معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: به عنوان پدر و مادر اگر به شما بگویند دوست دارید بچه شما با چه صفتی شناخته شود از بین چندین صفتی که ممکن است کسی برای بچه ها به کار ببرد، مثل مهربان بودن، مسوولیت پذیر بودن، بخشنده بودن یا تیزهوش بودن، این صفت تیزهوش خیلی به ما حس و حال خوبی می دهد و بیشتر خوشمان می آید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ با وجود حذف آزمون مدارس سمپاد و مدارس خاص، اما هنوز حرف و حدیث‌ها برای این تصمیم آموزش و پرورش زیاد است. این درحالی است که معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است آزمون مدارس خاص، از کنکور هم بی‌رحمانه تر است.

رضوانه حکیم‌زاده درباره وضعیتی که آزمون مدارس خاص برای دانش‌آموزان ابتدایی بوجود می‌آورد، به خبرآنلاین گفت: اتفاقی که می افتد این است که شما به اکثریت عظیم دانش آموزانی که وارد دوره ابتدایی می شوند و قرار است اینها را طبق سند تحول بنیادین تریت کنیم و تغییراتی را در رفتارها و نگرش هایشان به وجود بیاوریم و یک سری مهارت ها در آنها ایجاد کنیم، تحت الشعاع قرار گرفته بود؛ هم معلم تحت تاثیر قرار می گرفت که ببیند بچه را چقدر برای تیزهوشان آماده کرده و هم خانواده ها این انتظار را داشتند.

او گفت: خانواده های ما بسیار علاقمند بودند که فرزندانشان در این آزمون ها پذیرفته شوند؛ دلیلش هم اولا یک بحث روانشناختی است. به عنوان پدر و مادر اگر به شما بگویند دوست دارید بچه شما با چه صفتی شناخته شود از بین چندین صفتی که ممکن است کسی برای بچه ها به کار ببرد، مثل مهربان بودن، مسوولیت پذیر بودن، بخشنده بودن یا تیزهوش بودن، این صفت تیزهوش خیلی به ما حس و حال خوبی می دهد و بیشتر خوشمان می آید. از بین همه صفت های خوبی که ممکن است وجود داشته باشد این صفت بیشتر ما را راضی می کند؛ بنابراین حاضریم از همه چیز چشم پوشی کنیم تا این برچسب را به بچه مان بزنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: البته از این غفلت می کنیم که آیا واقعا اگر بخواهیم دانش آموز تیزهوش را از نظر علمی تعریف کنیم، تعریفش این می شود که اگر شما به موسسه ای رفتی و پول خرج کردی تا فرزندت مهارت تست به دست بیاورد، لاجرم تیزهوش است؟ این یک چالش اساسی است که ما داریم و تعریف تیزهوش از نظر علمی این نیست و در حقیقت ما با یک تعریف غلط و با ابزاری که ابزار درست نیست تیزهوش شناسایی می کنیم.

او گفت: در هر حال اتفاقی که می افتاد این بود که این برچسب به این دانش آموز می خورد. خانواده احساس خیلی خوبی داشت، سالن هایی اجاره می شد برای اینکه بچه مان قبول شده، پلاکاردهایی که می زدند و تبریک هایی که می گفتند، بعد تمام دانش آموزانی که در همسایه و فامیل اطراف این دانش آموز بودند به نوعی پیام تحقیر دریافت می کردند که فلانی تیزهوشان درس می خواند.

حکیم‌زاده گفت: من برای اینکه نمونه ای به شما بگویم از اتفاقاتی که افتاده، یکی از معاونین استان های ما تعریف می کرد که بعد از خبر حذف آزمون ها؛ یک خانم که پزشک متخصص بودند، به ما مراجعه کردند و گفتند ما، زن و شوهر، پزشک متخصص هستیم و یک بچه داریم. بچه ما در این آزمون ها شرکت کرده بود، هزینه هم کرده بودیم ولی قبول نشده بود و بعد یک نامه نوشته بود و اقدام به خودکشی کرده بود که ببخشید پدر و مادر که من نتوانستم انتظارات شما را برآورده کنم و می گفت الان آن بچه تحت نظر روانپزشک است. آن بچه هایی که قبول نمی شدند در حالی که همه بچه هایی بودند که عالی بودند، ما در حقشان جنایت خاموش می کردیم.

او گفت: ما نمونه پیام های بسیار زیادی داریم که به ما رسیده و اشخاصی از تجربه هایشان صحبت کردند. خانمی که گفته بود وقتی من این خبر را شنیدم از خوشحالی جیغ زدم و گریه کردم برای اینکه علیرغم اینکه شاگرد اول بودم در آزمون این مدارس قبول نشده بودم و همیشه این حس را داشتم که بغل دستی من که با من وضعیت تحصیلی یکسانی داشت قبول شد و من قبول نشدم و علیرغم این که در زندگیم توانسته بودم موفقیت هایی را کسب کنم اما هیچوقت احساس حقارتی که داشتم در من کم نشد. این آزمون ها این آسیب اجتماعی را ایجاد می کرد و از سوی دیگر شما یک پیام به اکثریت می دادید؛ اکثریت معلمان و دانش آموزان مدارس دولتی، که اینها در یک شرایط خیلی سخت کار می کنند و کارهای خیلی خوبی هم انجام می دهند. شما فرض کنید معلم مدرسه دولتی من آقای گنگوزهی که وقتی برای نجات بچه ها از زیر آوار جان خودش را از دست داده، جز این معلم ها لیبل نمی خورد که معلم عالی است، چون در مدرسه تیزهوشان درس نمی داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این رقابت حتی به معلم ها هم رسیده برای اینکه معلم ها هم تقسیم شده بودند به معلمانی که در این مدارس درس می دهند و معلمانی که در مدارس عادی درس می دهند. در حالی که من با قاطعیت می خواهم بگویم و براساس تجربه یکساله ای که دارم که تقریبا به تمام نقاط کشور سفر کردم به جز دو سه استان که باقی مانده؛ در مناطق محرومی که من رفتم، واقعا بیشترین تلاش و کوشش را معلمان مدارس دولتی ما در کلاس های چندپایه در کانکس های عشایری انجام می دهند بدون اینکه دیده شوند.

او گفت: هوش یک توزیع نرمال در جهان خلقت دارد. خداوند عادل است. اینطور نیست که مثلا به پولدارها هم پول بدهد هم هوش بدهد. در تمام جمعیت های بشر، یک درصد کمی تیزهوش می بینید، یک درصد کمی مشکلات یادگیری دارند، بقیه متوسط هستند. چرا هر چه مناطق مرفه تر می شوند تعداد تیزهوشان ما بیشتر می شود؟ پس این تیزهوشی نمی تواند باشد.

مشروح این گفتگو را در خبرآنلاین بخوانید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    2 4
    کلاً شما بجز بگیر و ببند راه حل دیگه ای بلد نیستید؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    9 4
    خانم حکیم زاده عزیز بهترین تصمیم را شما ووزیر محترم اموزش پرورش گرفتید خواهش میکنم قاطعانه روی تصمیم خود بمانید
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    10 3
    حذف این آزمون ها توسط وزیر محترم و شجاع آموزش و پرورش جای قدردانی دارد و بابت این موضوع بسیار خوشحال کننده و برای والدین و دانش آموزان باعث افزایش انگیزه خواهد بود و آنها را برای یادگیری بهتر و خلاقیت بیشتر آماده تر می کند ... نتایج این آزمونها برای سالها در زندگی آنهایی که قبول میشدند و چه آنهایی که قبول نمیشدند و هم برای جامعه مضر و خطرناک بود ... امیدواریم عملی شود و ایران را با ابتکار و خلاقیت فرزندانمان و آگاهی بخشی و آموزش درست آنها بسازیم ....
  • صالحی IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
    2 1
    آقای وزیر محترم آموزش و پرورش ، مصوبه یک شبه که بدون کارشناسی و مطالعه صادر نمودید مبنی برحذف آزمون دانش آموزان مقطع ششم قابلیت اجرایی و وجه قانونی ندارد. مطابق قانون نیازمند تایید شورای انقلاب فرهنگی و امضا ریس جمهور محترم را دارد.
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    0 2
    واقعا خوشحالم امیدوارم نتوانند این گزینه را کنسل کنند من 2 تا بچه ششمی دارم با اینکه خیلی هزینه کردم وحشت از نتیجه و عدم موفقیتشون خانواده را نگران کرده بود و توی خونه جو سنگینی برای تست داشتیم امیدوارم این طرح اجرا بشه و دبستانیها از دوره دبستانشون لذت ببرن نه اینکه جمعه ها برن آزمون بدن و تمام هفته هرروز 160 تست بزنن