اعتمادآنلاین نوشت: جلال جلالی‌زاده، نماینده اهل سنت مجلس ششم معتقد است که حل ماجرای سپنتا نیکنام از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام پیروزی فقه مقاصدی بر فقه سنتی است

جلال جلالی‌زاده، نماینده اهل سنت مجلس ششم در مورد بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد گفت:در مرحله اول نیازی نبود این همه جنجال و چالش ایجاد شود و او از حضور در شورای شهر یزد منع شوند؛ چرا که به عنوان شهروندی ایرانی با هر دین و مذهبی حق آقای نیکنام بود وقتی که مورد تایید مردم واقع شد در شورا شرکت داشته باشد.

او گفت: نتیجه این اعتراضات، نواسانات و رفت‌وآمدها بین شورای نگهبان و مجلس و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیروزی فقه مقاصدی بر فقه سنتی بود. فقه مقاصدی یعنی اینکه مقصد شریعت درک می‌شود و در آن گفته می‌شود که احکام فقهی بر اساس مقاصد انسانی و حفظ منافع انسان‌ها وضع شده‌اند. در مقابل فقه سنتی، فقهی تنگ‌نظرانه و بسته است که توان پاسخگویی به مسائل جدید را ندارد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ششم از عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام تقدیر کرد و گفت: کسانی که در مجمع تشخیص، مشکل سپنتا نیکنام را حل کردند، هم منافع جامعه را تشخیص دادند و هم نسبت به رعایت حقوق شهروندان ایرانی توجه داشتند لذا کار پسندیده و ارزشمندی انجام دادند. در این صورت خیلی از مشکلات کشور هم می‌تواند از این طریق حل شود. یعنی نیاز به دسته‌بندی و جناح‌بندی نیست بلکه مصالح مردم، کشور و نظام می‌تواند به عنوان یک اهرم برای حل مشکلاتی باشد که هم مردم را راضی کند و هم جامعه بین‌الملل ما را به نقض حقوق بشر متهم نکند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد که بسیاری از مشکلات از طریق نهاد مجمع تشخیص قابل حل است و افزود: عدم اجرای قانون اساسی، حقوق اقوام و مذاهب، بی‌عدالتی‌، بحث حقوق زنان، مشکلات اجتماعی، مذاکره با آمریکا و کشورهای دیگر و به ویژه  نظارت استصوابی مسائلی هستند که مجمع تشخیص می‌تواند بر اساس مطالبات مردم و آرای عمومی آن را حل کند. مجمع تشخیص می‌تواند مصلحت مردم را در نظر بگیرد که چگونه تامین می‌شود.

جلالی‌زاده در ادامه گفت: حق سپنتا نیکنام از نظر انسانی و حقوق شهروندی واضح بود اما حل همین موضوع از طریق سازوکارهای حاکمیتی باعث امیدبخشی اجتماعی شد. مردم از اینکه حق یک شهروند ایرانی احیا شده است خوشحال هستند و این می‌تواند مقدمه‌ای باشد که برخی مشکلات مردم که در شورای نگهبان حل نشده‌اند از این طریق حل شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در انتها ضمن بیان اینکه اتفاق اخیر باعث جرائت پیدا کردن همه مردم شد، گفت: حل مشکلات در مجمع تشخیص باعث می‌شود که هم فعالان و کنشگران مدنی در فعالیت خود، هم نمایندگان در ارائه طرح‌ها و هم دولت در ارائه لوایح مورد نظر خود، جرات پیدا کنند و موضوعات مختلف را به قصد حل شدن از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری کنند. وقتی احساس کنند گروهی یا نهادی در راستای دفاع از حقوق مردم وجود دارد شور و شوقی در جامعه ایجاد شود و  باعث می‌شود که مردم بیشتر در راستای اجرای قانون تلاش کنند.

 

29215

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =