۰ نفر
۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰

عضو دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در شش بند، چرایی مناسب بودن انتخاب فرهاد دژپسند به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی را تشریح کرد. متن یادداشت وی در پی می‌آید.

فتح‌‌الله آقاسی‌‌زاده*

۱- اقتصاد ایران با شرایط پیچیده و دشواری مواجه است. بخشی از این وضع، ناشی از سوءمدیریت و بخشی ناشی از اتمسفر سیاسی و ساختاری کشور است.

فرهاد دژپسند

۲- همه پازل‌های اقتصاد ایران در دستان وزارت اقتصاد و دارایی نیست اما این وزارت، درحوزه های بسیار مهمی چون پولشویی، سرمایه گذاری خارجی و داخلی، مالیات، خصوصی سازی، واگذاری ها، بورس، بیمه، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، و خزانه‌داری می‌تواند تاثیرگذار باشد اگرچه همین حوزه ها هم تحت تاثیر متغیرهای بی‌شمار بخشی و فرابخشی قرار دارد.

۳- برای برون رفت از شرایط دشوار و سخت اقتصادی کشور به تغییراتی بنیادین نیاز است اما این تغییرات، بواسطه صعب العبور بودن جاده و دشواری تغییرات، عامدانه مورد بی توجهی قرار می گیرد و این، امید به برون رفت را کمرنگ می سازد. با این حال می توان امیدوار بود وزیر اقتصاد و دارایی در شعاعی معین، بتواند تاثیر گذار باشد و با مدیریتی منسجم تر به سامان دهی امور بپردازد و از آلام مردم بکاهد.

۴- فرهاد دژپسند از حیث ویژگی های فردی، به شدت منظم، منضبط، منسجم و هدفمند است و این ویژگی ها برای وزیر اقتصاد و دارایی شرط لازم است. انضباط و انسجام اقتصادی می تواند پاره ای از چالش ها را از میان بردارد. علاوه بر این او با اقتصاد ایران بخوبی آشنا است و با مصائب ساختاری و ذاتی اش آگاهی دارد. سالها حضورش در سازمان برنامه و بودجه کشور در ادوار متفاوت و در مناصب تاثیرگذار چون دفتر اقتصاد کلان، معاونت تولیدی، معاونت بودجه ، و معاونت اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه می تواند پشتوانه ارجمندی باشد که امید به کارآیی و کارآمدی اش را افزون می نماید.

۵- دژپسند از سالهای حضورش در جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی به افق‌های دور نظر داشت. دغدغه الگوی توسعه ایران در آن سالها، اُربیتال های ذهنی اش را اشغال می کرد و این را از حوزه های پژوهشی مورد تمرکزش در آن سال‌ها، می‌توان استنتاج نمود. علاوه بر این جد و جهد ستودنی او در ترجمه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به مدلی برای اجرا در دوره دبیری اش در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی(البته با در نظر گرفتن مقتضیات و مقدورات شرایط جاری)، شاهد دیگری است بر اینکه او بر اهمیت ریل گذاری های سودمند واقف است و می توان انتظار داشت که او این مشی را در باب همایون، در دستور کار خویش دنبال نماید.

۶- سخن کوتاه نماییم. فرهاد دژپسند در فضای دانشگاهی زیسته است و مدارج تحصیلی اش را نیز در کمال راستی و درستی و با تکیه بر استعداد و پشتکارش طی نموده است. تجاربش در حوزه‌های ستادی و در بالاترین سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری، قابل اعتناست. بنابراین با اتکاء به چنین توشه ای در کارنامه اش، می توان امیدوار بود که او در کابینه فعلی روحانی، بتواند با انسجام بخشی به حوزه عمل وزارت اقتصاد و دارایی، عملکرد قابل قبولی را رقم زند.

با همه اینها،نباید اغراق نمود.آینده را نمی توان پیش بینی نمود. تحریم‌های مرحله دوم آمریکا و بلوک آمریکایی جهان می‌تواند شرایط اقتصادی و کلان ایران را به گونه دیگری رقم بزند. برخی تشتت های کابینه در حوزه اقتصاد و مباحث فرابخشی نیز می‌تواند اوضاع را تحت تاثیر قرار دهد. بعلاوه واگرایی های روز افزون در بُردارهای چندگانه حکمرانی نیز می‌تواند شرایط را دشوار تر و حرکت در جاده اقتصاد و مدیریت را سخت و کُند نماید.

واقع گرایی حکم می کند که این واقعیات تلخ را پیش چشم نهمیم. اما در کنار همه این واقعیت ها، می توان گواهی داد که دکتر دژپسند هم دغدغه مند است و هم از انگیزه های مضاعف و پرقدرتی برای بهبود و تعالی برخوردار است. او ذهن ساختارمندی نیز دارد...انرژی مستمر و زاینده اش هم می تواند او را در مسیر سنگلاخی اقتصادایران، یاری دهد.

امید که در افق آینده، از ابرهای سیاه تیره گی و سیه فامی ها دور شویم و از آلام اقتصادی و اجتماعی مردم ایران، کاسته شود.

* صاحب‌نظر در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه و عضو دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =