۰ نفر
۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

به یادبود سالگرد رحلت مرحوم آیة الله مُقَرَّم

کتاب مَقتَلُ الحُسَین(ع) معروف به مقتل مُقَرَّم ،نوشته عبدالرزاق موسوی مقرم از عالمان شیعه، که به زندگی امام حسین(ع) و بررسی قیام و شهادت امام سوم شیعیان و حوادث پس از آن و نتایج واقعه عاشورا پرداخته است.

اين كتاب از آنجا كه با خلوص نيت واعتقاد به نگارش در آمده ، هر خواننده اى را تو گويي به صحراى كربلاى مجسًم برده وطبق گفته بزرگان شيعه در قرن معاصر ، اين مقتل ، از سوى حضرت به امضا رسيده است زيرا كه هر خواننده اى را دگرگون مى نمايد. تا آنجا كه مقتل مرحوم مقرًم ، خود منبعى براى هر گفتار در اين راستا واقع گرديده است. از اين رو نام ( مقتل مقرًم )، جاودانه گرديده است.

سید عبدالرّزاق بن محمد موسوی مُقَرَّم (۱۳۱۶-۱۳۹۱ق) مشهور به مقرم

سید عبدالرّزاق بن محمد موسوی مُقَرَّم (۱۳۱۶-۱۳۹۱ق) مشهور به مقرم، عالم شیعی قرن چهاردهم هجری. شهرت او، به خاطر تألیف کتاب‌هایی درباره زندگی خاندان پیامبر اسلام(ص) است. مشهورترین اثر او مقتل امام حسین(ع) است که به فارسی ترجمه و چندین بار چاپ شده است.

خاندان مقرم، همگی از اهل علم بوده و نسبشان به امام کاظم(ع) می‌رسد. سید عبدالرزاق نزد آيات سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و سيد محسن حكيم وسید ابوالقاسم خوئی وشيخ حسين حلًى وآقا ضياء عراقى و شيخ محمد رضا كاشف الغطاء شاگردی کرد و با شیخ محمد جواد بلاغی دوستی داشت و در نشر آثارش او را یاری کرد. او همچنین از محمد حسین غروی اصفهانی ( كمپانى)در فلسفه و کلام بهره برده است.

مقرم در علم انساب هم مسلط بود و برخی کتب نسب را حاشیه زد و در شعر نیز دستی داشت.

مقرّم معتقد بود برای خدمت به اهل بیت(ع)، تنها گفتار و سخنرانی کافی نیست؛ بلکه باید با نوشتن و انتشار سخنان، زندگی‌نامه و فضایل آنان، به آن‌ها خدمت کرد و روش زندگی و علوم آن‌ها را در جامعه نشر داد. بنابراین در این رابطه اقدام به تألیف نمود و با این که جوّ حاکم بر حوزویان آن زمان، تألیف در قسمت فقه و اصول بود، ایشان این جوّ را شکست و اکثر تألیفاتش را در فضیلت و زندگی فرزندان رسول خدا(ص) و یارانشان نگاشت.

مقرم حدود ۳۰ کتاب تدوین کرده که نیمی از آنها منتشر شده و نیمی به صورت خطی باقی مانده است. تقریباً همه آثار او تک‌نگاری درباره شخصیت‌های شیعه و ائمه است. مشهورترین اثر او مقتل الحسین درباره امام حسین و واقعه کربلاست.

كتاب مقتل الحسين او كه به مقتل مقرم شهرت يافته است ، از آنچنان شهرت ونفوذى در راستاى رخداد عاشوراى امام حسين ع برخوردار گرديده است كه در حوزه ها وصاحبنظران وتاريخ نگاران عاشورا ، به عنوان منبع قابل اعتماد شناخته شده وهمچنان از جايگاه ويژه اى درخوردار است.

سرانجام اين عالم وارسته و نظر كرده امام حسين ع در ١٧ محرم سال ١٣٩١ هجرى در نجف اشرف در گذشت و در كنار حرم علوى ، پيكرش دفن گرديد.

والسلام عليه يوم ولد ويوم مات ويوم يبعث حيًاً

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =