولی اکثر سلول‌های سالم بهبودی خود را دوباره بدست می‌آورند. هدف از پرتو درمانی از بین بردن حداکثر سلول‌های سرطانی با حداقل آسیب به بافت‌های سالم است، کاربرد اصلی پرتو درمانی در معالجه یا تقلیل امراض سرطانی می‌باشد.

در حالی‌که نزدیک دو سوم از بیماران سرطانی در جریان مداوای خود از پرتودرمانی استفاده می‌کنند، تعداد این دستگاه‌ها در کشور ما به علت شرایط تحریمی و قیمت بالا محدود است به طوری که در شهر تبریز تعداد آنها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بیمارستان امام رضا و بیمارستان شهید مدنی تبریز و یکی از بیمارستان های خصوصی شهر، این دستگاه‌ها موجود است.

به گفته دکتر حجت پورفتحی بخش پرتودرمانی بیمارستان شهید مدنی تبریز به طور کامل راه‌اندازی نشده است.

محدودیت تعداد دستگاه‌های پرتودرمانی از یک سو و مشکلات فنی این دستگاه‌ها از سوی دیگر، به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانواده‌های بیماران سرطانی تبدیل شده است، آنها می‌گویند خرابی این دستگاه‌ها یکی دو روزه نیست و آنها که برای دریافت خدمات پرتودرمانی سه چهار هفته ای را در صف ویزیت و نوبت دریافت سپری کردند، با خرابی این دستگاه‎ها بیشتر نگران‌می شوند چرا که برخی بیماران نیازمند دریافت خدمات روزانه پرتودرمانی هستند .

پورفتحی در این خصوص گفت: همواره ارائه به موقع خدمات تخصصی درمانی به بیماران سرطانی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان یک اولویت از سوی مسئولان مورد توجه است، در حال حاضر برای خرید این دستگاه‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم که مهمترین آن محدودیت منابع مالی است،البته وزارت بهداشت در نظر دارد ۵ دستگاه پرتودرمانی جدید خریداری کند که امیدواریم با پیگیری‌های لازم، یکی از این دستگاه‌ها به استان ما آورده شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه خرابی این دستگاه‌ها به دلیل شرایط خاص و حساس آنها، گریزناپذیر است، از طرفی عده ی محدودی در کشور قادر به تعمیر آنها هستند که عموما از سوی نمایندگی های این دستگاه‌ها معرفی می‌شوند که این امر نیز با توجه به خدمات دهی آنها به کل کشور با تاخیر چند روزه مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه قطعی های برق شهر نیز به مشکلات بخش‌های پرتودرمانی بیمارستان‌های مذکور افزوده است که حتی با وصل برق اضطراری نیز مشکل حل نمی‌شود چرا که نوسانات برقی، به مشکلات سیستمی دستگاه‌های پرتودرمانی منجر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه نیک اندیشان وخیرین عرصه سلامت همواره تلاش دارند برای کاهش درد بیماران زمینه ای فراهم کنند که آنان بتوانند با کمترین هزینه خدمات درمانی دریافت کنند که به همین منظور درآِینده نه چندان دور با افتتاح بیمارستان مردانی آذر بخش پرتودرمانی این بیمارستان نیز خدمات درمانی به بیماران ارائه خواهد کرد.

وی یادآور شد: بیماران و خانواده های آنها نگران نباشند چراکه دستگاه پرتور درمانی بیمارستان امام رضا (ع) تا یک هفته دیگر و بیمارستان ولیعصر (عج) تبریز تا فردا تعمیر می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =