ایران نوشت: شهلا کاظمی‌پور جمعیت شناس تجرد قطعی را پدیده‌ای گذرا می‌داند که بعد از گذر از دختران دهه ۵۰ و ۶۰ یقه پسران دهه ۷۰ و ۸۰ را خواهد گرفت تا این پدیده ایرانی، شکل چینی به خود بگیرد. چینی ها امروز با پدیده تجرد قطعی پسران رو به رو هستند. پسرانی که سفر به شهرها و کشورهای دیگر رابرای ازدواج انتخاب کرده اند.

گاهی ما در بحث تجرد قطعی با ترکیب کمتر شنیده شده «سندرم سیندرلایی» رو به رو هستیم. موافق هستید؟
من سیندرلایی را بیشتر در باروری دیده ام. یعنی زنان سعی می‌کنند که بچه کمتر بیاورند تا هیکل‌هایشان بهم نخورد. مدیریت بدن را در نظر دارند ولی اینکه در تجرد قطعی تأثیر داشته باشد، نه!

موافقان این نظریه، نگاه دیگری دارند. شما قصه سیندرلا را شنیده اید. دختر فقیری که با پسر پادشاه ازدواج می‌کند. کسانی هم که این «سندرم سیندرلایی» را برای تجرد قطعی به کار می‌برند، معتقدند بعضی از دختران در انتظار شاهزاده‌ای با اسب سفید به تجرد قطعی رسیده‌اند. چقدر این ازدواج ایده‌آل را در ایجاد پدیده اجتماعی «تجرد قطعی» مؤثر می‌دانید؟
این مسأله را من در سؤال‌های قبلی اشاره کردم. اینها دخترانی هستند که وسواس دارند و در اصل به دنبال یک شاهزاده هستند تا آنها را به برج عاج ببرد. ولی می‌گویم این پدیده در تأخیر ازدواج اثر دارد نه در تجرد قطعی!چون همین دخترانی که اینقدر وسواس دارند، وقتی به بالای 35 سال می‌رسند، یک دلهره پیدا می‌کنند که دیگر حالا به تجرد قطعی دارم می‌رسم. 

چون سبک زندگی در ایران طوری است که مرد از زن خواستگاری می‌کند و دختران باید منتظر بمانند تا کسی پیدا شود. در آن صورت می‌بینند تعداد خواستگار‌ها کم شده است، چون مردها همه رفته‌اند و با یک کسی ازدواج کرده‌اند. در نتیجه ناگریز است، تفکرات ایده‌آلیستی‌اش را کنار بگذارد و واقع‌بینانه ازدواج کند یا اصلاً ازدواج نکند.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =