۰ نفر
۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۸

ایسنا نوشت: ویلیام استورجن، فیزیکدان انگلیسی و مخترع آهن‌ربای الکتریکی، در چنین روزی چشم به جهان گشود.

"ویلیام استورجن" (William Sturgeon)، فیزیکدان و مخترع انگلیسی، در روز 22 مه سال 1783 در انگلستان به دنیا آمد.

او در ابتدا شاگرد کفاشی بود. در سال 1802 به ارتش ملحق شد و خودش ریاضیات و فیزیک را آموخت.

استورجن در سال 1824، به سمت مدرس علوم و فلسفه آکادمی نظامی " کمپانی هند شرقی بریتانیا"(EIC) رسید و در سال بعد، "آهن‌ربای الکتریکی"(Electromagnet) را ابداع کرد. او، قدرت این آهن‌ربا را با کشیدن 9 پوند و یک قطعه هفت پوندی از آهن پیچیده شده با سیم که جریانی از یک باتری مستقل به آن فرستاده می‌شد، نشان داد.

استورجن در سال 1832، مدرس "گالری علوم کاربردی آدلاید"(Adelaide Gallery of Practical Science) در لندن شد و در آنجا، برای نخستین بار، ترکیب "موتور جریان مستقیم"(DC motor) را با یک جابجا گر نشان داد.

استورجن در سال 1836 سالنامه برق، مغناطیس و شیمی را منتشر کرد و در همان سال توانست یک " گالوانومتر"(galvanometer) را ابداع کند.

گالوانومتر، نوعی وسیله اندازه‌گیری برای تشخیص جریان الکتریکی و یک مبدل آنالوگ الکترومکانیکی است که در واکنش به جریان الکتریکی که از طریق سیم پیچ آن، به یک میدان مغناطیسی منتقل می‌شود، یک انحراف دوار در یک عقربه ایجاد می‌کند.

استورجن، ارتباط نزدیکی با "ژان پیر گاسیو" (John Peter Gassiot) و "چارلز وینسنت واکر" (Charles Vincent Walker) داشت و این سه نفر به همراه یکدیگر موفق شدند در سال 1837، "انجمن الکتریکی لندن"(London Electrical Society) را پایه‌گذاری کنند.

وی در سال 1840، به سرپرستی "گالری سلطنتی ویکتوریا"(Royal Victoria Gallery) در منچستر رسید و به همراه "جان دیویس"(John Davies)، دانشمند انگلیسی و یکی از پیشکامان این گالری و "جیمز اسکات ژول"(James Prescott Joule)، دانشجوی دیویس، حلقه اجتماعی نزدیکی را شکل داد که در نهایت، "ادوارد ویلیام بینی" زمین‌شناس انگلیسی و "جان لی" جراح هم به آن پیوستند.

این گالری در سال 1842 بسته شد و پس از آن، استورجن با تدریس و برگزاری نمایشگاه‌های علمی، هزینه‌های خود را تامین می‌کرد.

ویلیام استورجن، در روز 4 دسامبر سال 1850 در پرستویچ بریتانیا از دنیا رفت.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =