معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بزودی مرکز پیوند کبد در این استان راه اندازی می شود تا عمل پیوند بیماران نیازمند به این عضو در این مرکز انجام شود.

به گزارش خبرآنلاین از همدان ؛ محمدرضا عبادیان که در دومین همایش جشن نفس سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: در حال حاضر پیوند کلیه و قرنیه در این استان انجام می شود و با راه اندازی یک مرکز جدید، پیوند اعضای حیاتی نظیر کبد نیز صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: علم و اعتقاد لازمه زمینه سازی اهدای عضو است و فرآیند کسب رضایت برای اهدای عضو باید در زمان کوتاهی انجام شود.

عبادیان گفت: کسب رضایت از خانواده ها در یک دوره 6 ماهه و برگزاری نشست های آموزشی متعدد صورت نمی گیرد بلکه برخی خانواده ها تنها در یک ساعت گفت و گو راضی به بخشش عضو عزیزانشان شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: 61 کارشناس از سال 94 به صورت تخصصی و فنی برای ترویج فرهنگ اهدای عضو و شناسایی خانواده های مرگ مغزی با مرکز اهدای عضو این استان همکاری دارند.

دکتر مجید حمیدی، مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی همدان نیز در این همایش گفت: قانون استفاده از اعضای بیماران مرگ مغزی پس از 15 سال تلاش پزشکان، به تایید شورای نگهبان رسید و از سال 81 این قانون به دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان متولیان اجرای آن ابلاغ شده است.

وی افزود: برخی از خانواده های مرگ مغزی به خاطر سرزنش بستگان و همسایه ها و عنوان اینکه اعضای بدن فرزندشان را برای به دست آوردن پول به فروش گذاشتند، تن به این کار نمی دهند.

حمیدی اظهار داشت: برخی خانواده ها نیز معتقدند که بدن عزیزانشان در صورت اهدای عضو قطعه قطعه شده و قطعه ای به خانواده برای دفن تحویل داده می شود.
مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی همدان گفت: شماری از خانواده نیز منتظر معجزه هستند و فرق کما و مرگ مغزی را نمی دانند.

وی خاطرنشان کرد: از سال 81 تاکنون با 500 خانواده برای اهدای عضو مذاکره صورت گرفته است که تاکنون 120 خانواده موافقت کردند.

مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی همدان گفت: 32 مورد اهدای عضو از ابتدای سال گذشته تاکنون در این استان صورت گرفته که منجر به بازگشت 60 تن به زندگی شده است.

حمیدی با بیان اینکه 27 هزار بیمار در کشور نیازمند عضو هستند افزود: هر 2 ساعت یک نفر از بیماران نیازمند جان خود را از دست می دهند.

لازم به ذکر است، هر ساله سه هزار و 500 تا چهار هزار نفر به علت بروز حوادث به ویژه سوانح رانندگی دچار مرگ مغزی می شوند که در صورت موافقت حتی نیمی از خانواده آنها با اهدای عضو، سالانه 20 هزار نفر به زندگی دوباره باز خواهند گشت.

 

46
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =