ایسنا نوشت: دانشمندان معتقدند تشخیص زودهنگام فوران‌های آتشفشانی با گوش دادن به موسیقی آتشفشان‌ها ممکن است.

به نقل از ساینس آلرت، یک گروه از محققان "موسسه ژئوفیزیک"(Instituto Geofisico) می‌گویند که به کمک اصوات فروصوتی که از آتشفشان "کوتوپاکسی" واقع در مرکز اکوادور منتشر می‌شود، قادر به نظارت و پیش‌بینی فوران‌های این آتشفشان هستند.

این مطالعه جدید نشان داد که آتشفشان "کوتوپاکسی" صداهای بسیار منحصر به فردی تولید می‌کند که دانشمندان می‌توانند از آنها برای نظارت بر این آتشفشان و تمام خطرات بالقوه آن استفاده کنند.

آمارها حاکی از آن است که فوران آتشفشانی در سال 2015 باعث شد که دهانه آتشفشان به شکل استوانه‌ای عمیق تغییر شکل دهد. زمانی که هوا در دیواره‌های این دهانه می‌پیچد، امواج صوتی ایجاد و موجب سر و صدای آتشفشان می‌شود.صدای آن شبیه به صدای فلوت بزرگی است که هوا با فشار از لوله‌های فلزی عبور می‌کند.

جف جانسون، یک دانشمند آتشفشان‌شناس از دانشگاه ایالتی بویزی در آیداهو آمریکا که نویسنده اصلی این مطالعه است، می‌گوید: این بزرگترین فلوت طبیعی است که تا به حال در سراسر دنیا به وجود آمده است.وی افزود: درک اینکه هر آتشفشان چگونه صحبت می‌کند برای پیش‌بینی وقایع آینده حیاتی است. هنگامی که شما متوجه شوید که یک آتشفشان چه می‌گوید، تغییر در صداها شما را به فکر فرو می‌برد که حتما تغییراتی در دهانه آتشفشان رخ داده است و این توجه ما را جلب می‌کند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که صداهای آتشفشان به طور قابل توجهی تحت تاثیر هندسه دهانه آتشفشان قرار دارند. آنها دریافتند که شناخت کامل از صدای هر یک از آتشفشان‌ها می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای به دانشمندان در نظارت بر این خطرات طبیعی با یک روش بهتر کمک کند.علاوه بر این، صداها می‌توانند با اعلام تغییرات به دانشمندان، آنها را از فوران احتمالی با خبر کنند و بدین ترتیب جان هزاران انسان نجات پیدا کند.

گوش دادن به امواج فروصوت آتشفشان‌ها می‌تواند علاوه بر کمک به پیش‌بینی خطر فوران احتمالی، دانشمندان را در نظارت از راه دور بر عمق ماگما یاری کند.

دیوید فی، آتشفشان‌شناس دانشگاه آلاسکا فیربنکس که با این مطالعه مرتبط نیست، می‌گوید: دانستن عمق دهانه برای دانشمندان بسیار مهم است. اگر سطح ماگما با عمق یکسان باشد و اگر با آب ارتباط برقرار کند، آنگاه می‌تواند یک خطر جدی ایجاد کند.

زمانی که آتشفشان کوتوپاکسی در اوت 2015 فوران کرد، محققان اکوادوری قبل از فوران متوجه صداهای عجیب و غریبی شدند که از دهانه بیرون می‌آمد. بنابراین نتیجه گرفتند که این صداها بازتاب یک خطر جدی هستند.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =