۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵

ایسنا نوشت: روسیه بعد از سال‌ها انفعال اکنون در نظر دارد که به آفریقا بازگشته و با کشورهای اروپایی و حتی چین در آفریقا رقابت کند.

 خبرگزاری فرانسه در گزارشی آورده است، مسکو در طول سه سال گذشته برای تقویت جایگاهش در آفریقا به سختی تلاش کرده است و به نظر می‌رسد که در ماه‌های اخیر نیز این مسیر را سریع‌تر می‌پیماید.

در آفریقای مرکزی، یکی از کشورهای فقیر و بی‌ثبات که به طور سنتی همواره برای کمک به سمت فرانسه دست دراز می‌کند، روسیه فعالیت ملموسی دارد.

از آغاز امسال روسیه تسلیحات ارتش جمهوری‌ آفریقای مرکزی را بعد از به دست آوردن مجوز سازمان ملل تامین می‌کند و تامین امنیت رئیس‌جمهوری را که مشاور امنیتی‌اش یک روس است، برعهده گرفته است.

همچنین این کشور پنج مسؤول نظامی ارتش و ۱۷۰ غیرنظامی را به عنوان مربی و مستشار به این کشور اعزام کرده است، این اعزام در حالی انجام گرفته است که نیروهای مسلح آفریقای مرکزی توسط اتحادیه اروپا تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

کارشناسان بر این باورند این مربیان ممکن است اعضای گروهی به نام "واگنر" باشند که به عنوان ارتش در سایه روسیه در سوریه فعالیت می‌کرد. این در حالی است که در طول ماه گذشته میلادی که سه خبرنگار روس در آفریقای مرکزی به هنگام انجام تحقیقات کشته شدند.

همچنین روسیه کشتی‌هایی حامل تسلیحات به کامرون برای کمک به نیروهای این کشور در مبارزه با نیروهای بوکوحرام اعزام کرده و در عین حال مشارکت نظامی در کنگو، بورکینافاسو، اوگاندا و آنگولا و همچنین در یک سایت هسته‌ای با سودان داشته است.

همچنین روسیه در صنایع معدن زیمبابوه و گینه حضور دارد، حوزه‌هایی که تاکنون چین در آنها فعال بوده است.

دیمیتری بوندارنکو، از آکادمی علوم روسیه اعلام کرد: در حال حاضر آفریقا در اولویت‌های سیاست خارجی روسیه قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که رفته رفته اهمیت این قاره در حال گسترش است.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۱۴ و الحاق کریمه، روسیه در مواجهه با غرب قرار گرفته است و بار دیگر به طور آشکار تمایل خود را برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی اعلام کرده است. بر همین اساس نمی‌توان این بعد جهانی را نادیده گرفت.

در دوران اتحاد جماهیر شوروی، این کشور حضور بسیار قوی در آفریقا در قالب جنگ ایدئولوژیک با غرب داشت. این کشور از جنبش‌های آزادی بخش‌ آفریقا حمایت کرده و ده‌ها هزار مشاور به این کشورها که از مستعمرگی نجات یافته بودند، اعزام کرده بود اما با سقوط اتحاد جماهیر شوروی و گسترش مشکلات اقتصادی و درگیری‌های داخلی روسیه در طول دهه ۱۹۹۰ این کشور مجبور شد که از پروژه‌های آفریقا عقب بکشد.

نبود سرمایه و بودجه لازم باعث شد که بسیاری از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها تعطیل شده و برنامه‌های کمک مالی به این کشورها قطع شود و به طور قابل توجهی روابط با آنها کاهش یابد اما پس از گذشت یک دهه کرملین بار دیگر بازسازی شبکه قدیمی حضور در این قاره را از سر گرفته و به دنبال شرکای جدید است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه این روند را در بازدیدهای خود از الجزیره، آفریقای جنوبی،‌ مراکش و مصر آغاز کرده است.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه نیز سفرهایی به آنگولا، نامیبیا و نیجریه به همراه هیئت تجاری ۴۰۰ سفری خود داشته است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور نیز امسال یک تور آفریقایی به این کشور داشته و به تازگی پوتین برای شرکت در اجلاس بریکس به ژوهانسبورگ رفت.

برای برخی از کشورهای آفریقایی ارتقای روابط با روسیه بسیار جذاب است و باعث می‌شود که آنها یک کارت امتیاز در برابر اروپا و چین داشته باشند.

سفیر پیشین روسیه در برخی از کشورهای آفریقایی اعلام کرد: این مساله برای کشورهای آفریقایی بدین معناست که یک شریک و یک کانال دیگر برای سرمایه گذاری، توسعه و حمایت از آنها برای حضور در صحنه بین‌المللی داشته باشند.

به نظر می‌رسد که جمهوری آفریقای مرکزی اولین کشوری است که از سیاست تغییر پوتین سود برده است.

در طول جنگ سرد این کشور هرگز به کرملین نزدیک نبود اما اکنون چشم به کمک روسیه برای حمایت از ارتشش دارد.

بوندارنکو اعلام کرد: در گذشته کشورهایی که غرب نمی‌خواست با آنها همکاری کند از جمله سودان و یا زیمبابوه تنها می‌توانستند با چین همکاری داشته باشند اما اکنون روسیه خود را به عنوان یک جایگزین ملموس معرفی کرده است.

وی ادامه داد: اما شرایط جدید می‌تواند به طور قابل توجهی باعث تغییر نظام ژئوپلتیکی در این قاره شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =