۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰

روزنامه جام جم نوشت :استان کرمان در حالی قطب اصلی تولید و برداشت زیره سیاه در کشور محسوب می‌شود و ضرب‌المثل معروف «زیره به کرمان بردن» نیز بر این اساس شکل گرفته است که حیات این گیاه دارویی ارزشمند طی سال‌های گذشته به دلیل عوامل متعدد در معرض خطر جدی قرار گرفته و امسال نیز شاهد کاهش 100درصدی برداشت زیره سیاه در این استان هستیم.

در گذشته مناطق مختلف استان، دارای پوشش نسبتا وسیعی از گیاه زیره بود، ولی اکنون عوامل متعددی همچون خشکسالی و چرای بیرویه دامها موجب کاهش رویشگاههای طبیعی این گیاه و به تبع آن کاهش برداشت زیره و نابودی یکی از منابع درآمدی بخشی از مردم ساکن مناطق رویشگاه شده است و از آنجا که امسال برداشت زیره به صفر رسیده، میتوان تصور کرد هیچ درآمدی نصیب مردم این مناطق نخواهد شد.

رئیس اداره بهرهبرداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی امسال اصلا رویش و برداشت زیره کرمانی در رویشگاههای این گیاه در استان کرمان صورت نگرفته است، به جامجم میگوید: امسال حدود 80 درصد کاهش رویش زیره داشتهایم و حدود 20 درصدی هم که سبز شده، به مرحله بذردهی نرسیده است.

نعمت مددی میافزاید: سالانه به طور میانگین بین 3000 تا 4000 کیلوگرم زیره کرمانی توسط مردم از مراتع برداشت میشد، ولی امسال در هیچ نقطهای از استان کرمان برداشت زیره نداشتهایم.

وی مناطق رویش گیاه زیره در استان کرمان را نقطه خط برف در ارتفاعاتی همچون کوههای سیرچ، جوپار، دهبکری، سربیژن، خبر بافت، کوه خواجه سیرجان، کوه پنج بردسیر و ارتفاعات زرند میداند که امسال در این مناطق گیاه زیره اصلا رویش نداشته است.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =