اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه شیوه رهبری امام خمینی (ره) فرماندهان جنگ را به سوی به‌کارگیری اصول علمی برای مقابله با ارتش متجاوز سوق می‌داد، گفت: وقتی ارتش عراق ۲ روز قبل از انجام عملیات «فتح‌المبین» پیش‌دستی کرد و به مواضع قوای ایران در شوش حمله کرد و طرح‎های سپاه و ارتش را برای انجام عملیات به‌هم ریخت، فرمانده سپاه در ملاقات حضوری از امام(ره) درخواست استخاره برای تصمیم‌گیری جهت انجام دادن یا ندادن عملیات کرد که ایشان گفت تمام تدابیر خود را به‌کار گیرید و سپس به خدای بزرگ توکل کنید تا به موفقیت برسید.

سردار حسین علایی، از پیشکسوتان دفاع مقدس و اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه، درباره ضرورت انتقال درست و باورپذیر مفاهیم، ارزش‌ها و واقعیت‌های دفاع مقدس در خصوص جایگاه عقلانیت، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری براساس واقعیات میدانی در کنار توجه به انگیزه‌های الهی و روحیه ایثار و شهادت‌طلبی رزمندگان گفت: اکثر کسانی که در دفاع از کشور در دوران جنگ تحمیلی شرکت کردند، کسانی بودند که با «انگیزه اسلامی» و برای شرکت در «جهاد فی سبیل الله» و با «روحیه»‌ای که از امام خمینی به عنوان مرجع تقلید می‌گرفتند به جبهه‌ها می‌شتافتند.

همه رزمندگان به طور مرتب به دنبال «یادگیری» بودند
وی ادامه داد: بنابراین افرادی که «آزادانه» و با «اختیار» خود و به صورت «داوطلبانه» به میدان جنگ می‌آمدند، ظرفیت بالایی از خود بروز می‌دادند و این باعث شده بود که همه رزمندگان به طور مرتب به دنبال «یادگیری» باشند.

سردار علایی با بیان اینکه مفهوم یادگیری با واقعیت‌های صحنه‌های نبرد ارتباط دارد، گفت: براین اساس فرماندهان سپاه که مدیریت نیروهای داوطلب را در جبهه‌ها به عهده داشتند، اولین وظیفه خود را شناخت درست و صحیح از وضعیت و توان دشمن می‌دانستند.

به کارگیری روش‌های علمی مقابله با دشمن در تمامی دوران جنگ جریان داشت
اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید بر اینکه شناخت واقعی از چگونگی آرایش یگان‌های دشمن، استعداد آنها و تاکتیک‌هایشان مقدمه طرح‌ریزی هرگونه عملیاتی در جبهه‌ها بود، گفت: این شیوه که روش علمی مقابله با دشمن است در تمامی دوران جنگ، در قرارگاه‌های عملیاتی ساری و‌ جاری بوده است.

وی افزود: این امر باعث شده بود تا تمامی اصول جنگ که تجربه نظامیان جهان در طول تاریخ حیات بشر است، در برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌ریزی‌ها برای بیرون راندن ارتش متجاوز از سرزمین ایران عزیز به‌کار گرفته شود و تمامی عملیات‌ها یک سیر طبیعی و منطقی را طی کنند.

تشریح شیوه رهبری امام خمینی(ره) در دوران جنگ تحمیلی
سردار علایی در خصوص شیوه رهبری امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس گفت: شیوه رهبری امام(ره) به گونه‌ای بود که فرماندهان جنگ را به سوی به‌کارگیری اصول علمی برای مقابله با ارتش متجاوز سوق می‌داد.

این پیشکسوت دفاع مقدس در این خصوص به عملیات «فتح‌المبین» اشاره کرد و گفت: وقتی ارتش عراق ۲ روز قبل از انجام عملیات «فتح المبین» پیش‌دستی کرد و به مواضع قوای ایران در شوش حمله کرد و طرح های سپاه و ارتش را برای انجام عملیات به‌هم ریخت، فرمانده سپاه در ملاقات حضوری از امام خمینی(ره) درخواست استخاره برای تصمیم‌گیری جهت انجام دادن یا ندادن عملیات کرد که امام(ره) از پذیرش این درخواست امتناع کرد و به ایشان گفت تمام تدابیر خود را بکار گیرید و سپس به خدای بزرگ توکل کنید تا به موفقیت برسید.

وی یادآور شد: پس تمام تصمیم‌گیری‌ها بر واقعیت‌های عینی جبهه‌ها استوار بوده است. ما همیشه نقاط قوت و ضعف دشمن و خودمان را بررسی می‌کردیم و تاکتیک‌مان حمله به نقاط ضعف دشمن با بهره‌گیری از نقاط قوت قوای خودمان بوده است. البته بررسی استراتژی نظامی و عملیاتی دشمن، همیشه در دستور کار نیروهای مسلح بوده تا خود استراتژی مناسب را علیه ارتش بعثی انتخاب کنند.

الگوبرداری از روش و منش امام(ره)؛ عامل همراهی همدلانه مردم با مسئولان در هشت سال دفاع مقدس
سردار علایی درباره عوامل مؤثر بر همراهی همدلانه و داوطلبانه مردم با مسئولان سیاسی و نظامی در دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی گفت: در دوران مبارزه با نظام شاهنشاهی و سال های پیروزی انقلاب اسلامی، اکثر مردم ایران به امام خمینی(ره) اعتماد داشته و به ایشان علاقه‌مند بودند. مردم ایران، امام خمینی(ره) را مرد خدا می‌دانستند که همه فعالیت‌هایش را برای رضای خدا انجام می‌داد و او را فرد ساده‌زیستی می شناختند که به فکر زندگی مردم و در پی گسترش عدالت بود.

وی اظهار کرد: مسئولان کشور هم سعی می‌کردند که از ایشان الگو بگیرند و این باعث شده بود تا بین مردم و مسئولان فاصله‌ای وجود نداشته باشد و سرمایه اجتماعی به‌طور مرتب افزایش یابد و مردم خود را در کنار و پشتیبان مسئولان بدانند.

منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =