ایسنا نوشت:وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ۹۰ درصد دانشگاه های ایجاد شده توسط دستگاه های اجرایی منحل شده است، گفت: تاسیس دانشگاه توسط دستگاه های اجرایی ممنوع است.

دکتر منصور غلامی عصر روز گذشته (پنج شنبه هشتم شهریور) در نشست شورای دانشگاه بجنورد و روسای مراکز آموزش عالی این استان اظهار کرد: دستگاه‌های مختلف دولتی در کنار خود دانشگاه‌های علمی کاربردی ایجاد کرده بودند که باگذشت زمان از اهداف خود همچون ارتقا مهارت افراد شاغل در دستگاه، ماهر کردن افراد در زمینه شغلی فعلی خود خارج شد و اکنون این واحدها تعطیل‌شده‌اند.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد این واحدهای دانشگاهی ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی تعطیل و برخی مجموعه‌های باقی‌مانده نیز باید به تعطیلی واحد دانشگاهی خود پس از تعیین تکلیف نیروهای انسانی اقدام کنند.

تمرکز مراکز علمی کاربردی بر مقطع کاردانی، ضروری است

منصور غلامی

غلامی با بیان اینکه دستور تمرکز مراکز بر مقطع کاردانی صادر شده است، خاطرنشان کرد: آموزشکده علمی و کاربردی تنها می توانند ۳۰ درصد رشته‌های خود را به مقطع کارشناسی اختصاص دهند.

وزیر علوم گفت: ضرورت دارد افراد شاغل در این دانشگاه‌ها تحصیل کنند چرا که صرفا تربیت دانشجو و صدور مدرک سبب ایجاد مشکل می‌شود.

وی از وجود ۵۰۰ واحد پیام نور در سراسر کشور با این ویژگی خبر داد و افزود: کاهش تعداد دانشجو، عدم ضرورت در ادامه برنامه‌های کنونی، خارج شدن از اهداف اولیه و برنامه تعریف‌شده، منطقه جغرافیایی و مقطع تحصیلی از عمده مسائل این مراکز است که مقدمه جمع‌آوری و اجرای کاهش این واحدها در حال اجرا است.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی وزارت علوم اظهار کرد: ساماندهی آموزش عالی در برنامه ششم آمده و از سال۱۳۹۵ آغازشده که بایستی در خصوص ادامه کار واحدهایی که تعداد کمی اعضای هیات علمی و دانشجو دارند و میزان متقاضیان ورود به آنها کاهش‌یافته تصمیم‌گیری شود.

غلامی همچنین وزارت صنعت، کشاورزی و نفت را از مجموعه‌های دیگر در حال عقد قرارداد با دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: چند دانشگاه کشور در خصوص افزایش بازده استخراج نفت اقداماتی انجام داده‌اند که با موفقیت انجام شد و سفارش‌های بعدی از وزارت نفت را دریافت کرده اند .

وی با اشاره به حمایت از ۴۳ پارک علم و فناوری و بیش از ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور گفت: تحریم‌های فعلی و ارتباطاتی که اخیراً میان مجموعه‌های مختلف ایجادشده زمینه را فراهم و اهرمی ایجاد کرده تا صنعت به استقبال از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی اقدام کند و از این فرصت استفاده ببرد .

وزیر علوم فرصت حمایت از کالای ایرانی در سال جاری را ظرفیتی برای دادن ایده به تولیدکنندگان داخلی برای رفع مشکلات مختلف دانست .

وی در انتها در خصوص برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: راهیان نور فعالیت فرهنگی است که محیط بسیار تأثیرگذاری دارد و چه فعالیتی از این اقدام دانشجویی مؤثرتر خواهد بود .

 منصور غلامی برای افتتاح چند پروژه آموزشی و نشست با روسای دانشگاه های خراسان شمالی به این استان سفر کرده و در قالب این سفر ساختمان جدید آموزشکده دارالفنون بجنورد بهره‌برداری شد.

این پروژه با هزینه ۶۷ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =