روزنامه کیهان نوشت: آیا روسیه غیرقابل اعتماد است؟ برقراری روابط استراتژیک با این کشور درست است یا غلط؟ اینکه، «آمریکا و اروپا در برجام بدعهدی کردند، پس قابل اعتماد نیستند لذا باید به سمت روسیه، هند، چین یا مثلا اندونزی و به طور کلی کشورهای همسایه برویم،» به معنای این است که، «شعار نه شرقی و نه غربی» را زیر پا گذاشته‌ایم؟

در دنیای سیاست، هیچ کشوری صد در صد «قابل» اعتماد نیست اما برخی کشورها صد در صد «غیر قابل اعتمادند». در چنین دنیایی دولت‌ها غالبا با منطق «سود و زیان» و «منافع ملی» سیاست‌های خود را با دیگر کشورها تنظیم می‌کنند. این دولت‌ها ممکن است به محض مشاهده شرایط جدید، با همان منطق «سود و زیان» زیر تعهداتشان بزنند. ممکن است به تعهداتشان پایبند هم باشند. در چنین دنیایی چه باید کرد؟ آیا باید به دور کشور حصار کشید؟ آیا نباید با آنها پیمان بست و متحد استراتژیکشان شد؟

نمی‌توان دور کشور حصار کشید. باید خوب دید، تجزیه و تحلیل کرد و بر اساس واقعیات و محاسبات دقیق، کشورها را انتخاب و بر اساس منافع و مصالح نوع روابط را تنظیم کرد.

شعار «نه شرقی نه غربی» برای دوران «جهان دو قطبی» است، جهانی که تمام شده است. امروز اثری از شوروی باقی نمانده است. آیا امروز جهان دو قطبی است؟! امروز چین و هند قطب نیستند؟! یعنی واقعا روسیه امروز همان شوروی سابق است و اتفاق مهمی مثل فروپاشی شوروی رخ نداده است؟!

شوروی سال‌هاست فروپاشیده اما آمریکا نه که انشاء‌الله آن هم فرو خواهد پاشید. ضمن اینکه، بالاخره کشورها یا در شرق این عالم هستند یا در غرب این عالم! معنای «نه شرقی و نه غربی» این نیست که، با هیچ کشور شرقی یا غربی نباید متحد شد. معنای جمله این است که، روابط کشورت با سایرین به قول امام راحل، روابط گرگ و میشی نباشد. رابطه ارباب رعیتی نباشد. امروز روابط کشورمان با روسیه، چین، ترکیه و... روابطی است توأم با «اقتدار» و بر اساس منطق «منافع ملی و احترام متقابل».

روسیه اگر بر اساس منطق سود و زیان، در «چند جا» با آمریکا! علیه کشورمان همراهی کرده، در چند جا هم با ما علیه آمریکا همراهی کرده و این یعنی، این کشور صد در صد غیر قابل اعتماد نیست. ضمن اینکه، روسیه در آن «چند جا»، برگه‌ای را امضاء کرده که، آمریکا آن را علیه کشورمان تهیه کرده است!

چه کسی اجازه داد روسیه وارد بازی سوریه شود؟ جز ایران؟ روسیه آیا برخلاف تبلیغات وحشتناکی که طی روزهای گذشته از سوی آن جریان خاص می‌شد، در نشست هلسینکی ایران را به ترامپ فروخت؟

روابط ایران با روسیه، چین یا هر کشور دیگری در شرق و غرب این عالم روابط ارباب رعیتی نیست.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    139 1
    دشمنی با آمریکا منافع زیادی دارد که با روسیه ندارد مثلا ضعف مدیریت اقتصادی، اختلاسهای هزاران میلیاردی، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش جمعیت فقرا، تورم و ... این اواخر هم فطعی برق را میندازن گردن آمریکا. ولی نمی دونم چرا آقازاده هاشون رو به کشورهای استعمارگر جدید و قدیم آمریکا و انگلیس می فرستند نه کشور برادر روسیه.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    90 1
    آقای شریعت مداری بابا دمت گرم اگر یعنی آمریکا هم بپاشد وکمی کوچکتر شود اونوقت باید با او رابطه برقرار کرد.کیهان جان اتفاقا الان روسیه نسبت به گذشته اش استعمارگر تر شده است واگر قرار است با کشوری ارتباط برقرار کنیم باید از طریق یک رفراندوم زیر نظر سازمان ملل ببینیم باید با امریکا باشد یاروسیه .بعدش اگر باید برمبنای منافع ملی عمل کرد بایددید ازکجا سود بیشتری برای مردم حاصل می شود.
  • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    99 0
    هیچ کشوری قابل اعتماد نیست ولی باید بلد باشی باهاشون چطور رابطه داشته باشی اگر هم قراره به یکی وصل باشیم چین و روسیه بدترین اوها هستند . غیر قابل اعتماد
  • بی نام AM ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    91 1
    شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی چطور؟ یا مرگ بر آمریکا؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    84 0
    استاد بزرگ و علامه دهر. شما اگر با همین روسیه مورد علاقه تان هم «عمدا» تضاد منافع ایجاد کنید منجر به دشمنی میشود. همین فرمولی که تازه بعد از 40 سال کشف کردید را میتوان برای همکاری استراتژیک با اروپا و آمریکا بکار برد. یعنی بجای اینکه منافع آنها را بخطر بیندازید، منافع مشترک ایجاد کنید. بعد خواهید دید که آیا آمریکا و اروپا قابل اعتمادترند و باعث رفاه و پیشرفت و آرامش و آسایش میشوند یا روسیه و چین...
  • بی نام DE ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    134 2
    پس شعار ازادي فلسطين هم مال قديم بود.الان ما بااسراييل مشكل نداريم ونميخوايم هزينه دشمني بااسراييل رو بديم
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    43 0
    به نظر شما اونايي كه اينقدر راحت اجازه رانت و رانت خواري و دزدي هاي بزرگ رو تو كشورمون ميدن قابل اعتماد ترند يا آمريكا و انگليس؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    37 0
    الان روسیه که بعضی تا کمر برایش خم می شوند جز شعار نیست نه؟ این شعار همانطور که از اسمش هم پیداست هیچوقت عملی نشد و همان شعار باقی ماند و همینطور هم خواهد بود
  • ایرانی IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    57 0
    کیهان جان اگر اینجوری باشه که خیلی چیزها از اساس زیر سوال هست
  • آذین A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    5 69
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
    • دانشجو GB ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
      28 1
      زیاد از مغزت کار نکش خسته میشه ، آکبند نگه دار
    • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
      7 0
      تمام دارايي و تخصصش همين دو تا شعاره
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    69 1
    باد کتاب قلعه حیوانات بخیر
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    11 0
    معلوم شد کیهانم خوب میفهمه . تا حالا فیلم بازی میکرده ما را سر کار بذاره .
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    11 0
    خیلی شعارها زمانش عوض شده ولی اشکال اینجاست که امثال کیهان میخواهند به میل و منافع خودشان به مرور هرکدام را که دلشان خواست بی اعتبار اعلام کنند و تا آن موقع طبیعتاً همه شعارها همچنان مقدس و غیر قابل تغییر خواهد ماند
  • محمد IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    22 0
    جناب حسين خان قضيه نفت در برابر غذا يا كالاي روسي را كه همين چند روز پيش دولت موازي دولت رسمي كشور ولايتي از روسها دريافت كرد ، نوعي استعمار جديد از دوست عزيز شما روسها آيا نيست .
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    14 0
    سیاست انتخابِ ناگزیرِ این و یا آن نیست. بلکه سیاست ورزی عقلانی یعنی خلقِ فرصت ها، امکان ها و مسیرهای بدیع و موثری است که یک ملتی را به مقصد و مقصودشان می رساند. سیاست در بنیاد خود، راه رفتن در مرز میان جنگ و اسارت است. گشودن دالان و حفر کانالی است که نه در دامِ جدال و جنگ گرفتار شود و نه خود را ببازد و در چاله وابستگی بیفتد. سیاست مداران ما با تفکرات مثل این شخص محترم اساسا" بینش سیاسی ندارند واولویتشان مسائل ومعضلات گشور نیست اشفته بازاری را می خواهند که خود دوستاشان انچه ازثروت در مملکت مانده ضبط و حکمرانی کنند. تائید روسیه هم از سر ترس از دست دادن مقام موقعیت فعلی شان است.وگرنه خدا هم بنده نیستتد. به امید درج نظریات بدون توهین .
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    9 0
    کیهان تازه فهمیده.این شعار با توجه به موضوعات آن زمان جامعه از دل استقلال خواهی برای کشور درآمد. شمایید که در زمان منجمد شده اید و ما می گیم اصلا شعار ندید.
  • حسابدار A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    22 0
    بله کیهان .تنها اون شعار نیست .مردم ولی نعمت ما هستند.مجلس در رأس امور است.دولت خادم ملت.استقلال آزادی جمهوری اسلامی .این انقلاب متعلق به کوخ نشین ها ست. اینها همه قدیمی شدند رفت و گفتن آنها بیشتر برا خنده و شوخی است.فقط یک چیز تازه مونده حاج حسین ورفقا .هر روز جوانتر وشاداب تر
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    22 0
    کیهان نوشته: "امروز روابط کشورمان با روسیه، چین و ترکیه روابطی است توأم با اقتدار..." ، آیا نحوه تحویل موشکهای اس 300 به ایران را از یاد برده اید؟ آیا نشانی از اقتدار در آن دیده میشود؟ این چند کلمه را برای مدیون نبودن در آخرت نوشتم و الا آدم با دیوار حرف بزند بیشتر منطق سرش میشود تا کیهان
  • بی نام DE ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    13 0
    خب شما موافقید دنیا در حال تغییر هست و میتوان هر چند دهه یکبار لااقل دیدی نو نسبت ب جامعه و مردم داشت و بر اساس ان اصلاحاتی انجام داد یا هر چه بوده از نو نوشت شما معتقد ب این نیستید؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    8 0
    مرزهای وقاحت جابجا شد.