یحیی آل‌اسحاق در روزنامه آرمان نوشت: مراسم اربعین علاوه بر اهمیت آن از بعد مسائل دینی که مربوط به زیارت عتبات مخصوصا در اربعین است، یک سرمایه بزرگ برای همه شیعیان بلکه برای کسانی که به مسائل اباعبدا... الحسین(ع) علاقه دارند و برای امت اسلام و به خصوص برای ما ایرانیان است.

حرکت عظیمی که طی چند سال شروع شده و بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح منطقه‌ای و روابط دو کشور داشته است. هرچند اخیرا مشکلاتی درحوزه مسائل ارزی در کشور به‌وجود آمده، اما عظمت و ارزش این مراسم به قدری بالاست که نباید مانع آن حرکت بزرگ باشد، که ان‌شاءا... نخواهد شد.

البته هزینه‌های کنونی در عراق با توجه به نرخ ارزی که داریم برای ایرانیان تا حدودی سنگین تمام می‌شود. جبران این مسأله با توجه به اهمیتی که دارد، توجه ویژه مسئولان و دست‌اندرکاران دولتی را می‌طلبد.

یحیی آل‌اسحاق

مثلا بحث ویزای عراق چون به دینار یا دلار است با توجه به نرخ دلار اگر قرار باشد با ارز بازار سوم ارائه شود، رقم بسیار بالایی خواهد شد که هزینه‌اش جبران نمی‌شود. در این رابطه دولت می‌تواند در مذاکره با مسئولان عراقی هم مقدار و هم نحوه نرخش را که در داخل باید تامین کند، به گونه‌ای تنظیم کند که این هزینه قابل تحمل باشد.


این هزینه‌ای است که عین سود است. بازتاب این حرکت در حوزه‌های معنوی، سیاسی، اقتصادی، حال و آتیه ایران و عراق که یک مسأله عظیمی از روابط دو کشور را با توجه به مسائل استراتژیک و منطقه‌ای که در اینجا نمی‌گنجد، به قدری بالاست که حجم و عظمت روابط و هزینه‌هایی که تا الان کرده‌ایم و هزینه‌هایی که بعدا برای توسعه روابط ایران و عراق خواهیم کرد، با تامین ارز این سفر قابل قیاس نیست. یعنی اگر قرار باشد در حوزه‌های اقتصادی هزینه کنیم -که باید بکنیم- چون رقبای ما عربستان، آمریکا و دیگران برای اینکه حضور بیشتری داشته باشند، همان پولی که به داعش و غیره می‌دادند را الان در حوزه‌های اقتصادی یا در حوزه‌های جلوگیری از حضور ایران صرف می‌کنند.

داستان بصره را دیدیدم که با صرف هزینه‌های گزاف می‌خواهند روابط ایران و عراق را مشوش کنند. بنابراین وقتی رقبا، بدخواهان و معارضان ما دارند برای به‌هم زدن روابط ایران و عراق هزینه می‌کنند ما هم در نقطه مقابل باید هزینه‌هایی را متقبل شویم که آنهم در یک حوزه معنوی و تاریخی است. لذا چه در ارتباط با هزینه‌های مربوط به ویزا و چه در رابطه با ارزی که می‌خواهند اختصاص دهند قابل اجراست. الحمدلله امکانات هم هست و هزینه چندانی نخواهد شد.

با توجه به رقم‌های میلیاردی که در کشور هزینه می‌کنیم یا فرضا برای مسافران خارجی به کشورهای اروپایی یا غیراروپایی به منظور تفریح 500 یا هزار دلار را به قیمت ارز بازار دوم می‌دهیم، اینکه خیلی نزدیک‌تر است. ضمن اینکه اصلا هزینه‌های عراق قابل قیاس نیست. اصلا به دلایل صرف سیاسی، اقتصادی، آتیه و روابط استراتژیک که نگاه کنیم این حرکت نباید کند شود. از طرفی بازتاب منفی این مسأله در بین شیعیان جهان که هر سال ایرانیان در سطح چند میلیون نفر می‌رفتند ولی امسال به دلیل مسائل بد مالی نتوانستند شرکت کنند، میان شیعیان و مجموعه کسانی که نسبت به ما علاقه‌مند هستند، بازتاب خوبی نیست. به نظر می‌رسد مسئولان امر باید یک نگاه جامع‌تر و کلی در حوزه‌های معنوی، حال، آتیه، روابط اقتصادی، سیاسی، امنیتی داشته باشند و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی دشمنان ما در منطقه در زمینه به حداقل رساندن تعاملات و رفت و آمدهای بین ایران و عراق می‌شود، از این موضع هم استفاده می‌کنند.

نکته آخر اینکه نمود بیرونی این کار مهم است که دولت ایران به رغم علاقه‌مندی ایرانی‌ها اما نتواست یاری رسان باشد که به وضعیت سال قبل انجام شود که در این صورت در همه رسانه‌ها حتما مطرح خواهد شد که ایرانیان امسال به دلیل مشکلات مالی نتوانستند به سفر اربعین بروند. درحالی که اگر وضعیت دولت به‌گونه‌ای بود که هیچ سفر خارجی را امکانات نمی‌داد، قابل قبول بود، اما وقتی برای سفرهای تفریحی و غیرتفریحی در حد قابل قبولی تامین می‌کند، سفر عتبات که آنقدرها هزینه ندارد. فراموش نکنیم که عنایت معنوی کمک خواهد کرد و ان‌شاءا... جبران می‌شود.

پیشنهاد خاصم به مسئولان دولت این است که یک مقدار نگاه عمیق‌تر و ژرف‌تری داشته باشند و با مذاکراتی که با دولت عراق می‌کنند که مبلغ ویزا را تا حدودی پایین بیاورند، امکانش برای آنها شدنی است و ما هم در حوزه‌های تامین ارز پیشقدم شویم. اکنون سالانه 8 میلیارد دلار کالا به عراق صادر می‌کنیم و امسال 30 درصد صادراتمان به عراق اضافه شده و در مدت پنج ماه از عراق حدود یک میلیون و 200 هزار نفر زائر به ایران آمده‌اند که این تعداد تا پایان سال حتما به دو میلیون نفر می‌رسد. اگر هر کدام از اینها هزار دلار مصرف کنند یک درآمد عظیم ارزی برای کشور خواهد بود. تنها اگر کمی توجه ویژه به واقعیت‌ها داشته باشیم، این سفر قابل تامین است. با در نظر گرفتن همه این نکات و عنایت دولت محترم امسال ان‌شاءالله زائران عتبات و اربعین کمتر نشده و بیشتر هم خواهد شد.
1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =