۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

هنرمند می‌تواند در هرجایی هنرش را به نمایش بگذارد، مهم نیست که چه کسانی از آنها استقبال می‌کنند و چه افرادی به باد انتقادشان می‌گیرند. هنرمندان زندگی را زیبا کرده و به دنیا چهره‌ی جذاب‌تری می‌بخشند.

این روزها با افزایش شهرنشینی و گسترش روز افزون شهرها نیاز به هنر بیشتر احساس می‌شود. باید افرادی باشند تا صورت زمخت و آلوده‌ی شهرها را زیبا کرده و انگیزه‌ی زندگی را در مردم افزایش بدهند. از جمله مکان‌هایی که در چند دهه‌ی اخیر مجالی به هنرمندان داده‌اند تا خودی نشان بدهند، ایستگاه‌های مترو هستند.

ایستگاه‌های زیبا با دیوارهای رنگارنگ به مسافران خسته و دلزده‌ی مترو انگیزه می‌دهند؛ به همین خاطر شاهدیم که روزبه‌روز ایستگاه‌های مترو جذاب‌تر و چشم‌نوازتر می‌شوند. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به ایستگاه‌های زیبای مترو در شهر استکهلم که واقعا بی‌همتا هستند. در این شهر حدود 100 ایستگاه مترو وجود دارد اما ما برترین‌ها و زیباترین‌هایشان را برایتان برگزیدیم تا شما هم کمی با حال و هوای موجود در زیر پوست این شهر آشنا شوید.

1-قدیمی ترین ایستگاه متروی استکهلم
تصویر پیش‌رو متعلق به ایستگاهی به نام (T-Centralen-Per Olof Ultvedt) در قلب شهر استکهلم، پایتخت کشور سوئد است. این ایستگاه سالها پیش ساخته شد و کهن‌ترین ایستگاه شهر محسوب می‌شود. همین ایستگاه بود که آغازی برای هنرنمایی هنرمندان در ایستگاه‌های این دیار شد. برای زیباسازی این ایستگاه از عنصر برگ و گیاه و رنگ آبی استفاده کردند تا حس آرامش به مسافران القا شود.

قدیمی ترین ایستگاه متروی استکهلم

2-آموزش رانندگی در متروی استکهلم

اگر به تصویر زیر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که همه جا با کاشی‌های مربع شکل تزیین شده‌اند و رنگ اصلی این کاشی‌ها سفید است؛ اما اگر با دقت بیشتری توجه کنید، می‌بینید که برخی از کاشی‌ها رنگی هستند و علائمی را نشان می‌دهند. این علائم، نمادهای راهنمایی و رانندگی هستند. حتما شما هم تابلوهای راهنمای رانندگی را در کنار جاده‌ها دیده‌اید اما وجود آنها در ایستگاه مترو امر عجیبی‌ست. هدف از وجود این تابلوها بر روی دیوارهای ایستگاه مترو در استکهلم علاوه بر زیبایی آموزش به عابران است.

آموزش رانندگی در ایستگاه متروی استکهلم

3-باغ زیرزمینی در استکهلم

ایستگاه (Högdalen metro station) شبیه به باغی سرسبز در زیرزمین تزیین شده است. این ایستگاه از سال 1977 همچون یک باغ نقاشی شد تا منعکس‌کننده‌ی فضای سبز اطراف شهر باشد. برای زیباسازی این ایستگاه از کاخ ماکالوس (Makalös) ایده گرفتند، این کاخ در قرن هفدهم از مشهورترین مکان‌های دیدنی سوئد محسوب می‌شد. متاسفانه کاخ ماکالوس در سال 1825 بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت.

ایستگاه متروی استکهلم

4-غار زیرزمینی

در سال 1970 چندین ایستگاه مترو در استکهلم ساخته شد که یکی از جالب‌ترین آنها ایستگاه (Kungsträdgården) بود. با ورود به این ایستگاه مترو گویا وارد تونلی طویل شدید. هیچ نقاشی یا طرحی روی دیوارها وجود ندارد و همه‌چیز همچون غاری در میان زمین است.

ایستگاه متروی زیبا در استکهلم

5- نمایشگاه در ایستگاه مترو

در سال 1975 دو هنرمند با نام‌های (Möller) و (Renqvist) فضای ایستگاهی به نام (Fridhemsplan) را دگرگون کردند. آنها با ایجاد ویترین‌هایی زیبا چهره‌ای نو به ظاهر این مکان بخشیدند. این دو نفر نقاشی‌ها را طوری در ایستگاه کشیدند و با شیشه قاب‌بندی کردند که گویا عابران به یک گالری هنری وارد شده‌اند.

ایستگاه مترو در استکهلم

6-محوطه‌ی باستان شناسی در ایستگاه مترو

یکی دیگر از ایستگاه‌های جالب در شهر استکهلم (Rådhuset) نام دارد. ایده‌ی زیباسازی این مکان نیز بسیار جالب است، طراح اینجا را به‌گونه‌ای ساخت که با ورود به آن گویا به محوطه‌ی باستان‌شناسی قدم گذاشته‌اید. دیوارها همه به رنگ خاک هستند و با موج‌ها و پستی بلندی‌هایشان چشمان هر کسی را به خود خیره می‌کنند.

ایستگاه متروی استکهلم

7-همه چیز بر اساس پرسپکتیو

ایستگاه (Skarpnäck) در استکهلم فضای عجیبی دارد. سقف این ایستگاه سراسر سرخ رنگ است و نیمکت‌هایی برای نشستن تعبیه شده که همگی به صورت یک‌دست در جای خود قرار گرفته‌اند. در اینجا پرسپکتیو را رعایت کرده‌اند و همه چیز در سر جای خود و منظم قرار دارد. در واقع 17 نیمکت در این ایستگاه هست که هر یک از آنها شبیه به مجسمه هستند.

ایستگاه زیبای مترو در استکهلم

8-پناهگاهی به نام ایستگاه مترو

همه می‌دانیم که انسان‌ها در طول جنگ‌های مختلف برای زنده ماندن جان‌پناه‌هایی را در زمین حفر می‌کردند، چیزی شبیه به ایستگاه‌های متروی زیرزمینی امروزی. در ایستگاه (Östermalmstorg) سعی شده تا همه چیز شبیه به یک جان‌پناه بزرگ باشد. نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های این ایستگاه همگی نشان‌ دهنده‌ی انسان‌هایی جنگ‌زده هستند. طرح‌های این ایستگاه را فردی به نام دکارت در سال 1967 کشید. دکارت نقاشی هلندی‌ست که شهرت زیادی هم دارد. در تصاویر این ایستگاه هدف حمایت از حقوق زنان نیز دنبال شده است.

ایستگاه مترو ی استکهلم

9-ایستگاه استادیوم

کشور سوئد و شهر استکهلم در سال 1912 میزبان بازی‌های المپیک بود. شور و شوق این بازی‌ها به قدری زیاد است که همیشه همه‌ی اهالی شهر و روستاها و تمامی مکان‌های شهر را در بر می‌گیرد. استکهلم نیز از این قائده مستثنی نبود و در آن سال همه‌جای این دیار با طرح‌های مربوط به این بازی‌ها پر شدند. استادیوم نیز نام یکی از ایستگاه‌های متروی استکهلم است که با یکی از استادیوم‌های میزبان المپیک فاصله‌ی چندانی نداشت؛ بنابراین اینجا را به صورتی طراحی کردند که نماد المپیک در آن دیده شود و هنوز هم این موضوع در این ایستگاه به چشم می‌خورد. سراسر دیوارهای ایستگاه المپیک با طرحی شبیه به مرمر تزیین شده و در گوشه و کنارش نقش رنگین‌کمان‌هایی را خواهید دید که نماد رنگ‌های حلقه‌های بازی المپیک هستند.

ایستگاه های متروی المپیک در استکهلم

10-حمایت از محیط زیست در ایستگاه مترو

اگر گذرتان به شهر استکهلم افتاد بازدید از ایستگاه متروی (Solna centrum) را فراموش نکنید. این مکان پر از نقاشی‌های دیدنی و رنگارنگ است، نقاشی‌هایی که همگی یک هدف مشترک دارند "حمایت از محیط زیست". طرح‌های اینجا به مسافران نشان می‌دهند که حفاظت از محیط زیست چه تاثیر بزرگی بر زندگی تک تک انسان‌ها خواهد گذاشت. همه‌ی نقاشی‌های این ایستگاه مترو حاصل دستان دو هنرمند با نام‌های (Björk) و (Åberg) است.

ایستگاه متروی استکهلم

منبع: لست سكند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804361

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =