۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
ما سرباز ایران هستیم

امروزه صنایع صوتی و تصویری در دنیا رو به پیشرفت است، جزء صنایع پیشتاز محسوب شده و در مرزهای دانش حرکت می کند.

 اما در ایران وضعیت صنعت صوتی تصویری  به چه صورت است؟ تا چه حد پیشرفت داشتیم؟ دستاورها چه بوده و سهم بازار صادراتمان چقدر است؟

مدیر عامل شرکت  مادیران،  جناب آقای بابک ثقفی در مورد این مباحث مصاحبه ای با شبکه ایران کالا داشته اند که متن کامل این مصاحبه به شرح زیر می باشد:

*  بر اساس مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، 25 میلیون خانوار ایرانی حداقل یک تلویزیون در خانه دارند از این بازار گسترده چه سهمی به شما بعنوان تولید کننده داخلی رسیده است؟

مدیرعامل مادیران : سایز بازار ایران سالی 2 میلیون عدد است که یک میلیون و سیصد هزار عدد  داخل کشور تولید می شود که بخشی برندهای خارجی هستند که داخل ایران تولید می شوند و بخشی هم برندهای داخلی مثل ایکس ویژن هستند که داخلی تولید می شوند. 700 هزارعدد هم بصورت کاملا قاچاق وارد می شود. این در حالی است که  در سال 96 با مراجعه با سایت های گمرگ، 3000 عدد هم تلویزیون ثبت رسمی نشده  است. چرا باید این حجم قاچاق بشود؟ همه عرضه کنندگان ظرفیت خالی برای پر کردن فضای قاچاق دارند. بخشی حدود 30 الی 35 درصد بازار در اختیار قاچاق است که می تواند بصورت کامل در اختیار تولید قرار بگیرد.

* شاعبه ای که ایجاد شده که برای کاهش هزینه تولید  شرکت ها خودشان زمینه قاچاق ر فراهم میکنند، تا چه حد درست است؟

مدیرعامل مادیران : قاچاق توسط یک شخص با یک گروه انجام نمی شود،  توسط اشخاص مختلف انجام می‌شود و افراد بسیار متنوعی هستند که اینکار را  انجام می دهند. من موافق این حرف نیستم که شرکت ها این قاچاق ر مدیریت می کنند. قاچاق توسط سواستفاده قاچاقی ها از مارکتینگ برندهای کره ای انجام می شود.. بدون ارائه خدمات پس از فروش مناسب و  بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد . با توجه به اینکه هزینه های بازاریابی را یک شرکت دیگر می دهد. با استفاده از این مزیت، کالا را باهزینه پایین تر می فروشند.

تولید کننده داخلی که  که برند خارجی را در  ایران  تولید می کند به دلیل تحت کنترل و نظارت بودن شرکت مادر، خیلی آزادی عمل مثل ما ندارد. که بتواند  قدرت چانه زنی متفاوت داشته باشد. مزیت این شرکت های خارجی به این است که به تکنولوژی شرکت های خارجی دسترسی مستقیم دارند بخصوص  شرکت های کره ای که استاد بازاریابی هستند.

* مزیت هایی که شرکت های خارجی داخل ایران ایجاد می کنند برای شما که تولید کننده داخلی هستید چقدر گران تمام می شود؟

* برند شما بعنوان ایکس ویژن چقدر توانسته با این ها رقابت کند؟

مدیرعامل مادیران : سوالی خوبیه. مادیران از 1343 سال شکل گرفته است،  ما برند ایکس ویژن را  از  1373 بعد جنگ وقتی کشور نیاز به اشتغال داشت شروع کردیم  . تلویزیون و برند ایکس ویژن را 10 سال پیش شروع کردیم.  سال اول با وجودیکه همه امکانات را داشتیم 2000 عدد تولید کردیم. بلافاصله به این نتیجه رسیدیم که مادامی که نتوانیم  خودمان تولید  داشته باشیم،  نمیتوانیم  قطعات تلویزیون را خودمان انتخاب کنیم و  نمی توانیم روی کیفییت  قطعات  مسلط باشیم و روی قیمت قدرت چانه زنی نخواهیم داشت. این شد که بلافاصله کار طراحی  را در دستور کار قراردادیم. از تلویزوین ها ی کوچک شروع کردیم،  22 اینچ 24 و 29 اینچ . در حال حاضر 50 درصد جنس برای خودمان است و 50 درصد را از شرکت های CKD  کار می خریم. وقتی وارد خرید سی کی دی می شویم،  از90 تامین کننده قطعه می خریم. در صنعت الکترونیک  در مجموع 4 کشور قطعه دارند. چین،  کره، تایوان و ژاپن . ما قطعه سازی نداریم. مثل کشورهای دیگر.

ترکیه تلویزیون ر به همین ترتیب کار می کند. قطعه از چین می خرد،  تولید می کند و مصرف داخلی  و صادراتش ر انجام می دهد. مصر  و برزیل هم به همین ترتیب . ما هم همین کار ر شروع کردیم ولی اگه واحد طراحی خودمان را  نداشتیم نمی توانستیم با این شرکت ها رقابت کنیم.

*  چقدر از سهم بازار در اختیار شماست؟

مدیرعامل مادیران : 12% و شرکت های کره ای تقریبا 70% بازار را دارند.

 

*  سوالی یک مقدار خارج از موضوع . اگر یک مخترع ایرانی  بتواند کالا یا محصولی ر عرضه کند که شما بتوانید از آن استفاده کنید، چقدر استفاده میکنید از این اختراع؟

مدیرعامل مادیران : بخاطر نوع کار ما،  از این پیشنهادات خیلی ارائه می شود. اما تا حالا اختراع موفقی ندیدم. اختراعی که بتواند ما  را قانع کند که می تواند بازار مناسبی داشته باشه. ولی اگر اتفاق بیافتد حتما از آن استقبال می کنیم.

 صنعت الکترونیک صنعت قطعه سازی است که کشور ندارد، مابقیش تکنولوژی تولید است  . تکنولوژی تولید ما کاملا به روز است.

* چقدر به  توانمندی طراحی داخلی می شود اعتماد کرد؟

مدیرعامل مادیران : از روز اول اینجور نبوده. الان تیم قابل توجهی رویش کار می کنندو ما وقتی شروع کردیم متوجه شدیم بدون این  نمی توا نیم پیش برویم.

در دنیای رقابت ما باید کیفیت، قیمت و  تکرار پذیری محصول ر داشته باشیم . برای داشتن این 3  باید دانش داشته باشیم در غیر این صوت نمی توانستیم به اینجا برسیم که تلویزیون های سایزهای مختلف و کیفیت های مختلف دداشته باشیم. ما این را سال دوم، سوم فهمیدیم.

*  شما بعنوان یک تولید کننده تلویزیون در ایران میتوا نید نیم نگاهی به بازاهای خارجی داشته باشید؟

مدیرعامل مادیران : واقعیت این است که ما برای اینکه صادر کنیم باید به یه تیراژ قابل قبول یا خودمان برسیم یا حمایت خاصی داشته باشیم که در رسیدن به این تیراژ ما را همراهی کند. در حال حاضر  هیچکدام  از این دو در صنعت الکترونیک ایران متصور نیست.

از لحاظ تکنولوژی تولید اجازه بدید با ترکیه مقایسه داشته باشیم. ترکیه جمعیتش به  اندازه ماست. مصرف تلویزیون یه مقدار بیشتر از ماست و 20 میلیون در سال تولید تلویزیون دارند و بیشتر صادر میشه. آیا قطعات و پنل ر خودشون تولید میکنند؟ خیر . این 3 میلیون ماکزیمم سقف بازار ترکیه است که  نصفش خود ترک ها هستند و  ما بقی کره ای ها  هستند.

 

* با توجه به تقسیمات صنعتی در دنیا بخصوص در زمینه الکترونیک قابل تصور هست که کشوری 0 تا 100  محصول را خودش داخل تولید کند؟

مدیرعامل مادیران : اصلا در هیچ  صنعتی این امکان وجود ندارد.  قطعه ای در الکترونیک هست به اسم IC  که مجموعه ای از قطعات کوچک است و ما  هم میتوانیم از کنار هم چیدن قطعات کوچیک  آن را بسازیم .استاد من در دانشگاه میگقت مهندسی که به جای استفاده از IC خودش قطعات ر کنار هم قرار بده و بسازد، مهندس عاقلی نیست!

مهندسی یعنی در کنار هم قراردادن قطعات . شما ساختمان را فرض کنید .یک مهند س ساختمان همه قطعات را خودش نمی سازد دلیلی ندارد همه قطعات را یک نفر در داخل  بسازد . در 90 درصد صنایع ما این کار بی معنی است.

 

* واقعا کیفیت محصول داخلی آنقدر  پایین است  که عقلا نی است که  ما محصول خارجی بخریم؟

مدیرعامل مادیران : در صنعت الکتروینک این چیزها تقریبا بی معنی است. در مورد کیفیت. وقتی قطعات توسط شرکت های ثابتی ساخته می شود و همه از آنجا می خرند. جمعا 5 شرکت پنل ساز در دنیا وجود دارد که همه از آن ها  می خرند.تلویزیون های  برندهای خارجی می توانند یک یا دو مدل سطح بالا داشته باشند که به شخص دیگری نمی دهند. 90 درصد محصولاتمان را اگر  روی برند برچسب بزنیم قابل تشخیص با برند های درجه اول دنیا  نیست.

فرق در این است  که وقتی صحبت از برند ایکس ویژن می کنیم و خودمان تولید می کنیم ما سرباز ایران هستیم. وقتی اسم محصول شرکت خارجی میشه تفاوت قیمت از ما خواهند خواست. وقتی مواد اولیه تلویزیونی که 200 دلاره به شرکت خارجی 240 دلار باید بدیم تا بیاریم تو ایران تولید کنیم  ما 190 تا 210 میخریم اون  باید 240 تا 250 بخره. بالاخره اونم بابت بازاریابیش هزینه کرده و تفاوته ر باید بده تکنیک های بازاریابی باعث شده تصور ردم رفته به ان سمت . که تفاوت دارد.

من خدا رشکر میکنم  ما 9 سال پیش 2000 تا تلویزیون تولید کردیم  درحالیکه  پارسال  165 هزارتا تی وی فروختیم هرسال هم رشد خواهیم کرد. ینی مردم بهمون اعتماد کردند و انتظار نداریم برندهای که 30 الی 50 ساله دارند کار میکنند ما یک شبه راه اونا ربریم.

* مشکلات از نطر شما در این صنعت چیست؟

مدیرعامل مادیران : این روزها مشکل ارز گریبا نگیر همه است.. صنعتی که ما در آن  هستیم مشکل قاچاق دارد. قاچاقچی 30% هزینه های ما را  نمی دهد. هزینه های بازاریابی، مالیات بر ارزش افزوده،  مالیات بر درآمد،  بیمه.  بنابراین  برای قیمت عرضه 30% از ما جلوتراست.

مسئله دیگر  بحث شفافیت است .شرکتی هستیم که 100% شفاف هستیم. همیشه هم سربلند بیرو ن آمدیم .

مسئله دیگر نیمه شفاف بودن اقتصاد است که می شود نامش را قاچاق و غیر قاچاق گذاشت.

مسئله بعدیمان سازمان های دولتی ما هستند. ما یک تیم داریم که پاسخگوی  گمرگ، دارایی، بانک، تعزیرات و سازمان حمایت هستند.  کارشان این است که  هرروز این بخشنامه هارا بخوانند و جواب بدهند. این بخشنامه ها مثل مشق شب هستند و ما هرروز باید مشق بنویسیم. این  خود  برای شرکتی که خودش را 100% شفاف در عرضه عمومی گذاشته است مسئله ای است.

قوانین هم که قابل تعبیر و تفسیر هست که این تفسیرهای مداوم واقعا دردسرساز هستند.

متناسب نبودن سود بانکی هم  معضلی است و مجموعه این ها باعث می شود ما بعنوان یک تولید کننده روزگار سختی را سپری کنیم.

2121

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802423