بامداد امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ مقارن با ۱۴ مارس ۲۰۱۸، «استیون هاوکینگ»، فیزیک‌دان معروف انگلیسی چشم از جهان فروبست؛ اما دانشمندان، روز ۱۴ مارس را با عنوانی دیگر می‌شناسند: روز عدد پی.

به گزارش خبرآنلاین، روز ۱۴ مارس به‌خاطر شباهت شکل نوشتاری‌اش 3/14 به عدد پی ۳٫۱۴، روز عدد پی نام گرفته است. عدد پی، یکی از مهم‌ترین نسبت‌های ریاضی است و از تقسیم محیط دایره بر قطر آن به دست می‌آید.

شاید با خودتان فکر کنید که «عجب تصادف جالبی که روز درگذشت استیون هاوکینگ که از توانمندی بالایی در فیزیک نظری و ریاضیات برخوردار بود، با یکی از معدود مناسبت‌های علمی تقویم هم‌زمان شده است»؛ اما ماجرا جذاب‌تر هم می‌شود. ۱۴ مارس، زادروز آلبرت اینشتین، شناخته‌شده‌ترین فیزیک‌دان قرن بیستم و تدوین‌کننده نظریه نسبیت هم هست. اینشتین در ۱۴ مارس ۱۸۷۹ به دنیا آمد و اگر امروز زنده بود، ۱۳۹ ساله می‌شد.

گروهی از مشاهیر دنیای علم: اینشتین، هاوکینگ، پاستور، نیوتن، ماری کوری و گالیله

هاوکینگ سال‌های زیادی تلاش کرد تا بتواند کارهای ناتمام اینشتین را به سرانجام برساند و به «نظریه همه‌چیز» که همه پدیده‌های عالم را توضیح می‌دهد، دست پیدا کند. البته او نه نخستین فرد در این مسیر بود و نه آخرین آن‌ها و مانند دیگر دانشمندانی که در این مسیر تلاش کردند، به نتیجه دلخواه نرسید.

و اگر هنوز از این تقارن‌های تاریخی شگفت‌زده نشده‌اید؛ توجه شما را به تاریخ تولد استیون هاوکینگ در سال ۱۹۴۲ (۱۳۲۱) جلب می‌کنیم؛ روز ۸ ژانویه که مقارن است با روز درگذشت گالیلئو گالیله، دانشمند ایتالیایی که دقیقا ۳۰۰ سال قبل از تولد هاوکینگ (سال ۱۶۴۲ میلادی) در سن ۷۷ سالگی چشم از جهان فرو بست.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    5 2
    ولی اسلام بارها توصیه کرده علم رو بیاموزید حتی اگه اون سر دنیا باشه.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      2 1
      ولو به صین
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    5 2
    هاوکینگ فیزیکدان معلول ماتریالیست بود ایرانی ها فقط همین خدانشناسی ایشون رو چسبیدند و تو سر و کله هم میزنند
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    2 8
    ربطی نداره ایشون یک ادم بیمار بود که جایزه نوبل هم نگرفته بود و به همین خاطر معروف شده بود طبق امار و احتمال خیلی ها میتونن در رئز تولذ یک دانشمند متوبد بشن در روز فوت دیگری فوت کنن یا برعکس . تعداد زیادی دانشمند داریم که هر کدوم در یک روز متولد شدن گالیله نشد کپلر اون نشد کپرنیک اون نشد نیوتن و...ایشون چون یک شومن شده بود و چیزی نداشت طرفداراش دنبال این هستن از این طریق براش قصه بهتری درست کنن شما اگر معتقد هستید از انشتین بالاتر بوده بگیذ چایزه نوبلش کجا است؟ کافیه که یه ایرج حساتبی هم داشته باشه تا شب و روز بگه که دکتر این کارو کرد دکتر اون کارو کرد و..اخر عمری هم فقط حرفای عجیب میزد که هیچکدام علمی نبود کسی که روش تحقیق پاس کرده باشه میفهمه که کاراش در این چند سال اصلا علمی نبود
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      7 1
      مگه قراره همه انیشتین باشند؟ خوب ایشون هم یک نظریه پرداز استاد دانشگاه بود و به قدر خودش به علم و دانش کمک کرد نظریات اینها هنوز برای بشر قابل اثبات نیست برای اینکه ابزار آزمایش نداره
    • بی نام DE ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      1 1
      خوب شد روش تحقیق پاس کردید و ما رو از جهل ایشون مطلع فرمودید ممنون فیزیکدان فیلسوف
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      1 0
      لطفا دانسته حرف بزن پس چرا خیلی از نظرات ایشون به اثبات رسیده خیلی از دانشمندان هم جایزه ی نوبل نگرفتن برای مثال مری اندرسون ولی هنوز که هنوزه نام آن دانشمندان زنده است