از زاویه اجتماعی پخش این سریال به شکل عجیبی همزمان شده، با مقطعی که مردم ایران با گرانی، چالش‌های اقتصادی و اجتماعی دست و پنچه نرم می‌کنند و حجم بالای غم در این سریال در بهترین ساعت پخش صدا و سیما باعث شده اعتراضات و انتقادات زیادی نسبت به این سریال در میان مردم در شبکه‌های اجتماعی مطرح شود.

فاطیما فردوس: رسانه‌ ملی در پخش سریال‌های غمناک رکورد عجیبی را جابجا کرد. دختر و پسری که پس از چالش‌های زیادی باهم ازدواج می‌کنند و در شرف بچه‌دار شدن هستند که یکباره پسر جوان در حادثه‌ای همراه مادر و پدر همسرش فوت می‌کنند و تازه همه چیز شروع می‌شود: روایت غمناک و تلخی از زندگی خانواده‌ای عزادار و گرفتار.

از زاویه اجتماعی پخش این سریال به شکل عجیبی همزمان شده، با مقطعی که مردم ایران با گرانی، چالش‌های اقتصادی و اجتماعی دست و پنچه نرم می‌کنند و حجم بالای غم در این سریال در بهترین ساعت پخش صدا و سیما باعث شده اعتراضات و انتقادات زیادی نسبت به این سریال در میان مردم در شبکه‌های اجتماعی مطرح شود.

طبق یک دیدگاه سنتی اما برخی تهیه‌کنندگان و کارگردانان صدا و سیما معتقدند تم غمناک و درام در سینما و تلوزیون ایران طرفدار بالایی دارد. اما میزان فروش فیلم‌های طنز در سینمای ایران عکس این ماجرا را نشان می‌دهد. با این حال مهم‌ترین مساله در پخش این سریال و موردهای مشابه صداوسیما وقت نشناسی این رسانه است. در روزهایی که مردم با چالش‌های بسیاری در حوزه اقتصادی و اجتماعی مواجه هستند، پخش و تولید سریال‌های از این دست آیا چیزی جز رژه رفتن روی اعصاب مردم است؟

پیش از این نیز خبرآنلاین در گفت و گویی با حامد عنقا فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سریال «پدر» ابعاد مختلف این سریال را بررسی کرد.

از پرت کردن خود از پنجره یا غم بالای سریال

بخشی از این سریال، که به صورت فلاش‌بک روایت می‌شود، دختر و پسر جوانی را نشان می‌دهد که علیرغم همه چالش‌ها و تفاوت دیدگاه‌ها میان خود و خانواده‌شان، در یک فرآیند پر چالش باهم ازدواج می‌کنند. اختلاف دیدگاه آنها تا حدی است که وقتی پسر مذهبی، در دانشگاه در جمع دختران قرار می‌گیرد و دختران سعی دارند او را برای جلب توجه بیشتر اغوا کنند، پسر خود را از پنجره بیرون پرت می‌کند و این همین سکانس جنجال زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برپا می‌کنند.

پس از آن بالاخره دختر و پسر جوان باهم ازدواج می‌کنند و به خانه لاکچری پسر می‌روند. از این جا به بعد روایت این سریال به جای گره‌های داستانی گره‌های کوری همچون مرگ پسر، افسردگی شدید همسر او و خانواده او، مرگ پدر و مادر دختر، چالش‌های مالی ناشی از ورشکستگی پدر دختر، عدم پذیرش نوزاد مشترک آنها توسط دختر جوان و چالش‌های زیادی را ایجاد می‌کند و به جرات می‌توان گفت در هر قسمت از سریال نکات یا زاویه‌های غمباری را در خود جای می‌دهد.

علاوه بر این برخی اعتقاد دارند سریال «پدر» دارای یک نگاه تکراری است که شاید پیش از این مخاطب در سریال "تنهایی لیلا" یا خیلی عام‌تر در "دل‌شکسته" با این سوژه که یک دختر مدرن عاشق یک پسر متدین مذهبی می‌شود، روبرو شده باشند. اما مهم‌ترین نقدی که از نظر اجتماعی به آن وارد است، پمپاژ غم به مردم در شرایطی است که آنها نیاز به شادی دارند.

پوستر سریال پدر

گمراهی، هدایت و رستگاری؛ فرمت اصلی صداوسیما

در مورد سریال پدر انتقادات متعددی مطرح می‌شود اما یکی از مهم‌ترین‌های آن دور بودن مضامین آن با دغدغه‌های امروز جوانان و خانواده‌های ایرانی است. در همین رابطه مصطفی مهرآیین، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره سریال پدر به «خبرآنلاین» می‌گوید: «دختر غیرمذهبی در این فیلم مذهبی می‌شود. این هم مثل داستان سووشون است؛ یوسف پسر مبارزی است و زری دختر پولداری است که زندگی مرفهی دارد و می‌خواهد در مادیات غرق باشد. یوسف هم او را به عاشقی و مبارزه دعوت می‌کند، زری هم مقاومت می‌کند اما وقتی یوسف در مبارزه کشته می‌شود، زری هم مبارز می‌شود و در راهپیمایی‌ها جلوتر از همه شعار می‌دهد. در واقع زری متحول می‌شود. این سریال هم احتمالا همین است و باید کل زندگی را هم لحظه‌های خوب و هم لحظه‌های بدش را دید. در واقع اثر برجسته اثری است که بتواند کلیت زندگی را نشان دهد؛ اگر بخواهد یک بخش را نشان دهد ایدئولوژیک و بی‌معنا است؛ اما اگر کل زندگی را نشان دهد قطعا در شادی و تحول هم می‌آید. در واقع به‌جای اینکه بر وقت‌نشناسی صدا و سیما تمرکز کنیم باید به این بپردازیم که چه چیزی دارد نمایش داده می‌شود؟ و این چقدر در راستای جامعه است و چقدر نیست؟ اگر نتواند بحران و غم موجود در جامعه را نشان دهد، دروغ بزرگی است.»


این جامعه‌شناس درباره محتوای آرمانی این سریال می‌گوید: «ما اگر هزار فیلم صدا و سیما را هم ببینیم، در همین قصه‌ها غرق می‌شویم. محتوای تمام آنها تقریبا یکی و بسیار ساده است؛ در ابتدا یک گمراهی وجود دارد و یک آدمی می‌آید و در جایی این دو نفر به‌هم می‌رسند و هدایت می‌شوند. این کل ساختار صدا و سیما است؛ مانند تمام فیلم‌‌های هندی. در همه موقعیت‌‌ها از بیمارستان گرفته تا بازار و دانشگاه دو نفر همدیگر را می‌بینند که یکی گمراه است و دیگری هدایت‌کننده. این دو به‌هم می‌رسند و هدایت می‌شوند. حتی اسم این سریال نشان می‌دهد که احتمالا در ستایش جایگاه پدر و مردانگی و ستون خانواده و ... تاکید بر بزرگی مردان و این قبیل باورهاست. بهرنگ توفیقی هم از این قاعده مستثنی نیست و همین روند را در پیش گرفته است.» مهرآیین در پاسخ به این سوال که رابطه‌های آرمانی و عاشقانه بدون مشکل و بحران در این سریال، چه تاثیری بر افکار عمومی با وجود این حجم مشکلات می‌گذارد؟، می‌گوید: «در واقع این اثر نیست، ایدئولوژی است. یک طرف بسیار مذهبی و طرف دیگر آزاد و بدون مذهب است و عشق همه چیز را حل می‌کند. عشق در واقع میانجی ایدئولوژیک است که این دو را به هم نزدیک کند. بنابراین فانتزی‌ای که ایدئولوژیک می‌سازد باید بدون ایراد و مشکل باشد.»

سریال پدر اثر نیست، ایدئولوژیک است
نکته دیگر مربوط به شکل رابطه‌ها در این سریال است، مهرآئین در این‌باره می‌گوید: «اما در شرایط فعلی اکثر رابطه‌ها کوتاه‌مدت است و همان‌طور که فست‌فود می‌خوریم به همان شکل هم در رابطه‌ایم. یک اثر اگر بخواهد عشق را توضیح دهد باید در همین بستر توضیح دهد؛ اما این اثر ایدئولوژیک است و کلیت را نمی‌بیند. یک اثر ساده می‌سازد. همزمان با این سریال می‌شود درباره فیلم عصبانی نیستم هم صحبت کرد. ما در این فیلم می‌بینیم که بهم رسیدن دو نفر با چه بحران‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شود. ایدئولوژی اما باید همه چیز را زود به نتیجه برساند و همه چیز خوب باشد. احتمالا در این سریال هم فرزند این دختر و پسر مذهبی می‌شود، همان راه پدر را ادامه می‌دهد.» این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این سریال مصداقی از کل جامعه نیست، می‌گوید: «اثر اگر اثر باشد باید کلیت جامعه را نشان دهد. در جامعه‌ای که فقر و بحران اقتصادی هست، چقدر از افراد جامعه ما می‌توانند همه چیز را با پول حل کنند؟ یا مگر می‌شود یک پسر خودش را بین ۴ تا دختر ببیند و خودش را از پنجره به پایین پرت کند؟ در بهترین حالت این است که پسر عذرخواهی کند و از کلاس خارج شود؛ طبق همان ایده مذهبی که می‌گوید دو نامحرم نباید در یک فضای بسته با هم باشند.»

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    مگه كسي تلويزيون هم ميبينه؟
    • بی نام A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
      11 88
      چه کینه ای از این سریال دارید. این حرفها رو یک آدم معمولی هم می‌تونست بگه. نیاز نبود الکی یک جامعه شناس پیدا کنید.
    • بی نام US ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
      67 1
      همیشه همین بوده اصلا شما حتی توی سریال های طنز هم مرگ و میر میبینی حتما یه بهشت زهرایی قبرستونی گریه ی بچه ای بدبختیی چیزی داره.که الان طنزشم کم کردن فقط مرگ و میر و بدبختیش مونده. علاوه بر اون دقت کرده باشین سریال های ما همه تاریک و سیاه و کم نوره که ناخداگاه حس افسردگی میده به آدم ولی سریالهای توی ماهواره بیشتر پر نور و خوش رنگ و لعابه.حالا همون سریال خارجی رو صدا سیما نشون بده باز تاریک میشه . نمیشه گفت اتفاقیه فکر میکنم این جزو خواسته های خود صدا سیماست حالا چرا نمیدونم. به شخصه تقریبا غیر برنامه نود و بعضی وقتا خندوانه هیچی نمیبینم
  • سمانه A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    مگه کسی اصن تلویزیون نگه میکنه هنوز؟
    • پسرک A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
      7 62
      اره ولی فک کنم شما تو غار زندگی میکنید و به رادیو هم به زور دسترسی دارین چه برسه تلویزیون
    • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
      7 1
      خانواده ما فقط برنامه هاي شاد و مفرح و اخبارهاي ماهواره را نگاه ميکنند
  • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    خندیدن به ریخت ما نمیاد خندیدن ممنوعه شادبودن گناه حساب میشه بعد میگن چرا مردم ماهواره نگاه میکنن
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    29 94
    خدارو شکر من همیشه سریالای ایرانی بعداز اینکه 5 یا 6 قسمت گذشت با توجه به بکگراند نظرات مردم شروع به تماشا می کنم تا حداقل بدونم ارزششو دارن برای دیدنشون وقت بزارم یا نه
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    سریال زیر تیغ هم زمان دولت قبل پخش میشد صداتون در نیومد
  • میترا A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    ما که سالهاست تلویزیون نمیبینیم هنوز هم کسی مجبورمون نکرده ببینیم اگر مردم میبینند یعنی میپسندن
  • شهلا A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    188 2
    برنانامه های تلویزیون در افسردگی ملت نقش مهمی دارد. امیدوارم قبل از اینکه خیلی دیر شود مسئولین یک فکر اساسی بکنند.
  • بی نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    153 4
    پرمخاطب ترین سریال های تاریخ تلویزیون طنز بودن بعد تم غم و سیاهی میسازن که چی؟
  • امیر IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    158 7
    خیلی هم عالیه... با همین سبک و مدل نصایح و اندرزهای انسانی و دینی و تزریق اشتباهی دورویی به جای انسان بودن امروز شاهد این هستیم که مردم حتی به یک کامیون چپ شده هم رحم نکردند و بارش را غارت کردند... آفرین برشما .
  • فرهاد EU ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    150 1
    عناصر اجباری در هر فیلم و سریال ایرانی: عشق طلاق خیانت اعتیاد جنایت بهشت زهرا شیون فریاد و دعوا
    • پسرک A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
      2 36
      خب نبین مگه مجبورت کردن
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
      3 23
      آخه فیلم های مزخرف ماهواره هم دقیقا همین محتوا رو داره
  • بی نام AT ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    114 1
    پول توشه
  • بی نام AT ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    115 6
    مگه تا حالا جشن و شادی نشون میداده؟ چی شده یهو اعتراض می کنین؟
  • اسماعیل A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    89 1
    با سلام حقیقتا من اصلا سریالهی صدا وسیما که موضوع قتل غارت ومرگ و فساد وفحشا وطلاق هست نگاه نمی کنم چون معتقدم انسان هر چه تصور کند جذب در ضمن چیزهای که باعث تکدر خاطر می شود توصیه می کنم نبینید در عوض سریاله وبرنامه های طنز ویا ورزشی را می بینم
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    81 6
    به نظرم این سریال رو با اون صحنه تاریخی باید در ژانر طنز طبقه بندی کرد. جدای از شوخی خوشبختانه سالهاست صداو سیمای میلی تماشا نمیکنم.
  • اسماعیل A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    11 81
    سریال نسبتا خوبیه، فقط واقعا وقت مناسبیو برای پخش این سریال انتخاب نکردند، مردم تو این شرایط نیاز به سریال هایی دارند که برای دقایقی لبخند روی لبشون بیاد و کمی از فشار روانی که روی ذهنشون هست کمی کاسته بشه، ماه رمضان زمان مناسبی برای پخش این سریال بود. البته از صدا و سیما توقعی غیر از این نمیشه داشت، همیشه خلاف جهت سلیقه مخاطبین گام برداشته ...
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    126 3
    منی که اصلا دنبال ماهواره نبودم اونقدر از دست صدا و سیما سرویس شدم که حتما میرم میخرم نه برای دیدن ماهواره بلکه برای ندیدن برنامه های مزخرف صدا و سیما.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    28 0
    مطالعه از همه چیز بهتره
  • ناشناس IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    21 1
    یه نکته بگم. در سریال های مثلا 30 قسمتی ایرانی در 29 قسمت همه با هم سر لج و دعوا و پدرکشتگی دارن اما اما در قسمت 30 همه آدم و مهربان می شن و همه چی آروم
  • شهلا A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    17 1
    شاید ما در تهران یا شهرهای بزرگ بتوانیم از دیدن برنامه های صدا و سیمای ایران اجتناب کنیم اما در بسیاری ازشهرهای کوچک و روستاها این برنامه ها تنها سرگرمی آنها محسوب می شود و ما اکنون شاهد هستیم که چقدر افسردگی و خودکشی در این مناطق بیشتر شده که ازنظر من تلویزیون نقش تاثیر کذاری در افسرده کردن آنها داشته و دارد.
  • بی نام A1 ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    21 1
    فكر كنم نويسنده سريال پدر تو قبرستان نويسندگي را شروع كرده باشه
  • mohsen A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    22 1
    یک سالو نیمه انتن خونه رو باد برده ترجیح میدم همونطوری بمونه
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    7 0
    جالبه اقای جامعه شناس هم تلویحا رابطه هایدفست فودی رو تایید می کنه
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    40 1
    اصلا كي نگاه ميكنه كه انقدر نگرانيد.حيف وقت.به شخصه حاضرم به ديوار زل بزنم ولي سريال هاي تلوزيون رو نگاه نكنم.
  • رضا IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    12 1
    توجه کردید از وقتی دولت روحانی اومد سر کار صداوسیما هم سریال درست حسابی که نمیده هیچ اصلا خیلی چیزاشم حذف شد ؟؟؟ میدونید چرا ؟ چون دولت بودجه بش نمیده ... خبرآنلاینم که طرفدار دولته ، یقینا منکر واقعیته و نظر منو تایید نمیکنه .
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    3 0
    من و خانواده ام صدا و سيماي را تحريم و فقط ماهواره نگاه ميکنيم
  • بی نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    4 0
    خیلی سریال بدی هست تو دو قسمتش من با صدای بلند گریه کردم آخه چرا با روح و روان مردم بازی میکنید خدا ازتون نگذره
  • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    48 2
    اونی که شعورش میرسه خب نگاه نمیکنه اونی هم که نمیرسه خب دیگه نرسیده دیگه غم و ماتم نوش جونش.الان دوره انحصار رسانه های دیداری نیست که میشه برنامه از ماهواره دید میشه سی دی انواع فیلمها رو تهیه کرد میشه آنلاین تماشا کرد میشه دانلود کرد....
  • م A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    7 0
    من تو کل تلویزیون ایران فقط فوتبالشو می بینم در واقع هفته ای یک الی دو بار تلویزیون روشن می کنم ترجیح میدم نبینم سریالایی که علاوه بر گرانی و بی پولی و فساد به مغزم فشار میارن بعد 12 ساعت کار سخت و درآمد اندک