سرمایه گذاری مقطعی در فوتبال سرانجامی ندارد

فوتبالیست اسبق لرستان گفت : با درآمد شخصی نمی توان تیم حرفه ای تشکیل داد!

سید احمد موسوی- در سال 1333 در خرم آباد متولد شد برادرش از فوتبالیستهای مطرح کشور بود بهمراه برادر با زمین فوتبال آشنا شد و در نوجوانی به فوتبال روی آورد او نیز به بازیکنی تیزهوش و با استعداد تبدیل شد اما شانس با او یار نبود و در جوانی دچار دیسک کمر شد و به توصیه اکید پزشکان از فوتبال منع شد و به ناچار کناره گیری و به مربیگری روی آورد او حمید عطاری است . پیشکسوت متعصب فوتبال لرستان که ساعتی مهمان ما در دفتر بود مصاحبه ای با وی ترتیب دادیم:
او در ابتدا برای آشنایی بیشتر مخاطبان اینطور خود را معرفی کرد: حمید عطاری هستم متولد 1333 خرم آباد دارای دوفرزند دختر و یک فرزند پسر، لیسانس تربیت بدنی و در سال 1382 در کرج بازنشسته شدم
عطاری در خصوص گرایش خودش به سمت ورزش فوتبال بیان داشت: فعالیت فوتبال را از دوره نوجوانی با همراهی برادرم { عبدالرضا عطاری} و مربیگری زنده یاد صفوی و استاد پرویز جایدری آغاز کردم.
فوتبالیست دهه 30 و 40 لرستان با بیان اینکه در تیمهای تاج و پاس خرم آباد ، منتخب لرستان، جوانان و بزرگسالان برق تهران بعنوان بازیکن عضویت داشته افزود: متاسفانه حدودای سال 53 بود که دچار دیسک کمر شدید شدم و پزشکان خیلی صریح فوتبال را برایم منع کردند و علی رغم میل باطنی در اوج جوانی مجبور به کناره گیری از فوتبال شدم
این پیشکسوت فوتبال لرستان در زمینه مربیگری نیز اظهار داشت: در عرصه مربیگری موسس تیم هما، پاس،علوی و مربی تیم شهید بنیادیان را به عهده داشته و در سال 1370 نیز به عنوان مربی تیم فوتبال خیبر انتخاب شدم در سال 72 نیز به کرج منتقل شدم و تا سال 1382 که بازنشست شدم بعنوان مربی تیم آموزشگاههای کرج و تیم شهرستانهای توابع استان تهران فعالیت داشتم و در آن دوره یک سال در رامسر اول شدیم و در المپیاد استان تهران نیز موفق به اخذ مقام چهارم شدیم.
وی در خصوص فعالیت در تیم خیبر تصریح کرد: در آن سالها { 1370} با صداقت تمام مربیگری را خیلی خوب در خیبر شروع کردم شیوه کارم نیز همواره بر اساس صداقت بدون تملق و توام با تمجید به موقع بود و افسوس که همواره کمبود امکانات و اعتبار و همچنین برخی مسائل حاشیه ای از موانع پیشرفت فوتبال لرستان بود ما آماتور واقعی بودیم و فقط با کمکهای مردمی این تیم استوار بود.
عطاری عنوان کرد: در آن زمان چهارتیم لیگ دو بودند و کلا چهارده تیم فعال بودند که همیشه تیم خیبر در رده پنجم یا ششم بود.
عطاری همچنین در رابطه با عملکرد مربیانش می گوید: در خرم آباد استاد پرویز جایدری بهترین مربی فوتبال و انسان ساز بودند. در تهران ابتدا ایرج قلیج خانی در جوانان برق تهران،، وبعد در بزرگسالان برق تهران،، اولین دوره لیگ تخت جمشید محسن حاج نصراله که بعد بجایش ناصرابراهیمی مربی شد که خیلی به ضرر من بود.ایشان به ما جوان ترها میدان نمی داد بجایش به افراد فوتبال تمام شده وهمکارانش در اداره برق تهران میدان می داد ونتیجه کارش سقوط برق تهران از اوج لیگ تخت جمشید به باشگاه های تهران که سطح اش پایین بود ودر نهایت به دسته دوم باشگاه های تهران هم سقوط کرد
وی همچنین نقش تماشاگران را در فوتبال لرستان بسیار پررنگ ارزیابی کرد و گفت: تماشاگران همیشه در پیشرفت فوتبال خرم آباد نقش موثری داشتند . قبل از انقلاب در دومقطع ،، فینال جوانان کشوری سال54 ونیمه نهایی ورود به دسته اول تخت جمشید با گمرک اهوازحدود 100 نفر با هزینه های شخصی برای تشویق تیم به اصفهان واهواز رفتند در این دوره ها نیز اگر فوتبال ما به موفقیت مقطعی هم رسیده مطمئناً تماشاگران در آن سهیم بودند.
هافبک دهه های 30 و 40 فوتبال لرستان خاطرات فوتبالی خود را نیز این چنین بیان نمود: کناره گیری از فوتبال در اوج فوتبال بعلت دیسک کمر در سال53 ودرواقع فصل دوم لیگ اول تخت جمشید که در برق تهران بودم خاطره تلخ دوران ورزشی ام است . وخاطره خوش بعنوان مربی مقام سوم کشوری سال 58 که بازی های عالی تیم دربرابر تیم ملی،، تحت عنوان تهران،، وسایر تیم ها ،، باعث اعزام اولین تیم از لرستان به مسابقات برون مرزی در تمام رشته های ورزشی از لرستان بود.


حمید عطاری با اشاره به اینکه مدارس فوتبال استان و تیمهای پایه بایستی آینده فوتبال استان را تضمین کنند تصریح کرد: مدارس فوتبال آنطور که باید تخصصی کار نمی کنند و شاید بتوان گفت هنوز نتوانستند بازیکنان رده نونهال،نوجوان ، جوانان و امید را تحویل جامعه ورزشی دهند همچنین کمبود شدید امکانات و تجهیزات مدارس فوتبال نیز باعث عدم موفقیت چشمگیر این مدارس شده ضمناً باید یادآور شوم تیم های پایه حتما باید در کادر فنی از افراد پیشکسوت و باتجربه استفاده کنند افراد پیشکسوت باعث رشد فوتبال نونهالان و نوجوانان درهمان ابتدای فوتبال وشخصیت سازی آینده سالم آنها خواهد .شد اما متاسفانه حضور افراد پیشکسوت و باتجربه در کادر فنی تیمهای پایه استان بسیار کمرنگ است ! و این انتقاد جدی اکثریت اهالی فوتبالی استان نسبت به مدیریت فوتبال استان است.
عطاری اضافه کرد: سطح فوتبال استان از سایر استانهای صاحب فوتبال عقب است زیرا هیچکاه درآمد مستمری در فوتبال لرستان نداشتیم و بدون وجود زیر ساختهای لازم تیمداری ممکن نیست.
وی در خصوص عدم پیشرفت فوتبال استان افزود: به دلیل کمبود امکانات همواره از غافله حرفه ای عقب افتاده ایم و فوتبالیستی که وقت و انرژی خود را وقف کرده و به نوعی شغل و زندگیش فوتبال است متاسفانه هیچ درآمدی ندارد و از طرف دیگر چون به خودباوری نمی رسد به موفقیت چندانی هم دست یابند
وی ادامه داد: تیمداری در شرایط حاضر چگونه امکان پذیر است زمانیکه از لحاظ مالی و حتی تهیه زمین و خوابگاه در مضیقه هستند.بدون اعتبارات تیمداری ممکن نیست با این تفاسیر آینده فوتبال لرستان آینده درخشانی نخواهد بود.
عطاری در جواب سوال خبرنگار ما  اشاره ای به اسطوره های فوتبال لرستان کرد و گفت: اگر اسطوره های این عرصه حمایت می شدند لرستان می توانست قطب فوتبال ایران باشد. اگر بخواهیم تعدادی اسم ببریم ناصر میرزایی از جمله اسطوره هایی بود که در فوتبال استثنا بود و بایستی در تیمهای خارج کشور نیز مربیگری کند !حسن حسین بیگی بایستی تا اوج فوتبال ایران پیش می رفت !غلام زینی در فوتبال استعداد عجیبی داشت در هرپستی بازی می کرد ! علی خلیلی عالی بود خیلی زود به تیم ملی دعوت شد! محسن سجادی بازیکنی بود درهر سیستمی جای داشت با تکنیک فوق العاده و بی نظیر در سطح کشور ! مسعود جلیلی بازیکن تکنیکی و آزادی بود در هر نقطه زمین تاکتیک های فنی را اجرا می کرد!! فضل اله حیدری بازیکن همیشه آماده وپخته استان بود ! یا برادرش فریبرز باید سالها در تیم ملی ایران بازی می کرد ! مسعود پیری چگنی در زمان فوتبالش جز بهترین بازیکنان ایران بود ! و خیلی بازیکنان دیگری که حضور ذهن ندارم
پیشکسوت فوتبال لرستان همچنین علت عدم موفقیت چهره های موثر فوتبال استان را درسطح مربیگری بیان کرد و گفت: به نظر من بازیکنان مطرح فوتبال استان بعلت اینکه به موفقیت های خودشون تدام نبخشیدند و اصرار بر استمرار حضور موثرتر در فوتبال ملی نداشتند به جایگاههای اصلی خود نرسیدند فوتبال لرستان بقدری بازیکن نامی داشت که بیاد دارم در مقطعی تیم شاهین تهران که ناصر ابراهیمی مربیگری آن را بر عهده داشت 8 بازیکن خرم آبادی را جذب کرد اما متاسفانه هر کدام از این بازیکنان بدلایل شخصی و خانوادگی در آن تیم ماندگار نشدند!!
من معتقدم اگر بازیکنان فوتبال لرستان حاضر می شدند مدتی خارج استان بازی کنند و برای کسب تجربیات علمی فوتبال از استان می رفتند و قدری سختیهای فوتبال را تحمل می کردند الان می بایست چندین مربی تراز اول در لیگ برتر ایران می داشتیم اما متاسفانه اکثر بازیکنان ما حاضر نشدند به تیمهای سایر استانها بروند و فوتبال را در خرم آباد ترجیح دادند .
عطاری با اشاره به موفقیت ابراهیم میرزاپور در فوتبال ملی گفت: مرحوم ناصر میرزایی زحمت زیادی برای پرورش ابراهیم کشید علی رغم اینکه ابراهیم میرزاپور یکی از وزنه های تیم ناصر بود اما شخص میرزایی ابراهیم میرزاپور و غلام میرآخوری را به فولاد خوزستان معرفی کرد چون می دانست این دو می توانند موفقیت های بالاتری دست یابند در اهواز هر دو بازیکن به بهترین بازیکنان آن زمان فولاد تبدیل شدند ابراهیم که سالها سنگربان تیم ملی شد و غلام نیز علی رغم اینکه به بازیکنی مطرح در فولاد تبدیل شد اما بدلایلی بیشتر از خوزستان رشدی نکرد
حمید عطاری در پایان همچنین در خصوص وضعیت تیم خیبر اذعان داشت: تیم خیبر تیم پایه ای ندارد و هر تیمی که بخواهد حضوری پایدار در عرصه فوتبال داشته باشد بایستی تیمهای پایه داشته باشد و نیازهای خود را از تیم های خود تامین کند همچنین تجربه نشان داده سرمایه گذاری مقطعی در فوتبال استان سرانجام خوبی ندارد و افرادی که جدیداً بعنوان سرمایه گذار به خیبر ورود کردند ظاهراً تیم را صد درصد خریداری نکرده و قطعاً حضور این افراد نیز مقطعی خواهد شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =