خرید خانه و آپارتمان یکی از دغدغه‌های همیشگی زوج‌های جوان و اغلب مردم به شمار می‌رود. همیشه وقتی پای خرید خانه به میان می‌آید، گویی غول بزرگی روبه‌رو می‏‌شویم که باید شکستش دهیم. با توجه به صعود ناگهانی قیمت‌های املاک و مستغلات طی چند سال اخیر، موفقیت در این تصمیم کار چندان آسانی هم به نظر نمی‌رسد!

خرید خانه نوساز در سال‌های اخیر همواره پرطرفدارترین نوع تقاضا برای بازار مسکن بوده و عمدتا بین 40 تا 55 درصد از معاملات به همین گروه خاص تعلق دارد.

با توجه به مقایسه آماری بین سال‌های 94 تا 96، طی این سال‌ها معاملات مسکن به لحاظ تعداد آپارتمان‌های فروخته‌شده روبه افزایش بوده است. آنچه آمار نشان می‌دهد، در سال 94 خرید خانه و آپارتمان رو به افزایش بوده که این وضعیت در سال 95 به بهترین شکل خود یعنی رشد ۱۲ درصدی معاملات بدل شد؛ در واقع معاملات خرید خانه و آپارتمان در سال 95 از حالت رکود به حالت پیشرفت معاملات تغییر کرد. در سال 96 نیز بازار مسکن در وضعیت مطلوبی قرار داشت، به طوری که در این سال، تعداد معاملات مربوط به خرید خانه از مرز ۱۷ هزار واحد مسکونی گذر کرد.

با توجه با اینکه داشتن یک منزل مسکونی حق مسلم هر فردی محسوب می‌شود، در این مقاله سعی شده نکاتی در مورد خرید خانه و خرید آپارتمان برای سرمایه‌گذاری را پیشنهاد شود و البته علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات قمیتی دقیق را با مراجعه به قسمت خرید و فروش خانه در سایت کیلید مشاهده کنند.

راهنمای خرید خانه و آپارتمان برای سرمایه‌گذاری

در خرید خانه و آپارتمان برای سرمایه‌گذاری چه نکاتی را باید در نظر داشت؟

زمانی که قصد دارید ملکی بخرید و روی آن سرمایه‌گذاری کنید، نیاز است بدانید که ساختمان موردنظر چه ویژگی‌هایی دارد؛ از جمله:

1.   موقعیت مکانی سازه یا ساختمان موردنظر در کدام محل واقع شده است و این موقعیت مکانی، تاثیر زیادی در قیمت تمام‌شده خانه و آپارتمان دارد.

2.   بهترین زمان خرید خانه و آپارتمان زمانی است که خرید و فروش ملک کم است؛ در این بازه زمانی می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین خرید را داشته باشید. عواملی چون فصل و ماه‌های مذهبی از جمله مواردی هستند که می‌توانند در قیمت خرید خانه و آپارتمان نیز تاثیر داشته باشند.

3.   به‌طورکلی خرید آپارتمان مسکونی به دو صورت نقدی و وام‌دار انجام می‌شود که به طور مسلم خرید به صورت نقدی می‌تواند سود بیشتری را برای ما به ارمغان آورد.

4.   سن خانه؛ یکی از فاکتورهای خیلی مهم در خرید خانه برای سرمایه‌گذاری است، معمولا سن خانه آن چیزی نیست که در سند یا پایان کار ذکر شده است، در واقع سالی که کنتور برق راه‌اندازی شده سال واقعی ساخته‌شدن خانه است. حتما هنگام خرید خانه به این امر توجه داشته باشید که به خانه‌های بالای 15 سال وام بانکی تعلق نمی‌گیرد و همچنین خانه‌هایی با سن 35 سال جز ملک کلنگی به حساب می‌آید.

5.   اگر هدف از خرید خانه سرمایه‌گذاری است، خانه‌هایی با نورگیر کمتر و نداشتن نمای بیرونی معمولا قیمتی پایین‌تر نسبت به سازه‌هایی با نما و نور مناسب را دارند.

مدیریت صفر تا صد در خرید خانه

1.   هزینه‌هایی که پس از انتخاب یک خانه باید در نظر داشته باشیم هزینه ملک، هزینه سند، هزینه ثبت‌اسناد، هزینه مالیات و کمیسیون مشاور املاک است.

2.   مسائل حقوقی در خرید آپارتمان بسیار مهم هستند. شما باید به مسائل حقوقی هنگام خرید خانه و خرید آپارتمان اشراف داشته باشید. داشتن یک قرارداد قانونی مهم‌ترین قسمت یک معامله و حق مسلم شما است، پس حتما از یک متخصص و یا یک وکیل مورداطمینان استفاده کنید.

3.   پایداری و استقامت سازه و همچنین نقشه و معماری ساختمان، کنترل جانمایی ساختمان (سازه بروی گسل احداث نشده باشد)، نوع اتصالات و مهاربندی سازه، نوع بتن مصرفی و حتی قطر میله‌گرد بکار گرفته‌شده بسیار در مقاومت ساختمان نقش دارد.

4.   در نظر داشتن تعداد واحدهای مسکونی، هنگام خرید خانه و خرید آپارتمان. همیشه به تعداد واحدهای ساخته‌شده در سازه دقت کنید معمولا ساختمان‌هایی با بیش از 20 واحد مسکونی جز املاک شلوغ و پر سروصدا به‌حساب می‌آیند و گزینه مناسبی برای خرید خانه نیستند.

5.   توجه به سیستم گرمایشی و سرمایشی، نوع کف‌پوش، عایق صوتی، کابینت‌ها، دیوار پوش‌ها و حتی رعایت اصول بهداشتی ساختمان مانند پنجره‌ها و نورگیرها را از یاد نبرید.

6.   ورودی ساختمان باید حداقل 110 سانتی‌متر و پله‌ها عرض 90 سانتی‌متری داشته باشند؛ همچنین ورودی و خروجی پارکینگ، وجود انباری، بالکن و آسانسور در ساختمان‌هایی با بیش از 4 طبقه و البته پله‌های فرار جز موارد الزامی است.

7.   حتما در زمان خرید ملک، به نوع کاربری سازه در سند و مبایعه‌نامه دقت کنید.

8.   زمان خرید خانه در تهران یا هر شهر دیگری، انجام تحقیقات محلی یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از امنیت و آرامش آن مکان به شمار می‌رود

9.   نما و زیباسازی ساختمان به لحاظ نوع مصالح، تناسب با محیط و زیبایی ملک ازجمله گزینه‌هایی است که هنگام خرید خانه مسکونی بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد.

10.    حتما بعد از انجام معامله در مشاور املاک کد رهگیری باید تهیه شود. تا جایی که امکان دارد از خرید خانه به صورت وکالتی پرهیز شود، اما اگر طرف مقابل وکالت‌نامه به همراه داشت، حتما به تاریخ انقضا و نوع وکالت‌نامه وی دقت کنید. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که وکالت دهنده در قید حیات باشد. مشخصات مندرج در سند را با ملک مذکور مطابقت دهید. هنگام خرید خانه به امتیازاتی همچون تلفن، برق، گاز و نوع مشترک یا جداگانه بودن آن‌ها برای هر واحد دقت کنید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810614