باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: نوه رهبر فقید و مبارز آفریقای جنوبی گفت که رژیم سرکوبگر اسرائیل «بدتر» از نظام آپارتاید آفریقای جنوبی است.

 به نقل از خبرگزاری آناتولی،انکوزی زوالیولیل ماندلا(Nkosi Zwelivelile Mandela)نوه نلسون ماندلا،رهبر فقید و مبارز آفریقای جنوبی با انتقاد شدید از سیاست ها و اقدامات «نژادپرستانه» تل آویو علیه فلسطینیان، گفت: رژیم سرکوبگر اسرائیل «بدتر» از نظام آپارتاید است که در آفریقای جنوبی اجرا شد.

ماندلا در مقاله ای که روزنامه گاردین انگلیس پنجشنبه منتشر کرد، گفت جهان صدمین سالروز تولد پدربزرگم را جشن می گیرد، اگر او زنده بود، اکنون صد ساله می شد.وی با اشاره به اقدامات رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان، گفت «کشور من مدت طولانی است که از حکومت اقلیت نژادپرست آزاد شده است؛ اما جهان هنوز از جنایت آپارتاید خلاصی نیافته است.»

 نوه نلسون ماندلا

ماندلا که عضو حزب کنگره ملی آفریقاست، گفت «بین قوانین و سیاست های نژادپرستانه اسرائیل در قبال فلسطینیان و ساختار آپارتایدی در آفریقای جنوبی، تشابهات ترسناکی وجود دارد.»وی افزود «ما مردم آفریقای جنوبی بخوبی آپارتاید را می شناسیم . در واقع، بسیاری از مردم می دانند رژیم سرکوبگر اسرائیل در برخی مسائل حتی از آپارتاید بدتر است.»

ماندلا در مقاله خود افزود: اسرائیل حتی پیش از تصویب قانون موسوم به "سرزمین یهودیت" که حق تعیین سرنوشت در کشور را به یهودیان می دهد، مرتکب جنایت آپارتاید می شد.

وی افزود تصمیم اخیر تل آویو برای ویران کردن روستای خان الاحمر و بیرون راندن ساکنان آن، «نمونه ای» از جنایت های رژیم آپارتاید اسرائیل است. هدف از پاکسازی نژادی، فراهم کردن زمینه برای احداث تعدادی شهرک های غیر قانونی در مناطق اشغالی فلسطین است.

ماندلا کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی در غزه به دست اسرائیل را شبیه به کشتار«شارپ فیل» در آفریقای جنوبی دانست؛ کشتاری که سال 1960، به دست پلیس رژیم آپارتاید علیه ساکنان سیاه پوست این منطقه صورت گرفت.

وی افزود «به رغم گذشت 7 دهه از نظام آپارتاید وغصب مستمر سرزمین های فلسطینیان، اشغالگری نظامی و کشتار تظاهرکنندگان بی دفاع در غزه، که به درستی می توان آن را شارپ ویل فلسطین نامید، درگیری ها برای آزادسازی مناطق غصب شده فلسطینی ها همچنان ادامه می دهد.»

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    0 0
    كي هست .مانده خودش مردي بزرگ و پاك بود نه بچه هاش و حالا نوه هاش .حرف اينا پشيزي هم ارزش نداره