تأملی بر  خروج آمریکا از شورای حقوق بشر

«حقوق بشر آمریکایی» واژه‌ای بدیع بود که رهبر معظم انقلاب آن را به صورت هدفمند مطرح کردند و با الهام از این واژه، روزهای ششم تا دوازدهم تیرماه به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی، نام‌گذاری شد. در برهه فعلی پرداختن به «حقوق بشر آمریکایی» و موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا که اخیرا نیزمورد اکید رهبری واقع شد، اهمیت مضاعفی دارد .

درست در زمانی که دولت ترامپ، زشتی حقوق بشر آمریکایی را بروز داده و به دلیل جداسازی کودکان از مادران خود، تحت انتقاد شدید افکار عمومی بود، اتفاق دیگری رخ داد و کاخ سفید در اعتراض به افزایش انتقادات نسبت به اسرائیل، از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد. در واقع خبر خروج آمریکا از شورای حقوق بشر زمانی اعلام شد که کشتار فلسطینیان در غزه توسط رژیم صهیونیستی تشدید شده بود.

در این ارتباط نکات زیر قابل توجه است:

۱- خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، غیر منتظره نبود و کاخ سفید برای مهار این شورا و جلوگیری از انتقادات مقطعی از اسرائیل، رویکردی منفی نسبت به شورا داشته است. در دوران ریاست جمهوری جورج بوش نیز امریکا شورای حقوق بشر را به مدت سه سال تحریم کرد. همچنین جان بولتون در سال ۲۰۰۶ میلادی در کسوت نماینده امریکا در سازمان ملل ، از دولت خواست تا به شورای حقوق بشر ملحق نشود. نیکی هیلی هم از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی زمزمه خروج آمریکا از این شورا را آغاز کرد. وی در اوایل ماموریت خود در سازمان ملل، به دنبال تصویب یک قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل بود تا رژیم صهیونیستی را از دستور کار شورای حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در فلسطین اشغالی، خارج نماید. این قطعنامه با مخالفت دولت‌های اروپایی و فعالان حقوق بشر روبه‌رو شد.

۲- اینکه شورای حقوق بشر سازمان ملل در تحقق اهداف خود ناکام بوده و نیازمند تغییر می باشد، حرف درستی است. با توجه به مفاد منشور سازمان ملل، مهم ترین وظیفه سازمان، برقراری صلح و عدالت در همه سطوح بین الملل است؛ اما این سازمان و شورای حقوق بشر آن، در حمایت از حقوق انسان های بی دفاع در یمن،سوریه،عراق وافغانستان که آماج تجاوزات تروریسم و حامیان آن همچون حکام سعودی هستند،کوتاهی کرده است. همچنین نسبت به کشتارهای مکرر فلسطینیان توسط رژیم غاصب و وجود سلاح های اتمی این رژیم با بیش از دویست کلاهک هسته ای، تاکنون شاهد اقدام و تحرک جدی  و تاثیرگذار از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل نبوده ایم. با این وصف آمریکا با خروج خود از این شورا، قصد دارد همان اقدامات حداقلی سازمان ملل علیه جنایات صهیونیست ها را هم متوقف سازد.

۳- خروج امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، آخرین تصمیم امریکا برای ترک پیمان‌ها و نهادهای بین المللی نیست و این رویکرد متکبرانه حکام کاخ سفید که منجر به انزوای آمریکا می شود، خشم کشورهای مستقل و مردم آزاده جهان را در پی داشته است. اقدام آمریکا به معنای عقب‌نشینی از اجرای تعهدات حقوق بشری بوده و این کشور  که سال‌ها خود را قهرمان حقوق بشر می پنداشت را با مشکل مواجه ساخته است.

۴- رییس جمهور آمریکا تحت فشار سنگین انتقادهای جهانی و محکومیت های بین المللی، با عقب‌نشینی از سیاست مهاجرتی‌ خود دستور جلوگیری از جدایی فرزندان مهاجران از خانواده‌هایشان را در ۳۰ خرداد امضاء کرد. این تحول نشان می دهد که فشارهای هماهنگ جامعه بین الملل  علیه اقدامات ضد حقوق بشری و نامتعارف دونالد ترامپ می تواند نتیجه بخش باشد.

۵- مقطع فعلی فرصت مناسبی است تا مسئولین سیاست خارجی درایران، با همکاری کشورهائی که مکررا از سوی آمریکا به نقض حقوق بشر متهم شده اند و همچنین سازمان های مدافع حقوق بشر، بتوانند گام های مناسبی را برای افشای حقوق بشر آمریکائی بردارند. مصادیق آشکار نقض حقوق بشر توسط آمریکا در زندان های گوانتانامو،ابوغریب،بگرام، سوزاندن فرقه داوودیه و همچنین حمایت کاخ سفید از جنایات اسرائیل و سعودی در فلسطین و یمن و حمایت از تروریسم قابل پیگیری می باشد. در عرصه دیپلماسی عمومی نیز با توجه به فرارسیدن هفته حقوق بشر آمریکایی، توجه نهادهای غیردولتی،انجمن های دانشجوئی و رسانه ها به این موضوع بسیار مهم است.

۶- "حقوق بشر آمریکایی" واژه‌ای بدیع بود که رهبر معظم انقلاب آن را به صورت هدفمند مطرح کردند و با الهام از این واژه، روزهای ششم تا دوازدهم تیرماه به عنوان هفته حقوق بشر آمریکای، نامگذاری شد. در برهه فعلی پرداختن به "حقوق بشر آمریکایی"  و موارد نقض حقوق بشر توسط آمریکا که اخیرا نیزمورد اکید رهبری واقع شد، اهمیت مضاعفی دارد و می بایست در دستور کار جبهه انقلاب اسلامی قرار گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
    2 0
    حقوق بشر امریکایی مصداق دقیق نقض حقوق بشر است.