معاون وزیر راه و شهرسازی جلوگیری از ورود سوداگران به حوزه ساخت و ساز مسکن را بزرگترین حسن مدل اجرایی برنامه ملی بازافرینی اعلام کرد و افزود: از آنجایی که در این طرح یارانه مستقیمی از سوی دولت برای ساخت مسکن داده نمی‌شود پس تقاضای کاذب حذف و از ورود سوداگران جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین هوشنگ عشایری در تشریح مصوبه هیئت دولت درخصوص ابزارهای مالی و حقوقی برنامه ملی بازآفرینی شهری ایران گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و دولت محترم در رسیدگی به وضعیت بافت‌های ناکارآمد به ویژه بخش مسکن پس از صدور فرمان اجرای برنامه مذکور از سوی رئیس جمهور خود را موظف به تبیین ابزارهای مالی و حقوقی جهت اجرایی شدن برنامه دانستیم.

عشایری با اشاره به وظایف دولت و شهرداری‌ها در این برنامه تاکید کرد: براساس مصوبات مذکور دولت موظف به ارائه سالیانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای خدمات عمومی و روبنایی بوده و شهرداری نیز در صورت پرداخت ۳۰ درصد از هزینه تملک و معابر از دریافت کمک ۷۰ درصدی دولت در این حوزه بهره‌مند خواهد شد که به عنوان ابزاری تشویقی از سوی دولت برای شهرداری به شمار می‌رود.

این مقام مسئول بخش دیگر ابزارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی را مباحث حمایتی و شتاب‌دهنده برای عملیاتی شدن برنامه اعلام کرد و افزود: دولت با هدف تسریع هرچه بیشتر اجرای برنامه بازآفرینی تصمیم به واگذاری تمامی اراضی دولتی واقع در بافت‌های هدف گرفت و این حکم را به تمامی دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کرد.

به گفته وی این دستور در حال حاضر از شهر تهران آغاز و به تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده است که روند پیگیری آن به جدیت و در تمامی سفرهای استانی و جلسات ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها انجام می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این راستا از واگذاری ۳ زمین از سوی وزارت آموزش و پرورش و ۳ زمین از سوی وزارت نیرو در شهر تهران برای این برنامه خبر داد و افزود: در این حوزه پیش‌بینی کردیم که در صورت عدم همکاری مناسب دستگاهی طبق قانون، سازمان ثبت اسناد پس از استعلام به انتقال سند‌های لازم پرداخته و اگر زمینی نیز فاقد سند است مطابق آئین‌نامه مستندسازی انتقال و واگذاری زمین از طریق قانونی و زیر نظر معاونت حقوقی دولت انجام خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در تشریح تسهیلات این برنامه برای خریداران و سازندگان در مناطق ناکارآمد شهری بیان کرد: کاهش سود تسهیلات خرید مسکن از ۸ به ۶ درصد به عنوان ابزار تشویقی اصلی برای خریداران و ارائه وجوه اداره شده از محل تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ملی به بانک‌ها جهت واگذاری وام ۵۰ میلیون تومانی (برای هر واحد مسکونی) به مدت ۲ سال و به عنوان دوره مشارکت مدنی نیز به عنوان یکی از ابزارهای تشویقی سازندگان در این برنامه به شمار می‌رود.

گفتنی است در این بخش سازمان برنامه و بودجه موظف شده است تا این وجوه را به گونه‌ای ارائه دهد که سهم توسعه‌گران به ۵۰ درصد نرخ مصوب سود بانک مرکزی تقلیل یابد، برای مثال اگر نرخ مصوب بانک در این بخش ۱۸ درصد باشد توسعه‌گران تنها ملزوم به پرداخت نیمی از آن (۹ درصد) خواهند بود.

عشایری در ادامه سخنان خود هدف اصلی ابزارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی را تقلیل هزینه‌های ساختمانی اعلام کرد و افزود: دولت مکلف کرده است تا در صورت تحقق برنامه هزینه‌های ساختمان ۲۵ تا ۳۰ درصد در مناطق ناکارآمد شهری نسبت به سایر مناطق کاهش یابد.

به گفته این مقام مسئول برنامه بازآفرینی شهری هم‌اکنون به طور رسمی در ۲۱ استان (در قالب ۲۱ محله) آغاز شده به گونه‌ای که مرحله طراحی آن‌ها به اتمام رسیده و در حال انتخاب توسعه‌گر هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون مناطق هدف شهر تهران در ۷ منطقه ۱۲،۱۳،۱۵،۱۶،۹،۱۸ و ۱۹ شناسایی شده که باید در برنامه‌های آتی مورد پیگیری قرار گیرد.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 778801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =