ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای حضور در منطقه کریمه روسیه دعوت شده است.

سرگئی لاوروف در گفت وگو با یورونیوز در پاسخ به پرسشی در مورد امکان سفر بشار اسد به منطقه کریمه خاطرنشان کرد: سوریه شریک روسیه است و ما بطور منظم با شرکای سوری در سطح رئیس جمهور و وزرا در تماس هستیم.

وی با اشاره به دیدار سرگئی آکسیونف رئیس جمهوری منطقه کریمه از سوریه اظهار داشت: آکسیونف به دعوت رئیس جمهوری سوریه به دمشق رفت و از طرف ولادیمیر پوتین از بشار اسد برای سفر به روسیه از جمله بازدید از کریمه دعوت کرد.

لاوروف: پوتین اسد را به کریمه دعوت کرده است

غرب بی دلیل مدعی نقض حقوق بشر در کریمه است
لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه به غرب تاخت و گفت: کشورهای غربی بدون مدرک می گویند که در کریمه حقوق بشر نقض می شود؛ ما بارها به کسانی که نگران وضعیت در کریمه هستند فرصت داده ایم تا با حضور در کریمه از وضعیت واقعی این منطقه مطلع شوند.

وی افزود: اما آن دسته از افرادی که نگاه مغرضانه و سیاسی دارند مدعی هستند که تنها از طریق خاک اوکراین به کریمه سفر خواهند کرد حال آنکه این امکان وجود ندارد چرا که کریمه بخشی از فدراسیون روسیه است و مطابق با همه پرسی مارس سال 2014، کریمه جزئی از خاک روسیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر هر کس علاقه مند به دانستن حقایق درباره کریمه است کافی است از طریق روسیه اقدام کند چرا که ما امکانات لازم را برای این امر اختصاص داده ایم.

دولت اوکراین توافق مینسک را اجرا نمی کند
لاوروف در بخش دیگر این مصاحبه گفت که دولت اوکراین توافقنامه مینسک برای حل مناقشه در منطقه دونباس را اجرا نمی کند.

وی افزود: خوشبختانه امروز دیگر تنش ها در شرق اوکراین مانند سال های 2014 و 2015 نیست هر چند که تیراندازی های منظم در این منطقه به رغم آتش بس های مختلف از جمله آتش بس ویژه آغاز مدارس و کریسمس ادامه دارد.

لاوروف ارتش اوکراین را متهم به گلوله باران مناطق مسکونی در دونباس کرد و اظهار داشت: بر اثر این اقدامات اوکراین شمار زیادی از ساکنان این مناطق جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: اگر چه شرکای غربی می گویند که روسیه و جدایی طلبان دونباس مقصر این وضعیت هستند اما خبرنگاران رسانه های آنان همچون یورونیوز و بی بی سی می توانند به این مناطق سفر کرده و از نزدیک با واقعیت روبرو شوند؛ امیدوارم آنان در بازگشت سکوت نکنند.

 وضعیت شورای اروپا بحرانی است
لاوروف در پاسخ به اینکه روسیه سرانجام حق عضویت خود در شورای اروپا را که از دو سال پیش متوقف شده، خواهد داد؟ هم گفت: شورای اروپا در بحران عمیقی فرو رفته است و علت آن به پرداخت نکردن حق عضویت روسیه باز نمی گردد بلکه به دلیل محرومیت روسیه از حق رای در این شوراست.

لاوروف با اشاره به اینکه از سال 2014 به دلیل الحاق کریمه به روسیه، شورای اروپا روسیه را تحریم کرد، اظهار داشت: با این وجود تا سال 2017 حق عضویت (سالانه 30 میلیون یورو) سالانه خود را پرداخت کردیم اما هشدار دادیم که این وضع نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

وی افزود: چرا که منطقی نیست حق عضویت بدهید اما اجازه بیان مواضع خود را در شورا نداشته باشید، گمان می کنم هر کشوری در موقعیت ما قرار گیرد چنین سیاستی را اتخاذ خواهد کرد؛ اگر حقوق روسیه در شورای اروپا تامین شود قطعا حق عضویت را پرداخت خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه این را هم گفت که دادگاه حقوق بشر اروپا از سوی شورای اروپا و بدون مشارکت روسیه انتخاب شده است، بنابراین احکام آن برای مسکو وجاهت قانونی ندارد.

وزیر خارجه روسیه ضمن هشدار به مقام های اروپایی اعلام کرد: ما اجازه خوشحالی به آنها برای اخراج روسیه از شورای اروپا را نمی دهیم و خودمان پیش دستی کرده و از این شورا خارج خواهیم شد.

 اقدام غرب در خصوص اسکریپال غیرقانونی است
لاوروف در پاسخ به این پرسش که روسیه برای نشان دادن بی گناهی خود در پرونده اسکریپال چه خواهد کرد؟ گفت: شرکای غربی ادعا می کنند که در کشورهایشان حکومت قانون وجود دارد و انتظار دارند دیگر کشورها نیز سیستم آنها را به اجرا بگذارند.

به گفته وی، در ساختار قوانین انگلیس برای اینکه کسی بیگناهی خود را اثبات کند باید اتهام های وارده را دریافت کند، حال آنکه اتهامات روشنی به روسیه وارد نشده بلکه انگلیسی ها بدون مدرک ادعا کردند که به احتمال زیاد روسیه در برخی مسائل دست داشته است.

لاوروف یادآوری کرد: انگلیس ما را متهم می کند که در مساله کاتالان، برگزیت و مسمومیت جاسوس روس نقش داشتیم و در بسیاری دیگر از مشکلات این کشور نقش داشته ایم اما مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ارایه نمی کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما بر خلاف شرکای خود حکومتی قانونی ایجاد کرده ایم زیرا هر چه که مربوط به تعهدات بین المللی است توسط روسیه با دقت فراوان اجرا می شود و امیدواریم که دیگران نیز به این گونه رفتار کنند.

وی خاطرنشان کرد: دهها بار از دولت انگلیس خواسته ایم که بر اساس کنوانسیون های موجود ازجمله توافقنامه های روسیه و انگلیس مدرک ارایه کند اما لندن از این اقدام خودداری می کند و در جواب می گوید که برای حفظ امنیت ملی خود نمی تواند دست به چنین کاری بزند.

لاوروف در ادامه اظهار داشت: بنظر می رسد انگلیس تصمیم گرفته مشکلات خود را با هدف قرار دادن روسیه به عنوان مسبب مشکلات در خارج از مرزهای این کشور، حل و فصل کند.

وی افزود: لندن در اقدامات خود علیه روسیه شبیه به دمکرات های آمریکا عمل می کند که دلیل شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را روسیه معرفی می کنند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
    1 0
    همانطور که سرزمین جمهوری های آذربایجان ، ارمنستان و نخجوان که جزیی از ایران بوده و در دوره قاجار به روسیه طی عهدنامه ننگین و استعماری گلستان و ترکمانچای الحاق شده ، غصبی است ، جزایر کوریل ژاپن ، بندر کریمه اوکراین هم غصبی است و ورود به آن توسط سیاستمداران سایر کشورها ارج و منزلت و توجیهی ندارد .