ایران صرفا بدنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: جمهوری اسلامی ایران صرفا بدنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای برای دستیابی به توسعه پایدار است و مسئولین کشور در قضیه برجام بدنبال به رسمیت شناخته شدن حق ایران در این مورد بوده است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، علی مصطفوی در آیین افتتاحیه چهل و سومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای که صبح امروز در سالن شهید چمران دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: وقتی صحبت از صنعت هسته ای می شود، دو جه از آن به ذهن متبادر می شود که یکی وجه تخریبی و دیگری وجه توسعه ای آن است.

وی با توضیح وجه تخریبی صنعت هسته ای گفت: زمانی که آمریکا در سال ۱۹۴۴، بمب هیدروژنی را دریای آزاد آزمایش کرد و این آزمایش باعث شد، کشتی ژاپنی که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری قرار داشت به همراه ۲۲ نفر از ملوانان آن در آتش بسوزد، جامعه بشری از وجه تخریبی صنعت هسته ای دچار نگرانی شد.

مصطفوی افزود: همینطور در سال ۱۹۴۵ وقتی آمریکا، دو شهر بزرگ هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را بمباران اتمی و این دو شهر را به ویرانه تبدیل کرد و باعث شد بیش از ۲۱۴ هزار نفر جان خود را از دست بدهند، باز هم جامعه انسانی از وجه تخریبی صنعت هسته ای نگران شدند.

سرپرست معاونت سیاسی استانداری اضافه کرد: ایالات متحده آمریکا و روسیه، ۵۰ هزار کلاهک هسته ای در اختیار دارند که تنها استفاده از جزئی از آنها می تواند کره زمین را نابود کند؛ این وجه تخریبی صنعت هسته ای است که در نظام جمهوری اسلامی ایران، به هیچ وجه جایی ندارد و مقام معظم رهبری نیز آن را حرام اعلام نموده اند.

مصطفوی در ادامه به وجه توسعه ای صنعت هسته ای اشاره کرد و گفت: وجه دیگر صنعت هسته ای، وجه توسعه ای آن است که ارتباط مستقیم با توسعه پایدار دارد و امروز کشوری نیست که بدنبال توسعه پایدار نباشد.

نمایشگاه انرژی هسته ای

وی با اشاره به اینکه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ما را به توسعه نزدیک تر خواهد کرد، افزود: استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، ضمن اینکه باعث بقای محیط زیست می شود، باعث می شود که انسان ها در طول قرن های متمادی بتوانند با قیمت ارزان از این انرژی در زمینه های مختلف مثل پزشکی، کشاورزی، تولید برق و ... استفاده کنند.

سرپرست معاونت سیاسی استانداری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز بدنبال دانش هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است و در قضیه برجام نیز مسئولان ما بدنبال نهادینه نمودن دانش هسته ای و به رسمیت شناخته شدن حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بودند.

مصطفوی افزود: اگرچه آمریکا از توافق برجام خارج شد، اما خود این هم نعمت بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود، چرا که چهره واقعی رژیم آمریکا را به جهانیان نشان داد و اثبات کرد که آمریکا فقط بدنبال زورگویی و استثمار دیگر کشورهاست.

وی با اشاره به تشابه جنگ تحمیلی با جریان مذاکرات هسته ای نیز گفت: در جریان مذاکرات هسته ای همانند دوران جنگ تحمیلی، در یک سو استکبار و کشورهای قدرتمند قرار داشتند و در سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران بود که با تکیه بر قدرت مردم و هدایت های داهیانه رهبر معظم انقلاب، توانست از حق خود و از حقوق مردم خود دفاع و صیانت کند.

سرپرست معاونت سیاسی استانداری در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای، گفت: ما امروز افتخار می کنیم که جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا بویژه شهدای صنعت هسته ای و تلاش های دانشمندان، عضو باشگاه هسته ای دنیاست؛ این را باید در نظر بگیریم که در دنیا، کشورهای معدودی هستند که از دانش هسته ای برخوردارند.

چهل و سومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور از ۲۱ تا ۲۵ مهرماه جاری در دانشگاه ارومیه برگزار می شود.

در این رویداد ماکت های مجتمع تولید آب سنگین، دستگاه های لیزرتراپی و لیزر جراحی پروستات برای اولین بار به نمایش در می آید.

همچنین آخرین دستاوردهای صنعت هسته ای کشور در حوزه های چرخه سوخت هسته ای و غنی سازی، نیروگاه های اتمی و تحقیقاتی، پسمانداری، فعالیت های پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، کشاورزی هسته ای، پزشکی هسته ای و تولید رادیودارو و رادیوایزوتوپ، اکتشاف و استخراج، ساخت دستگاه های سانتریفیوژ و ... در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد.

دانشجویان، دانشگاهیان و اساتید دانشگاه های آذربایجان غربی در طول برگزاری این نمایشگاه می توانند همه روزه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰ و ۱۴ الی ۱۷ از نمایشگاه مزبور بازدید نمایند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =