ایرنا نوشت: روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام آگاه نوشت که مایک پمپئو رییس سیا به عنوان فرستاده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سفری مخفیانه به کره شمالی داشته و با کیم جونگ اون رهبر آن کشور دیدار کرده است.

به گزارش واشنگتن پست، این دو مقام که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که سفر پمپئو بخشی از تلاش ها برای تدارک مقدمات دیدار میان ترامپ و کیم بوده است.

این دیدار بلافاصله پس از آن انجام شد که ترامپ پمپئو را به عنوان وزیر جدید امور خارجه آمریکا معرفی کرد.
رویترز نیز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: گفت وگوهای پمپئو در کره شمالی ترامپ را به این نتیجه رسانده که امکان برقراری مذاکرات سازنده با پیونگ یانگ وجود دارد اما ضمانتی برای آن نیست.

ترامپ روز سه شنبه اعلام کرد که گفت وگوهای مستقیمی «در سطوح بسیار بالا» با کره شمالی جریان دارد تا مقدمات دیدار وی با کیم فراهم شود.

اما وی اندکی بعد اظهار داشت: بگذارید که این گفت وگوها اندکی پایین تر از بالاترین سطح باشد.
به نوشته رویترز، این اظهارات باعث ابهام شده است. ترامپ اظهار داشت که پنج محل برای ملاقات وی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پیشنهاد شده است.

وی افزود: یا دیدار بسیار خوبی خواهیم داشت یا دیدار خوبی نخواهیم داشت. شاید با توجه به اتفاقات آینده، اصلا با هم دیدار نکنیم. اما فکر می کنم که فرصت خوبی برای حل یکی از مشکلات جهانی داریم.

'سارا هاکبی سندرز' سخنگوی کاخ سفید هم به نقل از رئیس جمهوری گفت که دولت گفت وگوهایی در بالاترین سطوح داشته است اما در عین حال اضافه کرد که این گفت وگوها با رئیس جمهوری نبوده است.

سندرز درباره سفر پمپئو به کره شمالی گفت: دولت در مورد سفر رییس سیا اظهارنظر نمی کند.

آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی در سال گذشته میلادی تنش هایی میان واشنگتن و پیونگ یانگ ایجاد کرد.
آمریکا از طریق سازمان ملل تحریم های گسترده ای را علیه کره شمالی وضع کرده است. چندی پیش «کمیته تحریم های کره شمالی» بنابه درخواست آمریکا 21 شرکت کشتیرانی، یک فرد تایوانی، 15 کشتی کره شمالی و 12 کشتی دیگر را که متعلق به پیونگ یانگ نیست، تحریم کرد.

شورای امنیت سازمان ملل پیش از آن صادرات زغال سنگ، آهن، منسوجات، شیلات و برخی محصولات دیگر کره شمالی را تحریم کرده بود.

این شورا همچنین صادرات نفت خام و پالایش شده به این کشور را تحریم کرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =