۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶

ایرنا نوشت: محققان از ساخت یک برچسب پوستی در اندازه تمبر پستی خبر دادند که تنها هفته‌ای یکبار نیاز به تعویض دارد و می‌تواند درمان آلزایمر را متحول سازد.

 

این برچسب پوستی که توسط محققان یک شرکت داروسازی در آمریکا ابداع‌شده است، بر قسمت بالای بازوی بیمار چسبانده می‌شود و حاوی دارویی مشابه 'آریسپت' (Aricept) است، قرصی که باعث بهبود عملکرد سلول‌های عصبی در مغز و برای مبتلایان به زوال عقل تجویز می‌شود.

آریسپت آلزایمر را درمان نمی‌کند اما ضمن کاهش علائم آن، موجب کند شدن سرعت پیشرفت این بیماری می‌شود و تأثیر زیادی بر بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلابه آلزایمر خفیف تا متوسط دارد. بااین‌حال زمانی که این بیماران گیج یا مضطرب می‌شوند، وادار کردن آن‌ها به مصرف قرص‌هایشان دشوار می‌شود به‌ویژه این‌که برخی از این بیماران مشکلاتی در رابطه با بلع پیدا می‌کنند.

اما این برچسب پوستی مربع شکل که اندازه آن حدود دو برابر یک تمبر پستی است، می‌تواند این مشکل را با انتشار 24 ساعته جریان دارو از طریق پوست و واردسازی آن به عروق خونی باریک زیرپوست حل کند.

زمانی که این دارو وارد جریان خون می‌شود، به مغز می‌رسد و در آنجا موجب افزایش سطح ماده‌ای به نام استیل کولین acetylcholine می‌شود که به تعامل سلول‌های عصبی با یکدیگر کمک می‌کند. این کار مقابله با از دست دادن حافظه و یا گیجی را آسان می‌کند.

محققان می‌گویند، این برچسب به بیماران کمک می‌کند تا داروی خود را راحت‌تر دریافت کنند؛ به‌این‌ترتیب به‌جای مصرف روزانه قرص تنها لازم است که این برچسب هفته‌ای یک‌بار روی پوست الصاق شود. کارشناسان این برچسب پوستی را پیشرفت بالقوه بزرگی در درمان بیماری آلزایمر می‌دانند.

محققان امیدوارند که این برچسب را تا 12 ماه آینده در اختیار بیماران سراسر جهان قرار دهند.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 787576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =