قانون حمایت از کودکان، برای محکوم کردن یا پیشگیری کردن!

سرانجام لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پس از سالها در پستو ماندن به تصویب رسید. سال‌ها بود که جای خالی این قانون در جامعه حس می‌شد و به ازای هر حادثه تلخی که شانس رسانه شدن پیدا می‌کرد تا به گوش مسئولان برسد خلا این قانون و لزوم تصویب لایحه مجددا در جامعه اوج می‌گرفت.

افخم صباغ*: این مصوبه شامل کلیه افراد زیر 18 سال بوده و اینکه کودکان غیرایرانی را نیز شامل می‌شود از نقاط قوت این لایحه است.

نقاط مثبت بسیاری در این لایحه وجود دارد که خلا قانونی در برخورد با بهره‌کشی کودکان و تعرض به آنان و ممانعت از تحصیل کودکان وجود دادگاههای اختصاصی برای جرایم کودکان و نوجوانان و توجه به آموزش نیروهای درگیر و تعیین وظایف برای نهادهای درگیر موضوع و استفاده از نیروهای مددکار اجتماعی درمواجه با آسیب، بیمه سلامت همه کودکان ساکن ایران، تعیین تکلیف هویتی همه کودکان از آن جمله هستند.
مهمترین نقصی که در لایحه دیده میشود عدم پرداختن به کودک آزاری عامدانه جسمی و روانی نسبت به کودک است.در هیچ کدام از مواد فصل جرائم و مجازات، صحبت از کودک آزاری عامدانه جسمی و روانی کودکان دیده نمی‌شود.

کودک آزاری

با مطالعه مصوبه فوق مشخص میشود که متاسفانه روح قضایی حاکم بر این قانون از جنبه پیشگیرانه و حمایتی آن پیشی گرفته است هرچند داشتن ابزار مناسب قضایی در این خصوص ضروری است، اما جای خالی مواد پیشگیرانه و حمایتی در این قانون دیده میشود.این قانون بیشتر در خصوص کودکان و نوجوانان بزه دیده و یا در معرض آسیب و در مواردی پیشگیری از وقوع بزه علیه کودکان است و تمام مواد لازم برای تامین همه ابعاد حمایتی حقوق کودک را شامل نمیشود و بقیه موارد را به مواد قانونی تکمیلی دیگر ارجاع داده میشود.درپیش نویس پیشنهادی قوه قضاییه ، موضوع ازدواج کودکان نیز قید گردیده بود و ضمانت های اجرایی لازم در آن دیده شده بود، در مصوبه نهایی متاسفانه این ماده حذف شده است.
پرسشی که با مصوبه مجلس و قرار گرفتن در مسیر تبدیل به قانون با تأیید شورای نگهبان، در آستانه پاسخ یافتن است. مصوبه‌ای شامل سرفصل‌هایی همچون: تعیین مجازات مجرمان آزار یا سوء استفاده جنسی از کودکان، تعیین مجازات برای مشوقان کودکان و نوجوانان به فرار از خانه و ترک تحصیل ، تعیین تکلیف وضعیت اموال و اشیایی که کودک آزاری به وسیله آن انجام می‌شود، پرداخت دیه کودکان بزه دیده ازاموال مجرمان، مجازات مسببان خودکشی اطفال، تعیین تکلیف نحوه حضانت و قیمومت طفل و نوجوان در معرض خطر و بزه دیده ، تعیین وظایف دستگاه‌ها و نهاد‌ها برای حمایت از کودکان و نوجوانان، تعیین مجازات خرید و فروش اعضای بدن کودکان و نوجوانان .

تکالیف قانونی برای همه دستگاه های درگیر
این قانون تکالیفی برای نهادهای دیگر مانند وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی و همچنین سازمان بهزیستی ، نیروی انتظامی، سازمان زندانها وزارت کشور وزارت بهداشت و درمان وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما تعیین کرده است که با هماهنگی دفتر حمایت اطقال و نوجوانان در قوه قضاییه صورت خواهد گرفت.
حفظ امنیت کودکان حفظ امنیت یک جامعه است.کودکان آینده سازان هر جامعه ای هستند.بی شک توجه به امنیت کودکان در همه ابعاد آن سلامت روانی جامعه را بهمراه دارد.با تصویب این قانون میتوان امیدوار بود که بتوان امنیت کودکان را به مسئله ملی تبدیل کرد و با همکاری همه نهادهایی که در این قانون مکلف شده اند آگاهی کافی در جامعه ایجاد گردد.قطعا وجود قانونی حامی کودکان و آگاهی رسانی در خصوص قانون حامی کودکان کمک به کاهش بزه در این خصوص خواهد کرد.

ضمانت اجرایی برای عدم افشای کودک آزاری نیست
بی شک وجود قانونی که عدم افشای کودک آزاری را در صورت اطلاع جرم تلقی میکند و یا افشای هویت کودک بزه دیده را جرم می انگارد به امنیت کودکان کمک خواهد کرد.
تصویب این لایحه در مجلس را به فال نیک گرفته و امید است با تصویب در شورای نگهبان و تبدل آن به قانون شاهد امنیت بهتری برای کودکان سرزمینمان باشیم.

*مدیر عامل موسسه توانمدسازی زنان و کودکان مهر و ماه

 


42231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =