در اولین همایش مشترک سفراء و روساء نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران با فعالین اقتصادی بخش خصوصی کشور کارگروه بررسی مسائل مرتبط با تجارت ایران و کشورهای اتریش و اسلواکی با حضور رئیس و نایب رئیس اتاق یاسوج در تهران تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از  روابط عمومی اتاق یاسوج ، در اولین همایش مشترک سفراء و روساء نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران با فعالین اقتصادی بخش خصوصی کشور که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد، سفرا و فعالان بخش خصوصی در قالب ۵۱ کارگروه به بررسی مسائل مرتبط با تجارت با ۵۱ کشور هدف پرداختند.


کارگروه بررسی مسائل مرتبط با تجارت ایران و کشورهای اتریش و اسلواکی نیز با حضور عبادالله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و آکرودیته اسلواکی، جبار کیانی پور رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی و پدرام سلطانی رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش برگزار شد.


در این نشست چنگیز هاشمی نائب رئیس اتاق یاسوج، نمایندگان سندیکای شرکت های تاسیساتی ایران، اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی مشاوران، اتحادیه واردکنندگان مکمل های غذایی، کانون طراحی مهندسی و طراحی مونتاژ ایران، انجمن صنعت موتور سیکلت و انجمن صنایع و معادن گچ ایران نیز حضور داشتند.


جبار کیانی پور (رئیس اتاق یاسوج) رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی در این نشست با تشکر از همکاری های سفیر جمهوری اسلامی ایران با فعالین اقتصادی اظهار کرد: نگاه ویژه سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در اتریش به دیپلماسی اقتصادی، باعث خرسندی و رضایت فعالین اقتصادی بخش خصوصی شده است.


کیانی پور با اشاره به مشکلات سد راه ایرانیان برای افتتاح حساب بانکی در کشور اسلواکی، افزود: در راستای حل مشکلاتی که برای فعالین اقتصادی ایرانی در این کشور بوجود آمده است، مقرر شد کمیسیون مشترکی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شود، وی افزود: اگر این کمیسیون در سطح کمیته مشترک و با حضور وزرای دو طرف تشکیل شود مسائل و مشکلات فی مابین بهتر قابل حل خواهند بود که درخواست داریم هرچه سریعتر این کمیسیون مشترک تشکیل گردد.


رئیس اتاق یاسوج ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم حوزه فعالیت و ارتباطات میان فعالین اقتصادی دو کشور را گسترده تر کنیم نیازمند این هستیم که اتاق های مشترک یا اتاق های معین در کشورهای ایران و اسلواکی ایجاد دفاتر کنند تا دو طرف بتوانند از ظرفیت ها و پتانسیل های یکدیگر استفاده کنند.


کیانی پور در ادامه این نشست بیان کرد: برای گسترده تر کردن مذاکرات و مراودات در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط، نیاز است که ارتباطات از طریق کمیته ها، اتاق های مشترک و اتاق های معین استان ها افزایش یابد و امید است که این مراکز از طریق اتاق ایران و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران حمایت شوند.


وی افزود: سفارت اسلواکی در ایران با توجه به رایزنی کمیته مشترک بازرگانی ایران - اسلواکی قول داده است که جهت اعطای روادید به فعالین اقتصادی ایرانی درصورت تایید این کمیته همکاریهای لازم را داشته باشند.


رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی تصریح کرد: ما مصمم هستیم که ارتباطات تجاری و اقتصادی خود را با کشور اسلواکی گسترش دهیم و لازمه این امر اینست که کارکنان محترم در سفارت جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم را با فعالین اقتصادی داشته باشند.


چنگیز هاشمی نائب رئیس اتاق یاسوج ( اتاق معین ایران و اسلواکی) نیز در این نشست اظهار کرد: ما فعالین بخش خصوصی چشم انداز روشنی را در حوزه سیاست های خارجی در مقابل خود نمی بینیم. و به همین دلیل نمی توانیم برنامه های خود را با توجه به برنامه ریزی های مدون و مشخص سیاستهای اقتصادی وسیاست خارجی تدوین کنیم.


هاشمی افزود: بدون داشتن برنامه های مشخص نباید انتظار داشت که فعالین بخش خصوصی و تولید کنندگان این پیچ خطرناک را بدون هزینه رد کنند.


نائب رئیس اتاق معین اسلواکی در ایران با اشاره به سیاست های موازی در حوزه سیاست خارجی و مسائل اقتصادی درکشور افزود: این موازی کاری ها باعث سردرگمی مردم بخصوص تجار و فعالین بخش خصوصی خواهد شد.


رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش نیز در این نشست اظهار کرد: مدل اتاق پایاپای را باید در کشور ایجاد کنیم که لازمه آن ایجاد ارتباط و هماهنگی بین بانک های مرکزی اتریش و ایران می باشد.


پدرام سلطانی بیان کرد: باید از ظرفیت اتاق بازرگانی اروپا استفاده کنیم و میان صنایع کوچک و متوسط خودمان با این اتاق نیز ارتباط برقرار کنیم.


نائب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: از سفارت ایران در اتریش تقاضا داریم که اطلاعات دسته اول اقتصادی و تجاری کشور اتریش را در اختیار اتاق های مشترک جهت انتشار و اطلاع رسانی به فعالین اقتصادی، قرار دهند.

عبادالله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و آکرودیته اسلواکی در این نشست گفت: جای امیدواری است که فضای خوبی در روابط کشورمان با کشورهای اتریش و اسلواکی حاکم است، چرا که برای پیش برد اهداف اقتصادی باید فضای مطلوب سیاسی نیز با کشورها داشته باشیم.


مولایی ادامه داد: اتریش یکی از فعال ترین اعضای اتحادیه اروپا می باشد و به زودی رئیس دوره ای اتحادیه اروپا نیز خواهد شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با توجه به فدرال بودن کشور اتریش ظرفیت های کلانی را در استان های این کشور داریم که جهت استفاده از این پتانسیل نیازمند فعال شدن مراودات و ارتباطات استان های خودمان نیز می باشیم.


مولایی افزود:ایجاد مراودات و ارتباطات بین استان های ایران و اتریش و اسلواکی می تواند به افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور کمک کند.


وی بیان کرد: در زمینه انرژی های تجدید پذیر همکاری های خوبی با کشورهای اتریش و اسلواکی داشته ایم، همچنین یکی دیگر از اقدامات خیلی خوبی که در اتریش انجام گرفته است همکاری های بانکی بوده است به طوری که اکنون اتریش یکی از اولین کشورهایی است که همکاری های بانکی را با ایران داشته است.


عبادالله مولایی در ادامه این نشست گفت: اتاق های بازرگانی می توانند به تنوع بخشی شرکای تجاری ما در اروپا کمک کنند، چرا که اجماع اروپایی ها به نفع و حمایت از ایران است.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و آکرودیته اسلواکی تصریح کرد: با کشور اسلواکی ارتباطات گسترده ای داریم، ولی متاسفانه حجم مبادلات تجاری بسیار پایین است، مشکلات اصلی ما در کشور اسلواکی مشکلات بانکی است.


مولایی ادامه داد: اسلواکی می تواند دروازه ورود به اروپای شرقی و مرکزی باشد، کشورهای اتریش و اسلواکی نسبت به تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی به ایران اهتمام ویژه دارند، باید از ظرفیت سیاسی این دو کشور برای گسترش و تقویت روابط مان با دیگر کشورهای اروپایی استفاده کنیم.


سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: ظرفیت های بالقوه ای در این دو کشور وجود دارد که به فعل درآمدن آنها همت بخش خصوصی کشورمان را می طلبد، بنگاههای کوچک و متوسط می توانند نقش آفرینی موثری در حوزه ارتباطی شرکت های اتریش و اسلواکی داشته باشند.


مولایی در پایان بیان کرد: ارتباطات بین دانشگاهی نیز می تواند به شناسایی ظرفیت های جدید همکاری، کمک به سزایی داشته باشد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =