غروی: در یک کارزار سخت سیاسی و دیپلماتیک قرار داریم

وحید غروی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی اهمیت امنیتی و سیاسی سفر روحانی به دو کشور اروپا پرداخته است.

محمد اکبری: حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان، سفر از پیش تعیین شده به دو کشور اروپایی را در حالی آغاز کرد که امریکا پس از خروج از برجام تلاش کرده انواع فشارها را روی ایران بیاورد تا ایران در محیط بین المللی منزوی شود و مجبور به اجرای شروط امریکا و کنار گذاشتن برنامه های دفاعی و هسته ای خود گردد. استقبال دو کشور اروپایی از رئیس جمهور ایران می تواند فضایی جدید برای ایران و نشان از عزم اروپایی ها برای ادامه ارتباطات به دور از فشار امریکا باشد. اهمیت این سفر در این برهه زمانی چگونه ارزیابی می شود؟ آیا اروپا به دور از روابط اقتصادی با ایران به دنبال همکاری های سیاسی و امنیتی در منطقه و حفظ برجام است؟ در این باره با وحید غروی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

آیا استقبال اروپایی ها از رییس جمهور ایران نشان از عزم آنها برای  حفظ برجام دارد؟

بدون شک سفر آقای دکتر روحانی به سوییس و اتریش به عنوان دو کشور مهم در اروپای غربی در شرایط کنونی از زوایای مختلف دارای اهمیت زیادی است که باید مورد توجه قرار کیرد.

اتریش ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را به دست گرفته است و این عامل، اهمیت ویژه خود را دارد. سوئیس نیز به عنوان یکی از منابع مالی  و بانکی بین المللی و حافظ منافع آمریکا در ایران و نیز میزبان دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو، شهری که بسیاری از توافقات بین المللی آنجا صورت میگیرد، جایگاه ویژه ای در صحنه بین المللی دارد. گذشته از اینها همانگونه که آقای رییس جمهور هم اشاره کردند، در چند سال گذشته ژنو و وین میزبان مذاکرات  ایران با کشورهای موسوم به پنج به اضافه یک بوده اند و انتخاب زمان و مکان در این سفر نمیتواند اتفاقی باشد.

 خروج آمریکا از توافق هسته ای، دشمنی کم سابقه حکومت آل سعود و متحدین عربش و نیز تحرک بیش از حد رژیم صهیونیستی اسراییل در به انزوا کشاندن ایران و اتحاد کامل این رژیم با آمریکای ترامپ و نیز همراهی با ارتجاع عرب به رهبری عربستان، ایران را در چندین جبهه به کارزار سیاسی و دیپلماتیک سختی کشانده است و همه این عوامل اهمیت این سفر را دو چندان میکند.

اروپایی ها با بحرانهای مهمی  همچون بحران مهاجرت و بحرانهای امنیتی مواجه هستند. آیا سفر روحانی میتواند بابی برای همکاریهای جدید با ایران در این حوزه ها باشد؟

بر اساس آنچه که اعلام شده، گذشته از مذاکرات سیاسی دو جانبه و نیز بحث و بررسی مواضع و اقدامات اعتمادساز  اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از این توافق، قرار است چندین تفاهم نامه همکاری در خصوص فناوری های نوین در صنعت حمل و نقل و نیز مدیریت منابع آب میان ایران و اتریش به امضا برسد.  امضای چندین موافقت نامه در زمینه های اقتصادی و فرهنگی نیز با سوییس در دستور کار قرار دارد. گفته شده قرار است بانک سرمایه گذاری اروپا از برنامه های مالی و بانکی ایران حمایت کند.

اهمیت این سفر پس از خروج امریکا از برجام و تلاش برای انزوای ایران چقدر اهمیت دارد؟ در رابطه با موضوع بسته پیشنهادی اروپا به نظرتان چه فضایی وجود دارد؟

دکتر عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره گر اصلی برجام گفته است:

سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) به ما قول دادند که یک بسته عملی برای حفظ برجام و تامین منافع و خواسته های ایران از برجام ارایه دهند و ما امیدواریم تا پایان ماه میلادی جاری، این بسته ارایه شود.

اتحادیه اروپا از فردای عهد شکنی آمریکا و خروج از برجام در تلاش است تا توافقی را که عمده کارهایش را طی چندین سال خود انجام داده و ایران را  به مشارکت فعال در این برنامه ترغیب کرده است، علیرغم فشار های آمریکا و متحدین منطقه ای ایران ستیزش، به نتیجه دلخواه ایران برساند.

رییس جمهور اعلام نموده است که این دیدار ها فرصتی خواهد بود برای صحبت های آینده در خصوص برجام. باید در انتظار بود تا به طور همزمان تحرکات اتحادیه اروپا ذر بروکسل و نیز ذستاوردهای سفر رییس جمهور به ثمر رسد.

اروپای گرفتار در بحران مهاجرت و نیز آزرده از بی مهری های شریک و متحد دیرینه اش آمریکا باید نهایت تلاش خود را بعمل آورد تا آبرو و حیثیت خود را در عمل به یک توافق تاریخی حفظ کند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    ایران میتونه شریکی خوبی برای اروپا باشه و خیلی از نگرانیهای امنیتی اروپا رو حل کنه و در تامین انرژی اروپا هم نقش عمده ای ایفا کنه. موفقیت در این موارد بستگی به هنر ما داره و اینکه کشورهایی چون روسیه و ترکیه هم در کنار آمریکا و اعراب و اسرائیل، مخالف این روابط هستند چون بر خلاف منافع آنهاست.
  • حسین A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    2 0
    کدوم فرصت ؟ چهل سال فرصت داشتین
  • رضا LV ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    با نزدیک شدن دیدار پوتین و ترامپ، برنامه های امریکا و اسراییل به تدریج فرم نهایی برای مذاکره میگیرند. تصورات این موجودات کودن وحشی، خطرناک و در صورت وقوع در تاریخ معاصر بی نظیر یا کم نظیر است. ذکر چند نکته به نظر ضروری است: ۱ در نظر گرفتن این نکته در تمام تحلیلات و راه حلها هوشمندانه است که هر حرکت طرفهای متخاصم برای تحت تاثیر قراردادن چند مولفه بوده و هر حرکت منفرد، اهداف چند وجهی را دنبال میکند. شباهت این موضوع با بازی بیلیارد قابل ذکر است که در آن هدف بازیگر، برخورد به چندین هدف در انجام یک حرکت است۲ موضوعات ترامپ در مذاکره با پوتین عبارتند از: قرارداد استارت، موضوع اوکراین، آینده ناتو، جنگ سوریه، نزاع با ایران و احیانا موضوعات دیگری مانند فلسطین و البته دخالت روسیه در انتخابات امریکا
  • رضا LV ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    ۳ پنج روز قبل از دیدار ترامپ و پوتین، دیداری بین نتانیاهو و پوتین انجام خواهد شد که هدف از آن تحت فشار گذاشتن غیر مستقیم روسیه از یک طرف و از طرف دیگر ایجاد شک و شبه و شکاف در روابط ایران و روسیه است.۴برای رسیدن به اهداف و اغوای پوتین، ترامپ در واقع چهار موضوع را به همدیگر گره خواهد زد: اوکراین، ناتو، تحریمهای روسیه و مساله سوریه.۵پیشنهاد ترامپ میتواند به این صورت باشد:الف: کم اثر کردن ناتو، تضعیف و حتی خروج احتمالی امریکا از ناتو برای ارایه تضمین به روسیه که امریکا و روسیه هیچگونه تهدید متقابل ایجاد نیمکنند ب: ذکر این موضوع که در صورت افزایش درگیری در شرق اوکراین و حتی ورود مستقیم روسیه به درگیری و ورود نظامی روسیه به اوکراین، هیچگونه عکس العملی از جانب امریکا صورت نگرفته و امریکا بی طرف
  • رضا A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    می‌ماند ج: چراغ سبز این موضوع کاهش ظاهری نیروهای امریکا در اروپا، خروج یا کاهش مهمات تاکتیکی و حتی امکان خروج امریکا از ناتو خواهد بود.د: ترامپ با تاثیر گذاری شخصی و لابی های طرفدارش موحب کاهش و تعلیق قسمتی از تحریمها علیه روسیه خواهد شد. ه: در قبال تعداد زیادی امتیازات به ظاهر جذاب ولی سرآب مانند و خطرناک به روسیه، ترامپ درخواست خروج نیروهای ایران از سوریه را خواهد کرد. توجیه این خواسته به ظاهر ساده ترامپ، خروج قریب الوقوع حدود ۲۰۰۰ مستشار امریکایی از سوریه، پایان جنگ در بسیاری از نقاط سوریه، پایان حمایت امریکا از شورشیان و نهایتا نگرانی امنیتی اسراییل از حضور نیروهای ایرانی در سوریه خواهد بود. نهایتا ترامپ ممکن است با حضور حداکثر ۵ تا ۱۰ هزار نیروی ایرانی در سوریه موافقت کند.
  • رضا A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    ۴ اما برخی علل و اهداف اصلی این معامله را میتوان به این شرح توصیف نمود: درگیری مستقیم نیروهای امریکایی در سوریه و وارد شدن خسارت جانی به آنها خصوصا قبل از انتخابات نوامبر، ترامپ را در یک دو راهی خطرناکی قرار میدهد که در هر دو صورت در افکار عمومی اثر منفی خواهد داشت: خروج با خفت از سوریه با تحمل خسارات جانی و یا ورود به یک منازعه منطقه ای جدید که با صرف هزینه و ریسکهایی برای امریکا همراه است بدون انکه توجیه امنیتی یا اقتصادی خاصی برای امریکا داشته باشد.۵ خروج نیروهای ایرانی از سوریه زمینه را برای ورود برق آسای مزدوران عربی یا ارتش عربی تحت عنوان مبارزه با تروریسم باز کرده و وضعیت سوریه میتواند به نفع امریکا و اسراییل تغییر کند حتی با وجود اینکه ترامپ پیشنهاد قبول اسد در قدرت را بدهد.
  • رضا US ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    ۶خروج نیروهای ایران از سوریه امکان و توان وارد کردن ضریه به اسراییل توسط نیروهای مستقر در سوریه را گرفته و یکی از عوامل مهم تعادل به نفع ایران خنثی می شود. ۷ یکی از اهداف اصلی ترامپ و شاید هدف اصلی وی تحریک و اغوای روسیه در افزایش نزاع در شرق اروپا است تا به این طریق بحران امنیتی و خصوصا سیاسی برای اتحادیه اروپا ایجاد کرده و اتحاد شکننده فعلی اروپا را منهدم کند.۸ در صورت به تله افتادن روسیه در افزایش نزاع گرم در شرق اروپا، مخاطرات و ناپایداری هایی به انتقال گاز روسیه از مسیرهای فعلی به اروپا توسط گروههای پارتیزانی یا تروریستی وارد خواهد شد۹ در صورت تحقق تجزیه سیاسی اتحادیه اروپا، امریکا قادر خواهد بود پروژه نورد استریم را متوقف کند. روسیه به عنوان اگرسور اعتبار خود را به عنوان یک تامین
  • رضا A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    کننده مطمئن انرژی از دست داده و پلهای تجاری و سیاسی بین روسیه و اروپا تخریب خواهد شد. از طرف دیگر با فاصله گرفتن امریکا از ناتو، کشورهای متمول اروپایی در صف طولانی خریدهای کلان تجهیزات نظامی امریکایی قرار خواهند گرفت. ۱۰ بنابراین تارگت آرکیتکچر یا آرشیتکت نهایی عبارت است از: تغییر وضعیت میدانی و سیاسی در سوریه علیرغم قولها و حتی اقدامات ظاهری، تحریک روسیه در ایجاد نزاع گرم و جاه طلبی در شرق اروپا، ایجاد نا امنی سیاسی و اقتصادی در اروپا، انحلال اروپای واحد، اخلال در گاز رسانی روسیه به اروپا، بی اعتبار کردن روسیه و گسترش تخاصم و شکاف میان روسیه و اروپا و افزایش انزوای روسیه، اخلال و توقف در نورد استریم و گاز رسانی روسیه
  • رضا A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    آنچه که مربوط به ایران می شود این است که خروج نیروهای ایران از سوریه صرف نظر از هر گونه پیشنهاد در ظاهر اغوا کننده و در باطن خطرناک از جانب طرفهای متخاصم، در شرایط فعلی اشتباهی مهلک برای محور ایران، روسیه و سوریه خواهد بود. ایجاد یک سایت نظامی با فاصله ۱۷۰ کیلومتر از مرزهای لبنان، اسراییل و اردن با ایجاد دفاع هوایی مستقل و منسجم و ارسال لانچرهای متحرک موشکی و ایجاد استحکامات و زاغه های مستحکم، می توانست از نظر معادلاتی به نفع کشور باشد. اینکه ایجاد این امکان با موفقیت قطعی در شرایط فعلی از نظر لجیستیک، مهندسی و نظامی امکان پذیر‌است میتواند توسط بزرگواران نظامی مورد بررسی قرار گیرد
  • رضا A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    نکته مهم دیگر حفظ حداکثری اتحاد و انسجام در کلیه سطوح سیاسی و نظامی کشور است. پیش بینی برخی اتاقهای فکر متعفن در ایجاد فشار همه جانبه حداکثری برای دچار شدن کشور به سرنوشت شیلی در اوایل دهه هفتاد میلادی و دولت سالوادور آلنده و یا اتخاذ تصمیمات احساسی و نسنحیده است، غافل از آنکه آستانه تحمل و عمق تدبیر مقامات محترم عالی و بزرگواران نظامی کشور پس از ۸ سال مقاومت در جنگ و سی سال مقاومت در عرصه های مختلف خارج از تصور این موجودات کودن است.