اعتماد نوشت: فرهنگ ایرانی اما با سه ورزش سنتی گره خورده که هر کدام می‌تواند در جذب گردشگران خارجی و حتی توسعه گردشگری داخلی موثر باشد.

كشتي ايران در جهان حرف براي گفتن دارد و بارها توانسته است در المپيك و جام جهاني مطرح شود و عناوين ارزشمندي كسب كند. اين ورزش تنها به واسطه برد و باخت براي ايراني‌ها مطرح نيست، مرام پهلواني و فن‌هايي كه برخي كشتي‌گيران كشورمان داشته‌اند، آنها را از ساير ورزشكاران متمايز كرده است. حتي فضاي ورزشگاه در زمان بازي كشتي مي‌تواند يك جاذبه باشد، ‌آن‌هم وقتي بدانيم كشتي‌گيران خارجي بسيار درباره لذت مسابقه در ايران سخن گفته‌اند.

با وجود اين مزيت، هيچ موزه درست و حسابي از كشتي و كتابي درباره تاريخچه كشتي در ايران به انگليسي وجود ندارد؛ ما حتي تالار افتخاراتي براي اين ورزش پر مدال خود نداريم. ورزش باستاني و اسباب و لوازم آن هم مي‌تواند جاذبه گردشگري باشد؛ با اين حال مانند كشتي در اين باره هم مجسمه و موزه‌اي درباره پهلوانان ايراني وجود ندارد. ما مي‌توانستيم حتي از لوازم اين ورزش به عنوان كدهاي فرهنگي بهره بگيريم.
لنگي كه پهلوانان به خود مي‌بندند، شلوارك بته جقه‌اي كه مي‌تواند طراحي مدرن داشته باشد در كنار زمزمه‌هاي عرفاني، تزيينات زورخانه و ريتم موسيقيايي اين ورزش همگي اين قابليت را دارند كه جاذبه قلمداد شوند. چوگان، ديگر ورزش بومي ايراني‌ها هم مانند كشتي و ورزش پهلواني موزه ندارد. درباره اسب‌سواري و چوگان تاكنون قهرمان‌سازي صورت نگرفته و حتي بسياري از ايراني‌ها هم خبر ندارند روزگاري در ميدان نقش جهان چوگان اجرا مي‌شده است. با توجه به وضعيتي كه ورزش‌هاي بومي دارند، سخن گفتن درباره تكواندو و ساير ورزش‌هاي رزمي كه ايران در آنها در سال‌هاي اخير قهرمان آفرين بوده جاي خود را دارد.

اما فارغ از ورزش حتي ورزشگاه‌ها هم مي‌توانند جاذبه‌اي براي گردشگري باشند. در مونيخ شما مي‌توانيد از استاديومي كه در آن تيم‌هاي مورد علاقه‌تان بازي مي‌كنند بازديد كنيد. در ايران ما ورزشگاه «آزادي» و « امجديه» را داريم كه حتي قابليت برگزاري كارناوال را دارند. اما متاسفانه امكاني براي بازديد از آنها نيست و حتي براي ورود به ورزشگاه انقلاب هم بايد مبلغ بالايي پرداخت كنيد. اين در حالي است كه در ساير كشورها فضاي سبز شهري، فضايي متعلق به همگان است. در فرانسه شما مي‌توانيد به رايگان در فضاي سبز كاخ ورساي قدم بزنيد و تنها براي ورود به كاخ بايد بليت تهيه كنيد.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر مي‌رسد ما نتوانسته‌ايم ارتباطي ميان ورزش و گردشگري ايجاد كنيم و اين در حالي است كه از پتانسيل‌هاي بالايي در آن برخورداريم و با برند كردن يوز فرصت جديدي هم خلق شد كه متاسفانه هنوز به آن نپرداخته‌ايم.

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =