ایرنا نوشت: مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا امکان آغاز رقابت تسلیحاتی در جهان پس از خروج واشنگتن از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد را رد کرد و گفت: اینکه گفته می شود با خروج آمریکا از این پیمان جهان خطرناک تر می شود مبالغه آمیز است.

«جان بولتون» امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: اینچنین اظهاراتی بدور از واقعیت و تند و مبالغه آمیز است، 17 سال پیش هم وقتی در مسکو بودم و آمریکا می خواست از قرارداد محدودیت پدافند موشکی خارج شود چنین مطالبی مطرح می شد.

به گفته بولتون، خروج احتمالی آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد نشانگر تغییر واقعیت ها است و این مساله در دیدارهایش در مسکو مطرح و مورد بحث قرار گرفته است.

واکنش بولتون به گمانه‌زنی درباره آغاز رقابت تسلیحاتی در دنیا

وی افزود: سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه به خوبی می داند که این پیمان مربوط به دوران جنگ سرد است و تنها شوروی و آمریکا را در برمی گرفت حال آنکه امروز جهان تغییر کرده است و ما باید واکنش مناسبی به این مساله داشته باشیم.

گفتنی است، پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

سال 2002 آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال 2007 اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست.

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز در سال 2014 روسیه را متهم به خروج از این پیمان کرد اما ایالات متحده در آن زمان هیچ اقدامی انجام نداد.

مقامات آمریکا از شش ماه پیش و پس از رو نمایی روس ها از موشک های هسته ای جدید خود، بار دیگر مسکو را متهم به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد کردند و شنبه هفته جاری دونالد ترامپ تهدید کرد که آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =