نشست سازمان ملل، صلح پایدار یا عادلانه؟

صلح پایدار با محوریت عدالت، همان صلح عادلانه است و بنابراین برای تحقق آن باید با دیپلماسی انقلابی، روش‌های عادلانه برای حل‌وفصل بحران‌ها را یافت و بر اجرای آن تاکید نمود. انتظار می‌رود در جریان نشست سازمان ملل متحد برای استقرار صلح پایدار نیز به ضرورت محوریت عدالت پرداخته شود و همکاری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به بحران‌های منطقه، با توجه به گفتمان صلح عادلانه مورد توجه قرار گیرد.

امسال مجمع عمومی سازمان ملل با تعیین شعار " با هم برای صلح: احترام، امنیت و کرامت برای همه"  در جستجوی یافتن راهکارهائی برای استقرار صلح پایدار در جهان است.به همین دلیل در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت، اجلاس صلح پایدار در هفتاد ودومین مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد.

صلح پایدار، واژه ای است که نزدیک به سه قرن پیش "امانوئل کانت" فیلسوف آلمانی در کتابی با همین نام، مطرح کرد و پیش شرط های تحقق آن را عدم مداخله در کشورهای دیگر و منع تمسک به زور دانست. این واژه بعدها نیز  بارها تکرار شد و به عنوان یکی از شعارهای مطرح برای حل مناقشه و منازعات بین المللی مورد استفاده و یا سوء استفاده قرار گرفت.

امروز کماکان جهان شاهد حضور جنگ افروزی های دامنه دار توسط قدرت های سلطه طلب و بخصوص آمریکا می باشد و از واژه صلح پایدار نیز به عنوان دستاویزی برای توجیه جنایات ضد بشری در فلسطین، یمن، سوریه، افغانستان و ... بهره برداری می گردد. در واقع اینک که قدرت های بزرگ ، برقراری صلح را به معنی " آرام سازی" و سازش برای محروم کردن مردم مظلوم می دانند، گفتمان صلح پایدار، نیز دوران ناکارآمدی خود را طی کرده و جهان به گفتمان جدیدی برای حل بحران ها و برقراری صلح نیاز دارد.  

رهبر معظم انقلاب در دوران دفاع مقدس و در دوره‌های ریاست‌جمهوری و رهبری، گفتمان صلح‏ عادلانه را بارها مطرح کرده و گفته‌اند: "صلح‏، چيز بسيار خوبى است، لكن صلحْ‏ آن زمان خوب است كه عادلانه باشد... صلح‌ بايد بر مبناي‌ عدالت‌ و با معرفت‌ به‌ كرامت‌ انسان‌ و به‌ دور از اغراض‌ قدرتمداران‌ عالم‌ باشد. تحميل‌ سكوت‌ و تسليم‌ بر مردمي‌ كه‌ به‌ دفاع‌ از حق‌ پايمال‌شده‌ خود برخاسته‌اند آن‌ صلحي‌ نيست‌ كه‌ پيام‌ آوران‌ صلح‌ آسماني‌ به‌ آن‌ دعوت‌ كرده‌اند.صلحى كه معنايش اين باشد كه كسى حق ندارد حقّ خود را مطالبه كند، صلح‏ اسلام‏ پسند نيست. عدالت لازمه صلح است و صلح بدون عدالت پایدار نیست و صلح عادلانه نباید از طریق زور و سلطه اعمال گردد."

بر اساس این نظریه، صلح پایدار باید همراه با عدالت بوده و صلح بدون عدالت نمی تواند پایدار باشد و چاره درد حل بحران های کنونی نیست.  امروز جهان بیش از پیش به تحقق صلح عادلانه‌ و به عبارت دیگر صلحی که مبتنی بر عدالت باشد، نیازمند است و در این مسیر گفتمان رهبر معظم انقلاب مبتنی بر آموزه های اسلامی ، به دلیل محوریت عدالت‌، می تواند به عنوان یک راهبرد برای استقرار صلح پایدار در جهان به یک گفتمان غالب تبدیل گردد.

امروز بشریت برای حل معضلات جهانی به اين قبیل معارف و گفتمان ها نیاز دارد و سیاستمداران نظام و نخبگان انقلابی در حوزه و دانشگاه، باید در ترویج گفتمان صلح عادلانه و ارائه‌ى چهره صلح دوستانه اسلام، اهتمام نمایند.

لازمه تحقق صلح عادلانه آن است که هیچ سرزمینی همچون فلسطین در اشغال نباشد،دخالت قدرت ها در امور دیگر کشورها متوقف گردد، مردم غیرنظامی،کودکان، کهنسالان و بیگناهان هدف بمباران کشورهای زیاده خواه همچون عربستان سعودی قرار نگیرند، عزم جهانی برای مبارزه با تروریسم به وجود آید و نظام سلطه برچیده شود. در این صورت است که صلح پایدار ، محقق خواهد شد. صلح تحمیلی و غیر عادلانه ، شکننده و ناپایدار و بی خاصیت است و عدالت می تواند پایداری صلح را تضمین نماید. 

صلح عادلانه بصورت یک اندیشه ساختار مند، توسط نخبگان قادر است تبدیل به یک گفتمان شده ، در عرصه اجتماع وارد و به یک رفتار یا کارکرد بین المللی مبدل گردد و در سایه توجه به مبانی صلح عادلانه می توان راهکارهای مناسب برای حل مسائلی همچون فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان پیدا نمود.

صلح پایدار با محوریت عدالت، همان صلح عادلانه است و بنابراین برای تحقق آن باید با دیپلماسی انقلابی ، روش های عادلانه برای حل وفصل بحران ها را یافت و بر اجرای آن تاکید نمود. جمهوری اسلامی ایران با توجه به روابط حسنه با اکثر کشورهای جهان بخصوص اعضای جنبش عدم تعهد، می تواند با طرح گفتمان صلح عادلانه، زیاده خواهی و سلطه جوئی کشورهای جنگ افروز همچون آمریکا را به چالش کشیده و برای ایجاد امنیت پایدار با محورت عدالت، کوشش نماید. 

انتظار می رود در جریان نشست سازمان ملل متحد برای استقرار صلح پایدار نیز به ضرورت محوریت عدالت پرداخته شود و همکاری های بین المللی برای پایان دادن به بحران های منطقه، با توجه به گفتمان صلح عادلانه مورد توجه قرار گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود بلغانی US ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    0 0
    سلام آقا محسن، ضمن تشکر از نظرات و مقالات شما، با توجه به واقعیات دنیای امروز ،علیرغم باورای گذشته، قدرتهای سلطه گر چه بر اساس منافع اقتصادی یا باورهای ماورایی خواهان سلطه بر دیگران باشند، چیزی را در اصل موضوع تغییر نمیدهد، چه بسا حق سلطه ماورایی ممکن است خطرناک تر از اولی باشد زیرا که با روح و روان سلطه گر که هیچ چیز او را جز باورش قانع نمیکند، است. عدالت هم تا ماشاالله، توجیح گر ماورایی دارد تا واقعیات بشری تنها راه رستگاری و پیروی از ارزشهای انسانی؛ از آزادی گرفته تا عدالت، اول قبول مسولیت باورهای غیر واقعی انسانها و سپس تحقیق و تفحص واقعیتها با توجه به انسانهای امروز و کنار گذاشتن شعارهای تاریخی و توهمی است. انسان امروز خیلی خوب می فهمد ؛ سلطه چیه ، عدالت چیه ، کار چیه ، کوشش چیه