چهارشنبه 25 مهر 1397
سه شنبه 23 مرداد 1397 - 21:27:39 چاپ

چرا زنان بیشتر از مردان میگرن می‌گیرند؟

دانش > پزشکی - میگرن سردرد معمولی نیست بلکه بسیار دردناک بوده و اغلب با تهوع، تاری دید، حساسیت به بو، نور یا صدا همراه است.

به گزارش خبرآنلاین، این داستان می‌تواند بخشی از زندگی روزمره خسته‌کننده یک فرد تبدیل شود، درحالی‌که زنان بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند.{لینک}

محققان دانشگاه میگوئل هرناندز در Elche اسپانیا معتقدند در پاسخ به این سؤال که چرا زن‌ها بیشتر از مردها دچار میگرن می‌شوند، باید دنبال نقش هورمون جنسی در این زمینه باشیم.

پروفسور «آنتونیو فِرِر مونتی‌یِل» می‌گوید این یک فرایند پیچیده است و ما فکر می‌کنیم مدولاسیون سیستم trigeminovascular توسط هورمون جنسی نقش اساسی را در این فرایند ایفا می‌کند.

سیستم trigeminovascular  از نورون ساخته‌شده که به آن عصب سه‌قلو یا عصب پنجم جمجمه‌ای می‌گوییم. نورون‌های مربوط به عصب سه‌قلو درعین‌حال که عروق خونی مغز را احیا می‌کنند، ممکن است در بروز برخی از انواع سردردها دخالت داشته باشد.)

تحقیق مذکور چنین استدلال می‌کند که فعالیت هورمون جنسی با سیستم trigeminovascular   ارتباط داشته و سلول‌های عصبی آن مانند ماشه برای میگرن در زنان عمل می‌کنند.

در این تحقیق پروتئین خاصی در غشای سلولی به‌عنوان رویکرد درمانی مدنظر قرارگرفته است. بر این اساس گفته می‌شود هورمون استروژن نقض اصلی را در توسعه میگرن در زنان ایفا می‌کند، درحالی‌که هورمون تستسترون نقش محافظتی در برابر میگرن داشته و هورمونی مانند پرولاکتین در شدت گرفتن میگرن مؤثر است.

جزییات این تحقیق را که در مجله Frontiers in Molecular Biosciences منتشرشده، اینجا بخوانید.

{گفتنی است 36 میلیون آمریکایی درگیر میگرن هستند. در یک حمله میگرنی بین 4 تا 72 ساعت سیستم بدن مختل می‌شود.}

• 4 ساله
    سه شنبه 23 مرداد 1397 - 23:42:30

زیرا زنان از دست مردان میگرن میگیرند و مردان از دست زنان سکته میکنند.

• عطا