فراموش‌نکنیم، هم دانش‌آموزان و هم ناظم متعرض، قربانی‌اند!

در اکثر گزارش‌های منتشر شده، حقوق ناظم به‌عنوان «حقوق متهم»، از کم‌ترین مواردی بود که به آن پرداخته شد و بیشترین تقصیرها گردن او افتاد و به‌عنوان یک غول ترسناک شناخته شد؛ اما ناظم این مدرسه از کجا آمده بود؟

فاطیما فردوس: ماجرای تعرض به دانش‌آموزان ضلع‌های مختلفی دارد که افکار عمومی و رسانه‌ها تقریبا توانسته‌اند تمام ابعاد آن را بررسی و نقد کنند؛ دانش‌آموزان به‌عنوان قربانی‌های اصلی، نقد به آموزش‌وپرورش به‌دلیل کوتاهی در فرآیند جذب و استخدام و جای خالی آموزش‌های خودمراقبتی در مدارس، نقد به خانواده‌ها به‌دلیل آموزش‌ندادن شیوه‌های خودمراقبتی به کودکان و تابو دانستن این مسائل و به‌طور کلی نقد ساختار آموزشی و اجتماعی. اما دربین فضای هیجانی و پرتنشی که به‌دنبال این اتفاق تلخ راه افتاد، حقوق ناظم به‌عنوان «حقوق متهم»، از کم‌ترین مواردی بود که به آن پرداخته شد و بیشترین تقصیرها گردن او افتاد و به‌عنوان یک غول ترسناک شناخته شد؛ اما ناظم این مدرسه از کجا آمده بود؟ از یک سیاره دیگر؟ در کجا کودکی کرده بود؟ در مریخ؟ کجا درس خوانده بود؟ با آدم‌فضایی‌ها؟ دوران نوجوانی و جوانی‌اش را چطور گذرانده بود؟ با آدم‌خوارها؟ قطعا نه! آن ناظم هم در همین ساختار آموزشی، با همین شیوه‌های تربیتی و خانواده و در همین فضاها بزرگ شده است. کسی که قطعا خودش هم قربانی است و نمی‌توان او را مقصر تمام این اتفاقات تلخ دانست. حتی نمی‌توانیم او را به‌طور قطع بیمار بدانیم و در بدترین حالت او هم قربانی یک تجاوز یا تعرض جنسی بوده که به‌خاطر نبودن آموزش، نداشتن امنیت در محیط خانواده و ترس از آبرو، آن را بازگو نکرده و حالا تصمیم به انتقام گرفته است. قطعا توجه به حقوق آن ناظم سرپوشی بر این اتفاق تلخ نیست اما مجازات‌هایی که بازدارنده هم نیستند، کمکی به توقف این روند نمی‌کند و تنها ریشه‌یابی، بررسی ابعاد آن و آموزش است که می‌تواند این اتفاق‌های تلخ را تاحدی متوقف کند.

مردم مسئول حکم صادر کردن برای متهم نیستند!
رعایت‌نکردن حقوق متهم علاوه بر اینکه قانونی نیست، آسیب‌های زیادی را هم به‌همراه دارد. افکار عمومی اغلب بدون تصمیم قانون، در فضای هیجانی برای او حکم صادر می‌کنند و اجازه هر واکنش و رفتاری را به خودشان می‌دهند. واکنش‌هایی که باعث می‌شود خانواده متهم هم در عذاب زندگی کنند. مصداق آن ماجرای قتل آتنا در پارس‌آباد مغان و قتل ستایش قریشی در خیرآباد ورامین است. در هر دوی این اتفاقات، صرف‌نظر از ماجرای تلخی که رخ داده و قطعا با هیچ سرپوشی، فراموش نمی‌شود اما خانواده‌ هر دو متهم، شرایط بسیار بدی را تجربه کردند. همانطور که در رسانه‌ها دیدیم خانواده قاتل آتنا مجبور به رفتن از آن شهر شدند و در ماجرای قتل ستایش هم تمام اهالی خیرآباد با خانواده امیرحسین قطع ارتباط کردند. در واقع فضای پرتنشی که پس از هر اتفاق تلخ اینچنینی رخ می‌دهد، فضای ترحم‌برانگیزی را برای خانواده قربانی و فضای خشم‌آلودی را برای خانواده متهم رقم می‌زند. خانواده قربانی به یک فرشته تبدیل می‌شود و خانواده متهم به یک شیطان. در حالی که در هر کدام از این اتفاق‌ها مقصرهای زیادی پیدا می‌شود و خود متهم هم به‌عنوان یک قربانی شناخته می‌شود.

در ماجرای آتنا می‌توان خانواده را مقصر دانست که اجازه می‌دهند دختر کوچکشان به تنهایی هرجایی برود و اینکه به او آموزش‌های خودمراقبتی را نداده بودند. علاوه بر این تاثیر محیط را در آن منطقه نباید نادیده گرفت و اینکه قاتل را هم باید به‌عنوان یک مورد بررسی قرار داد که چرا و با چه گذشته‌ای، دست به این کار زده است؟ در ماجرای ستایش هم به همین شکل است؛ همانطور که آسیب‌شناسی‌ها در مورد قاتل نشان داد که عوامل مختلفی چون محیط، نظام آموزشی، تربیت خانوادگی، ساختار اجتماعی و ... در این حادثه مقصر بوده‌اند. قطعا هم بدون ریشه‌یابی و با مجازات‌‌هایی چون اعدام، این قبیل اتفاقات ریشه‌کن نمی‌شود. اعدام یک شیوه حذفی است و حذف‌کردن این آدم‌ها تجاوز و قتل را از بین نمی‌برد. تجاوز و اتفاق‌هایی از این قبیل زمانی از بین می‌رود که ریشه هرکدام از این اتفاق‌ها بررسی شود، ساختار آموزشی تغییر کند، آموزش اولویت اصلی خانواده و آموزش‌و‌پرورش شود و ... .

در همین میان انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز به این اتفاق واکنش نشان داده و مهم‌ترین راه پیشگیری را آموزش دانسته است؛ هادی شریعتی، الهه خوشنویس و فرشید یزدانی به ترتیب نایب‌رئیس و از اعضای هیئت‌مدیره هستند که هرکدام با زاویه‌ای جدید به این اتفاق پرداخته‌اند.

نگاه مجازات‌نگر، اهرمی برای فراموشی درمان مجرمان

هادی شریعتی، نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق کودکان
این اولین بار نیست که خبری اینچنین تکان‌دهنده جامعه را در بهت و ناباوری فرومی‌برد. آزارهای جنسی در محیطی که قرار بوده خانه دوم کودکان باشد، هر بار هراس‌انگیزتر از بار قبل رخ می‌دهد. پیش‌تر نیز کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان وکالت در پرونده آزار جنسی در یکی از مدارس غیر انتفاعی مقطع راهنمایی را به عهده گرفته بود و این به آن معناست که آسیب به سرعت رو به افزایش است و به همان اندازه آموزش‌وپرورش منفعل و مغموم در برابر این هجوم قرار گرفته است. حادثه اخیر در آن مجتمع آموزشی نیز همچون سایر حوادث مشابه حاصل فراموشی، غفلت، عدم آگاهی و نبود آموزش‌های استاندارد است. بدون شک ختم شدن علت این حادثه سیاه و تلخ به یک فرد یعنی نادیده گرفتن یک کل آسیب‌زا و یک ساختار معیوب در بین این نگاه‌های شتابزده و حاشیه‌ای، پرداخت علمی و آسیب‌شناختی به مسئله را دچار چالشی جدی کرده است. بی‌تفاوتی و مقاومت در برابر آموزش صحیح و علمی خود مراقبتی به کودکان، درهای همیشه بسته مدارس به روی فعالین حقوق کودک، سیستم معیوب و منسوخ استخدامی در آموزش و پرورش، ارتباط‌های مخدوش و قطع‌شده خانواده‌ها با فرزندان، رها کردن و غفلت از نوجوانان در آستانه بلوغ، اختلالات جنسی حل‌نشده در بزرگسالان و در عین حال تابو بودن همین اختلالات، همگی در قربانی‌شدن کودکان آزاردیده جنسی نقش غیر قابل انکاری دارند. همچنین نگاه مجازات‌نگر جامعه که البته با به توجه هراس جمعی و عدم اعتماد به سیستم‌های حمایتی قابل درک است باعث شده که نگاه درمان‌نگر به مجرمان جنسی فراموش شده و فرصت علت‌یابی نیز از متخصصین گرفته شود.

تابوی آموزش خودمراقبتی زیر سایه عدم احساس امنیت

الهه خوشنویس، روانشناس و عضو هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان
نکته مهمی که در این حادثه کودک‌آزاری نیاز به توجه جدی دارد و زنگ خطری برای خانواده‌هاست، این است که هیچ‌یک از این نوجوانان تعرض ناظم را با خانواده‌هایشان مطرح نکرده‌اند. این موضوع مهم از احساس عدم امنیت نوجوان و فقدان روابط صمیمانه با والدین و خانواده‌ ریشه می‌گیرد. کودک و نوجوان آسیب‌دیده ما خانواده‌اش را اولین و مطمئن‌ترین پناهگاه و تکیه‌گاه خود که وقتی با مسئله‌ای مواجه می‌شوند به آن رجوع کند و در محیط امن و پذیرای آن (بدون ترس از قضاوت و سرزنش) به مسئله‌اش رسیدگی شود، نمی‌داند. در واقع ترس و احساس ناامنی یکی از دلایلی است که ممکن است باعث شود کودک‌آزاری جنسی سال‌ها ناگفته باقی بماند. آموزش خانواده در خصوص تربیت جنسی کودک و شیوه‌های برقراری ارتباط با فرزند از ضروریات جامعه ماست. در جامعه‌ای که خانواده پرداختن به تربیت جنسی (به عنوان یکی از ابعاد مهم فرزندپروری) را حرمت‌شکنی و تابو می‌داند، وقتی با تعرض جنسی به فرزندش مواجه می‌شود، سردرگم و بلاتکلیف می‌شود و نمی‌داند به کجا پناه ببرد؟کجا حرفش بدون قضاوت شنیده می‌شود و به او فرصت می‌دهند که مسئله‌اش را مطرح کند و نقطه امنی برای او تعریف می‌شود؟


این خانواده به دلیل اما و اگرهای متعدد در اثبات حقانیت خود اغلب سکوت می‌کنند؛ چرا که نه می‌تواند از نظر حقوقی مسئله را پیگیری کند، نه می‌تواند صدایش را به گوش جامعه برساند و پس از آن زندگی راحتی داشته باشد. همانگونه که در همین مورد شاهد هستیم پس از رسانه‌ای شدن موضوع یکی از اعتراض‌های خانواده‌های درگیر و آسیب‌دیده، همه آنها را با انگشت نشان می‌دهند و ترجیح می‌دهند فرزندانشان را از نوجوانان آزاردیده جدا کنند (چون آن کودک تجربه متفاوتی داشته و دیگر خانواده‌ها از ترس آسیب‌دیدن کودکشان، او را طرد می‌کنند). این خانواده‌ها حتی نگران پذیرش و ثبت نام فرزندانشان در مدرسه‌های دیگر هستند و همه این اتفاق‌ها به‌دنبال ناامنی ایجاد می‌شود؛ خانواده ناامن است، جامعه احساس امنیت نمی‌کند و همه اینها برمی‌گردد به اینکه ما آموزش را از پایه نداشته‌ایم. در حال حاضر ما در انجمن حمایت از حقوق کودکان پروژه‌ای به نام پیشگیری از کودک‌آزاری جنسی داریم که هدف آن آموزش خودمراقبتی به کودکان و همزمان آموزش تربیت جنسی به پدر و مادرها به منظور پیشگیری از کودک آزاری جنسی است. یادمان باشد که اغلب کسانی که اقدام به آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان می‌کنند لزوما بچه باز نیستند. سوءاستفاده‌کنندگان جنسی با استفاده از موقعیت برتر و قدرتشان برای ارضای نیازهای جنسی خود، کودکان و نوجوانان را مورد سوءاستفاده و آزار (روحی، جسمی، جنسی و عاطفی) قرار می‌دهد.

جای خالی آموزش‌های خودمراقبتی میان کودکان، خانواده‌ها و معلم‌ها

فرشید یزدانی، پژوهشگر اجتماعی و عضو هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان
به‌نظر من تقصیر فردی سر جای خودش هست ولی بخش زیادی از آن مربوط به ساختار است و اینکه ما سه گروه اصلی را برای پیشگیری از این اتفاقات دخیل نکرده‌ایم؛ مهم‌ترین و اولین گروه کودکان هستند که هیچ آموزش خودمراقبتی‌ای به آنها داده نشده است و آنها بلد نیستند که چطور از بدن خودشان محافظت کنند. به‌همین منظور آموزش خودمراقبتی باید در سه سطح صورت گیرد؛ کودکان، خانواده‌ها و معلم‌ها؛ زیرا خانواده‌ها هم در همین سیستم رشد کرده‌اند و باید این آموزش‌ها را ببینند و محیط امنی برای کودکانشان فراهم کنند تا تابوهای اینچنینی با مصادیق ترس از آبرو و .. از بین برود. متاسفانه با توجه به ساختاری که ما داریم این اتفاق‌های تلخ بیشتر رخ می‌دهد و باید با آموزش از آن پیشگیری کرد. این آموزش‌ها را آموزش‌و‌پرورش نیز باید در سطح معلمان اجرایی کند. در واقع مدارس نیاز به مشاور دارند تا این آموزش‌ها را به صورت دوره‌ای برگزار کنند. نکته دیگر اینکه انجمن حمایت از حقوق کودکان با توجه به سابقه و تجاربی که دارد آماده ارائه این خدمات هست و می‌تواند پکیج‌های آموزشی را برای کودکان، خانواده‌ها و کادر آموزشی فراهم کند.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 780768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    خواست عمومی جامعه برخورد قاطع و بدون اغماض و سفارشات خاص است اعدام نشدن این کفتار باعث افزایش بدبینی در حامعه خواهد شد.
    • بی نام GB ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
      68 15
      اﮔﺮ اﻋﺪاﻡ ﻛﺎﺭ ﺳﺎﺯ ﺑﻮﺩ اﻳﺮاﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﺎ ﻗﺮاﺭ ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺖ
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
      27 15
      اینهمه اعدام شدن نتیجش چی شد؟
    • بی نام DE ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
      18 25
      اگر قانون به درستی اعمال شود، مجازات اعدام باعث از بین رفتن چنین رفتارهایی می شود. اعدام برای درس عبرت لازم است.
    • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
      1 0
      دیگه عادت کردیم وقتی اتفاقی میوفته که به صلاح اقایان نیست یا یک اقا زاده پشت قضیه هست اینقدر لووس میکنن داستان و جوری به گند میکشن که اخرشم معلوم نمیشه چی شد و مثل طووسی این یکی هم چند وقت دیگه ازادانه میگرده تو اجتماع
  • سپهر A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    خبر آنلاین گرامی حرف شما درست است متهم در هر قانونی حقوقی دارد ولی لطفا از فاحشه، فرشته نسازید
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    یک ناظم مدرسه به ۱۵ دانش آموز تعرض جنسی کرده و شما از قربانی بودن اون حرف می زنید ؟ اگر پسر خودت بین همینها بود بازهم چنین حرفی می زدی ؟
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
      1 1
      این جمله حال بهم زن کلیشه ای اگر فلانی هم بود همین حرفو میزدی کار رو به اینجا کشونده. البته در بزهکاری طرف شکی نیست ولی واقعیت اینه از بین بردن صورت مساله به تنهایی دیگه جوابگو نیست. ایرانی در فقر فرهنگی و عقده داره دست و پا میزنه و هیچ کمکی از جامعه شناس ها برای جلوگیری از اتفاقات آینده گرفته نمیشه.
  • رضا IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    87 7
    با عرض سلام مطلب خوبی بود یکی از واقعیتها در مورد عدم اطلاع رسانی و تحقیق کامل و اریه راحل های درمانی در مورد رفتار نابهنجار دانش آموزان و امار کارهای نابهنجار انها در مدرسه است مثل پخش فیلمهای مستهجن خوردن مشروب اوردن انواع سلاح سرد و درگیری های شدید و حتی تجاوز خصوصا در دوره دبیرستان است و همیشه از طرف آموزش و پرورش کتمان میشه اینها سالها اتفاق می افته و جامعه و مطبوعات و رسانه ها در مورد ش سکوت می کنند تا حالا فگر کردید تو آموزش و پرورش تو مدرسه چطوری فردی مدیر یا معاون میشه صد درصد با رابطه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    ریشه یابی کردی که به این نتیجه رسیدی، اصلا بگو دانش آموزان مقصر بودند و ناظم بی گناه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    من هم قربانی تجاوزم، بگذار به بچه ات تجاوز کنم چون من را بی گناه میدانی
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    45 5
    فراموش نکنیم لزوم لایحه سازمان نظام معلمی را
  • هموطن IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    96 20
    اینطور هم نیست که مجرم را هم به دید روانی نگاه کنیم در اینصورت جرم و مجازات اینها چی میشه من خودم روانشناسم ولی اگه با این دید نگاه کنیم مجازات و عدالت الهی معنی نخواهد داشت
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    یعنی چون مهارت نداشته باید تجاوز کنه؟ شما دیگه چه دل خجسته ای دارید، بابا
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    88 17
    لطفا دنبال تبریه ناظم نباش وانگ زدایی نکن جرمش بزرگه کم چیزی نیست
  • محمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    69 98
    تو کلیپی که ما دیدیم بچهها دریده تر بودن تا ناظم. عاقبت تربیت پای شبکه های ماهواره ای بیشتر از این نمیشه.
  • بی نام US ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    101 3
    آموزش وپرورش کیلو چنده.وزارتخانه ای که سالهاست فراموش شده و از آن در کابینه به عنوان وزارتخانه بودجه خوار یاد می شود نتیجه بهتر از این نمی شود.خوب مشخص است وقتی دست هر کسی را در خیابان بگیری و ببری در مدرسه برای اینکه در هزینه ها صرفه جویی کرده باشید این اتفاقات وبدتر از اینها را باید شاهد باشیم.دولت ها یکی پس از دیگری آموزش وپرورش را قربانی کردند.وحالا با ابر چالشها و ابر بحران ها ی اجتماعی مواجهه شده ایم.حالا زندان ها پر شده وکمپ های ترک اعتیاد جوابگو نیست و میلیونها پرونده جور واجور دیگر.....
  • احمدرضا US ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    82 13
    بس کنید تو رو خدا این شیوه روانشناسی صرفا قربانی محور رو که همه رو به نوعی قربانی می بینه. شما هم از آن ور بوم افتاده اید. درست است که جامعه ما هزار و یک مشکل تربیتی و فرهنگی داره و ممکنه فردی از این جامعه در یک جایی خطایی مرتکب بشه. ولی جنایت و تجاوز گروهی دیگه یک خطا نیست. عملی شیطانی و خطرناکه که هر کسی نمیتونه مرتکب بشه. ولو در جامعه ای با هزار و یک مشکل بزرگ شده باشه. این طور باشه همه ما کم و زیاد باید دست به چنین اقداماتی بزنیم. چون در این جامعه بزرگ شدیم. آموزشهای خود مراقبتی و آموزشهای عمومی در مواجه کودکان با دیگران قطعا ضروریه. ولی عمل جنایتکارانه در این ابعاد و یا قتل آتنا با آن درجه از سبوعیت کار یک مجرم صرفا قربانی نیست. در عین حال خانواده متهم هم شریک جرم او نیستن.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    68 10
    این فردوس رومینشاسم من سر ستایش هم یه مطلب ننوشت از قاتل دفاع کرد خبراتنلاین بی خیال شو
  • علی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    34 84
    من چند روزه میخوام این مساله رو تو جاهای مختلف بگم از ترس نمی‌تونم بیان کنم زود برچسب به آدم می‌زنند. طرف تو اینستاگرام پست گذاشته که اگر موافق اعدام هستی اعلام کن. اگر این متهم عضو خانواده خودشون هم بود همین رفتار رو می‌کردند؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    1 0
    معلمان فقط باید از طریق کنکور و دانشگاه فرهنگیان جذب شوند.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    19 3
    معلمان باید از طریق کنکور و دانشگاه فرهنگیان, استخدام شوند. ۴ سال در محیطهای دانشگاه فرهنگیان, معلمان را خوب بار می آورد.
  • بی نام A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    10 3
    ما چه زود قضاوت می کنیم و چه زود حکم صادر میکنیم، اینجور مسائل در بین دانش آموزان تمام مدارس وجود داره منظورم دانش آموز با دانش آموز هست ولی اشتباه بزرگ این ناظم این بوده که با این گروه از دانش آموزان خیلی نزدیک شده
  • بی نام IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    43 0
    چه خبر از سعید طوسی؟
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    18 4
    نظرات بیش از حد روشنفکرانه و بیشتر مسخره بر چه اساسی صد در صد ناظم رو قربانی تجاوز در کودکی میدانی؟ خیلی از این جانورها، بخاطر رها شدن توسط خانواده و عدم توجه به تربیت در خانواده به این شکل هرز و بوته ای بار میان و کاملا پلیدی ها و کثافتهای جامعه رو به خود جذب میکنند. اتفاقا خانواده این جانوران باید هم به بدترین شکلی مجازات بشن تا بفهمن بچه دار شدن فقط و فقط تولید مثل کردن نیست. خانواده ای که بچه دار میشن مسئولیت بسیار سنگینی از بابت تربیت و تعلیم بچه را می پذیرند که بدبختانه در خیلی ازخانواده های ایرانی کمترین اهمیتی به آن داده نمیشود. بعد شما ناراحتی که بخاطر این قصور بزرگ چرا خانواده این مجرمین تحت فشار قرار میگیرند؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    5 27
    از ماست که بر ماست. شما این کامنتا رو بخونید متوجه میشید که خیلی ها اصلا چشم و گوششون رو بستن. صحبت از حقوق متهم می کنید میگن شما می خواید متهم رو تبرئه کنید حتی پیامبر و اماما هم به رفتار مناسب با متهمین تاکید کردن ولی بعضیا دوست دارن مثل دوران بربریت با متهمین برخورد بشه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    16 1
    به هر حال در همه جای دنیا وقتی چنین جنایتی در حق کودکان و نوجوانان رخ می دهد پاسخ مهم و اول برخورد شدید و مجازات فرد ازارگر و متجاوز است .اینکه گذشته ی فرد چه بوده و چه فرایندی برای رسیدن به این مرحله طی کرده به هیچ عنوان مسئولیت فرد را در مقابل جرم خود کم نمیکند .عدم برخورد قاطع و قانونی با چنین مجرمانی پیامی غلط به متجاوزان دیگر است که در حاشیه ی امن قرار دارند.متاسفم با دادن آدرس غلط به مردم و تلاش در خلط بحث سعی در کمرنگ کردن اهمیت مجازات شدید و قانونی چنین متخلفانی دارید.
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    20 0
    به نظر منهر توجیهی که برای هر کارزشتی می کنید راه این کارهای زشت را برای افراد بد باز می کنید هر ادمی که کار بدی می کند باید شدیدا تنبیه شود اگر نه سنگ روی سنگ بند نمی اید ومغز هم که توجیه گر خوبی است اگر چنین حرفایی درست باشد پس هیچ قانونی در دنیا لازم نیست چون هر جنایتکاری برای خودش علتی دارد وزندانها هم بیهوده درست شده
  • بی نام RO ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    3 2
    هم قاتل و هم مقتول بی گناهند. مقتول که مرده بی خیالش. قاتل را دریابیم و نجات دهیم فامیل فلانی است
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    19 2
    افراد زيادي ممكن هست كه در كودكي مورد تجاوز قرار بگيرند ولي فقط درصد كمي مثل اين آقاي ناظم اين روش انتقام گيري رو انتخاب مي كنه. پس عمل شنيع ايشون هيچ جايي براي طرفداري نداره
  • تحصیلکرده ستم دیده CH ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
    0 0
    خبر آنلاین، منتشر کن