آینده علم و فناوری در دستان این دانشمندان است

سیناپرس نوشت: در گوشه و کنار جهان، گروهی از افراد به‌طور خستگی‌ناپذیر در حال تحقیق و پژوهش روز مسائل علمی بوده و تلاش می‌کنند تا رؤیاها و تخیلات خود را به واقعیت تبدیل کنند. در این میان دانشمندان و افرادی بااستعداد وجود دارند که با تلاش فراوان نقش مهمی در تغییر آینده بشر خواهند داشت.

در این یادداشت به معرفی هفت مهندس طراح و پژوهشگر برتر و همچنین فناوری‌هایی که توسط آن‌ها ارائه‌شده است می‌پردازیم:

مینجون ژانگ (Minjuan Zhang) مهندس ساخت ماشین نامرئی: ژانگ یک مهندس مادام‌العمر تویوتا و دانشمند علوم مواد است که با کمک گروهش تلاش می‌کند تا دید رانندگان تویوتا را نامحدود سازد. برای این منظور آن‌ها در تلاش هستند تا امکان ایجاد پنهان‌سازی نامرئی (invisibility cloak) را برای آیندگان تحقق بخشند. آن‌ها برای به دست آوردن چنین خواسته‌ای، از لنز و نور قطبی به‌طور هوشمندانه استفاده می‌کنند. ژانگ تاکنون ۵۰ ثبت اختراع داشته و تمرکز اصلی پژوهش او این است که چگونه نور با مواد ارتباط برقرار می‌کند.

 

آینده علم و فناوری در دستان این دانشمندان است

کارمل مجیدی (Carmel Majidi) مهندس سازنده دستگاه خود شفا ده: مجیدی دانشیار مهندسی مکانیک و مهندس دانشگاه کارنگی ملون (Carnegie Mellon) شهر پیتسبورگ (Pittsburgh) ایالت پنسیلوانیای ایالات‌متحده آمریکا است که در حال حاضر روی پروژه‌ای کار می‌کند که دستگاه‌ها بتوانند خود را مانند موجودات زنده اصلاح کنند. درواقع در این‌گونه دستگاه‌ها مواد لازم برای اصلاح آسیب مکانیکی وجود داشته و برنامه انجام آن نیز در اختیار دستگاه خواهد بود تا در صورت بروز آسیب احتمالی، دستگاه بتواند خود را ترمیم کند. ماده‌ای که برای ترمیم دستگاه به کار گرفته می‌شود، فلز مایعی است که به‌صورت قطره‌ای به بخش آسیب‌دیده ارسال می‌شود.

آینده علم و فناوری در دستان این دانشمندان است

ژونگ لین وانگ (Zhong Lin Wang) مخترع پارچه‌ای که تولید انرژی می‌کند: وانگ استاد دانشکده فنی مهندسی و علم مواد جورجیا با همکاری گروهی از پژوهشگران موسسه فناوری جورجیای ایالات‌متحده آمریکا در حال بررسی و تحقیق در امکان ساخت پارچه‌ای با توانایی تولید انرژی هستند. درواقع در دل این اختراع، بهینه‌سازی انرژی خورشیدی مطرح است اما تولید الکتریسیته بر اساس حرکت فرد با استفاده از نانو ژنراتورهای اصطکاکی انجام می‌شود. در این پارچه ترکیبی از اثرات ایجاد برق توسط نیروی اصطکاکی با القای الکترواستاتیک از هر حرکتی به‌کاررفته است.

آینده علم و فناوری در دستان این دانشمندان است

دیوید هانسون (David Hanson) مهندس نخستین ربات شهروند جهان: دکتر دیوید فرانکلین هانسون مخترع و سازنده روبات دارای هوش مصنوعی با نام سوفیا (Sophia) است که یکی از پیشرفته‌ترین روبات‌های هوشمند محسوب می‌شود. او در سال ۲۰۱۵ میلادی به طراحی روبات سوفیا پرداخت. سوفیا نخستین بار در جشنواره Southwest در ماه مارس سال ۲۰۱۶ در آستین تگزاس مورد نمایش قرار گرفت. قابل‌ذکر است که این ربات در سال ۲۰۱۷ میلادی، عنوان شهروندی عربستان سعودی را کسب کرد. علاوه بر آن سوفیا به‌عنوان سخنران عمومی محبوب، به‌خصوص در حوزه تجارت شناخته‌شده و توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) با لقب قهرمان نوآوری سازمان ملل متحد خوانده‌شده چراکه به ترویج توسعه پایدار و حفظ حقوق بشر و برابری پرداخته است.

آینده علم و فناوری در دستان این دانشمندان است

لوسیان گوئوره (Lucian Gheorghe) مهندس ادغام راننده و اتومبیل: دکتر لوسیان و شرکت خودروسازی نیسان ژاپن تلاش می‌کنند تا رانندگان بتوانند به‌طور مستقیم با اتومبیل‌های خود ارتباط برقرار کنند. در این پروژه محققان در حال کار روی کلاه‌هایی هستند که بتواند امواج مغزی رانندگان را مورداندازه‌گیری قرار دهد. در این ایده، سیستم‌های خودمختار خودرو برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در زمان واقعی با توجه به‌پیش بینی‌های آینده راننده به کار گرفته می‌شود. آن‌ها امیدوارند که این فناوری قادر به‌پیش بینی رفتار راننده و بهبود زمان واکنش ۰٫۲ تا ۰٫۵ ثانیه باشد. در صورت دست‌یابی به چنین تکنولوژیی عملکرد راننده با حفظ کنترل افزایش پیدا خواهد کرد.

آینده علم و فناوری در دستان این دانشمندان است

چونی ژی (Chunyi Zhi) مهندس ساخت نوعی نخ تولیدکننده برق: ژی با کمک گروهی از مهندسین از مؤسسات مختلف چینی ازجمله دانشگاه هنگ‌کنگ، دانشگاه شنزن (Shenzhen)، مؤسسه فناوری ‌هاربین (Harbin) و دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه سینگوا (Tsinghua) در شنزن، در حال همکاری با یکدیگر برای توسعه عملکرد بالا، ضد آب، قابل‌برنامه‌ریزی و کاربرد باتری یونی در الیاف قابل انبساط هستند. این باتری هرزمانی که نخ کشیده شده تا شود، شسته یا بریده شود، قادر به تولید انرژی خواهد بود. این باتری به یک نخ حاوی دو الکترود و یک الکترولیت پلی‌اکریل‌آمید (polyacrylamide) متصل شده است. بافت اصلی این پارچه حاوی قدرت ۱۰۰ LED در یک صفحه الکترولیومسنت ۱۰۰ سانتی‌متر است.

آینده علم و فناوری در دستان این دانشمندان است

هوبرت والت (Hubert Waltl) با همکاری شرکت خودروسازی آئودی در حال طراحی کارخانه‌های آینده: هوبرت والت عضو هیئت‌مدیره، مدیر تولید و لجستیک در شرکت خودروسازی آئودی آلمان است که در سال ۲۰۱۷ میلادی با همکاری این شرکت طرحی از کارخانه‌های هوشمند آینده را به نمایش گذاشتند. این کارخانه از طیف گسترده‌ای از تکنولوژی‌های تولید جدید استفاده خواهد کرد و اگر این پروژه با موفقیت همراه باشد، آینده کارخانه‌ها تغییر خواهد کرد. فن‌آوری‌های جدیدی که در این کارخانه‌ها مورداستفاده قرار خواهند گرفت شامل چاپگرهای سه‌بعدی برای ساخت قطعاتی مانند قطعات فلزی، دوربین‌های واقعیت مجازی و فرآیند طراحی هواپیماهای بدون سرنشین است. تخمین زده می‌شود که با چنین فناوری جدیدی، بهره‌وری کارخانه‌ها تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

آینده علم و فناوری در دستان این دانشمندان است

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    18 0
    این تکنولوژی ها با فاصله اقلا یکصدساله بدست ما خواهند رسید
  • دومان A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    4 1
    ما چی خدا؟؟؟؟ ما تو ایران فقط به فکر اینیم که ازگشنگی نمیریم با این مسولین بی لیاقت و بی کفایت