تصاویر جشنواره گلاب‌گیری بلغارستان│ این گل‌ها از ایران رسیده‌اند

کشت گل‌های رز در بلغارستان در صنعت آرایشی‌بهداشتی نقش مهمی ایفا می‌کند و افتخاری ملی برای این کشور به حساب می‌آید.

دره گل رز در بلغارستان به‌وسعت ۱۴۰ کیلومتر در تنگه‌ای میان کوه‌های بالکان وسعت دارد و هرسال بین ماه‌های می و ژوئن (اردیبهشت و خرداد) سراسر صورتی می‌شود.

مردمان این منطقه با استفاده از این گل‌ها محصولی تولید می‌کنند که به روغن گل رز یا اسانس گل رز معروف است که به «طلای مایع» هم معروف است. تهیه اسانس گل رز بسیار دشوار است به‌طوری‌که برای به‌دست‌آوردن کمتر از ۵۰۰ گرم از این روغن دست‌کم به حدود هزارو۵۰۰ کیلوگرم گل رز نیاز است. این ۵۰۰ گرم اسانس بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۶هزار دلار قیمت دارد.

امروزه، ارزش گل‌های دره گل رز به‌حدی بالا رفته که از آن به نماد و افتخار ملی یاد می‌شود. اما همانند شرایط حاکم بر صنعت گلاب‌گیری ایران، سایه شوم فشارهای اقتصادی و تغییرات اقلیم آینده گلاب‌گیری در بلغارستان را هم نامعلوم کرده است.

معروف‌ترین گل رزی که در این دره کاشته می‌شود و برای اسانس‌گیری بسیار مناسب است گل رز دمشقی (از گونه Rosa damascena Mill) است. منشاء این گل رز هنوز مشخص نیست. عده‌ای معتقدند که این گل از پایتخت سوریه رسیده است درحالی‌که بسیاری دیگر این گل را همان گل‌محمدی می‌دانند که از ایران به بلغارستان وارد شده است.

گفته می‌شود که در قرن هفدهم بازرگانی ترک این گل را از ایران به بلغارستان برده است اما امروزه، در بزرگداشت زمین‌هایی که در آن کشت می‌شود در دره گل رز با نام «رز کازانلینکا» شناخته می‌شود.

شهر کازانلاک در قلب دره گل رز قرار دارد و همه‌سال در هفته اول ماه ژوئن میزبان جشنواره گلاب‌گیری است و گردشگران داخلی و خارجی را به این منطقه جذب می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک با سنت جمع‌آوری گل‌ها، فرآیند گلاب‌گیری و اسانس‌گیری، حرکات موزون آیینی این جشنواره و نحوه استفاده از گل رز در کیک‌ها، صابون‌ها و شربت گلاب را از نزدیک تماشا کنند.

تصاویر جشنواره گلاب‌گیری بلغارستان

تصاویر جشنواره گلاب‌گیری بلغارستان

تصاویر جشنواره گلاب‌گیری بلغارستان

تصاویر جشنواره گلاب‌گیری بلغارستان

تصاویر جشنواره گلاب‌گیری بلغارستان

تصاویر جشنواره گلاب‌گیری بلغارستان

تصاویر جشنواره گلاب‌گیری بلغارستان

منبع: چمدان

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804367

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =