۰ نفر
۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱

مذاکرات تعیین مزد سال 1397 در حالی کلید می خورد که بررسی ها نشان می دهد بیشترین افزایش سطح دستمزد در سال های 1392 و 1393 اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرانلاین، بررسی اعداد و ارقام مربوط به میزان افزایش دستمزد در فاصله سال های 1386 تا کنون حکایت از عقب‌ماندگی مزد از تورم در برخی سال ها دارد‌.

 به عنوان مثال در سال 1387 در حالی حداقل دستمزد افزایشی برابر با 20.5 درصد را تجربه کرد که نرخ تورم در این سال به 25.4 درصد رسیده بود.

 عقب افتادگی مزد از تورم تنها در فاصله سال های 1386 تا 1396 رخ نداده بلکه انباشته شدن این عقب ماندگی در سال های پیش از این نیز زمینه را برای ناکافی بودن حداقل دستمزد در ایران برای اداره یک زندگی عادی و معمول فراهم کرده است.علی ربیعی ، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیش از این تاکید کرد یکی از مهمترین سیاست هایی که مد نظر قرار داده است ، ترمیم وضعیت دستمزدی کارگران است.

 در سال های 1393 تا کنون نیز دستمزد همواره رشدی بیش از تورم را تجربه کرده است اما با این حال هنوز فاصله حداقل دستمزد با حقوق مکفی در ایران بالاست و از این رو تدابیر اتخاذد شده در این حوزه بر تداوم این روند دلالت دارد.

 دستمزد در کدام سال کمترین افزایش را داشت؟

 بررسی وضعیت افزایش دستمزد در یک دهه گذشته نشان می دهد حداقل دستمزد در سال 1390 ، یعنی آغاز موج تورمی در اقتصاد ایران کمترین افزایش را شاهد بود. حداقل دستمزد در این سال افزایشی تکر رقمی در محدوده 9 درصد را شاهد بود اما نرخ تورم در این سال به 21.5 درصد رسید. در سال 1391 نیز حداقل دستمزد در شرایطی افزایشی 17.5 درصدی را تجربه کرد که نرخ تورم پا را از محدوده 30 درصدی فراتر گذاشته و نرخ 31.5 درصدی را به ثبت رساند.

در این دهه اما بیشترین میزان افزایش دستمزد در سال های 1392 و 1393 اتفاق افتاد. حداقل دستمزد در این سال ها برابر با 25 درصد رشد کرد. با این حال رشد دستمزد در سال 1392 ، از نرخ تورم عقب افتاده بود و دستمزد در شرایطی افزایش 25 درصدی داشت که تورم بالاتر از 34 درصد بود. در سال 1393 اما میزان افزایش حداقل دستمزد 10 درصدی بیشتر از نرخ تورم ثبت شده در اقتصاد ایران بود.

دستمزد در سال 1397 چقدر افزایش می یابد؟

 در حالی که مذاکرات تعیین حداقل دستمزد رد حال کلید خوردن است، اخبار رسیده حکایت از آن دارد که حداقل دستمزد در سال آینده بین 12 تا 15 درصد افزایش خواهد داشت.

 هر چند این رقم نمی تواند ترمیم دستمزد کارگران و افزایش قابل توجه قدرت خرید را برای آنان در پی داشته باشد اما مقامات مسئول معتقدند تداوم وضعیت کنونی به بهبود وضعیت در این حوزه منجر خواهد شد.

 پایین بودن نرخ دستمزد در ایران یکی زا مهمترین مشکلات بازار کار ایران نلقی می شود چرا که عدم تکافوی دستمزد برای گذران زندگی سبب می شود اقتصاد ایران با بحران هایی جدی روبرو شود. به عنوان مثال بالا رفتن ساعت کار نسبت به استانداردها از یک سو و همچنین دو شغله و سه شغله بودن از تبعات ناشی از این وضعیت است. 

 

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    90 2
    تقاضای افزایش دستمزد برای بهبود معیشت نیست، برای کمتر بدبخت شدن است.
    • حمید RO ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      5 1
      حقوق کارگر باید حداقل روزی ۲۵دلار باشه تا مثل همه کشور ها باشیم وقتی خرج کردمون به دلاره
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    69 0
    من ی کارگر با پانزده سال سابقه کار حقوقم یک میلیون برای ۸ساعت کار که کفاف خرج اجاره خونه و خوردوخوراک و غیره رو نمیده مجبورم بعد از ساعت کاری یا اضافه کاری کنم اگر باشه یا اینکه درمغازه شاگردی کنم در کل در هفت روز هفته ۷۲ ساعت تا ۷۶ ساعت کار کنم پس کو اینده من کو پس انداز کدام امید به زندگی افزایش پیدا کرده تنها امید من جمعه ها بعد از ظهره که میتونم یکی دوساعت بیشتر بخوابم
    • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      48 0
      جای تاسف داره واقعا.چرابایدایطوری باشه
    • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
      0 0
      دگ تو زندان ک نیستم یک کامنت گذاشتن تایمی نمیگیره که صاحبکار بخواد جلومو بگیره الانم دقیقا سرکار هستم و جوابتو میدم ...مگر اینکه شما تعریفی مثل زندان ابوقریب از محیط کار کرگران داری یا تصور میکنی یا ندیدی بهت اطلاعات درست ندادن لطفا منتشر کنید
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    34 1
    با این اوضاع اگر صد در صد هم افزایش حقوق صورت بگیره باز زیر خط فقر خواهیم بود پس خودتون رو خسته نکنید. در کشور عوام در انتهای حرم قرار دارند و زیر فشار به زودی له خواهند شد.
    • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      31 1
      چرا سياه نمايي ميكنيد ما كه نه تورم داريم نه گروني يه كارمند ساده با حقوق 2 روزش در ماه ميتونه زندگيش رو بچرخونه مثل پادشاه. ...
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    23 0
    حداقل دستمزد 930 تومانی اگر کمتر از 50 افزایش یابد در سال آتی بخش زیادی از مشمولین قوانین کار که برخلاف تصور همگی الزاما کارگر صفر هم نیستند بیش از پیش مستاصل میشوند
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    23 2
    چی فکر می کنید حداقل حقوق یعنی بدبختی دو دو تا چهارتاست اگر کسی زن و بچه داشته باشه اگر کسی مستاجر باشه اگر دانشجو داشته باشه بایستی چکار کنه بدتر از همه اینکه حقوق بازنشستگان بدتر از همه . اینها که بازنشسته میشوند خرجشان بیشتر است داماد و عروس و نوه دارند من سراغ دارم کسی را که در طول هفته یکبار هم مرغ و گوشت نمیخوره تا بتونه جلوی عروس وداماد که آخر هفته میایند سربلند باشه اونوقت امسال عیدی کارمندان یک میلیون و هشتصد و عید بازنشسته های بیچاره و بدبخت 800 تومن . این کجاش انصافه بخدا نیست .. هر چند صدایمان به جایی نمیرسد اما درد دلی بود
    • بهنام A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
      21 0
      میشه بفرمایید این اطلاعات غلط رو از کجا میارین؟ عیدی کدوم کارمند 1800؟ فقط کارگزان عیدیشون 2 برابر. مابقی مشاغل دولتی که عیدی همون هشتصد و خرده ای
  • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    30 0
    ذره اي براي كارگران ارزش قائل نبوده و نيستند
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    6 1
    فکر کنم حد اکثر افزایش حقوق کارگران بیست درصد ان هم به صورت پلکانی باشد . یعنی حداقل حقوق بیست درصد و به صورت پلکانی افازیشات کاهشی باشه و تا ده درصد حداقل افزایش حقوق در نظر گرفته شود.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    27 0
    کارگر پر روبشه همینه دیگه کارگر نمی دونه اقازاده ها در انگلیس بخاط مملکت شب و روز درس می خونن چقد رخرج دارن......
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    8 0
    آقا ما نخواستیم حقوقمون را زیاد کنید
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    24 0
    اشتباهش اینه که کارگر شده باید اختلاسگر میشد اونوقت مشکلی نداشت.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    16 0
    باز دستمزد کارکران ده روز جواب می دهد حقوق بازنشستگان کشوری قبل از سال 86 که ده روز هم جوان نمی دهد
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    5 0
    من پیشنهاد می کنم برای به سرانجام رساندن این مهم و با استفاده از روش پیش بینی بر مبنی گذشته، از اردیبهشت سال 1397 کار را شروع کنند، بلکه تا آخر اسفند همان سال نتیجه ای مثبت حاصل شود. وقت روزنامه نگاران محترم هم تضییع نمی گردد.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    17 1
    دولت بایستی حداقل حقوق پایه قشر کارگر را 2/000/000 میلیون تومان تصویب کند.
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    9 0
    مسئولان به فکرکارگران باشند لطفا. چراکه آیا خودشان میتوانند بااین حقوق ناچیز زندگی کنند. درحالیکه به گفته خودشان دریافتی زیر 3میلیون تومان خود فقر است.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    5 0
    یک کارفرما یک فعال اقتصادی است که بر پایه مکانیزم سود و زیان فعالیت می کند و نه سازمان تامین اجتماعی .شاید اقتصاد ناکارآمد دولتی که در سال های گذشته گریبان گیر کشور بوده سبب شده که قادر به تمایز ایجاد کردن بین این دو مقوله نشویم چرا که بنگاههای دولتی جور دولت را می کشیدند و در این بنگاهها تنها چیزی که مطرح نبود سودآوری،توسعه و بهره وری بود که سبب ورشکستگی بسیاری از آنها نیز گردید.اما امروز دیگر دوران این بنگاهها گذشته و در بخش خصوصی شرایط رقابت و بازار است که بودجه حقوق پرسنل آنها را تعیین می کند حال چه خط فقر این باشد و چه آن چون این بنگاهها به خزانه دولت و شیر نفت وصل نیستند که هزینه های ناکارآمدی خود را جبران کنند.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    4 0
    همه مسئولین میدونن.ولی کی همت کار کردن رو داره؟
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    6 0
    متاسفانه خود قوه مقننه با تصویب قوانیین غیر اصولی باعث ایجاد اختلاف طبقاتی می باشد. کدوم کشور توی دنیا اختلاف دریافتی به بیش از 50 برابر می رسه؟
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    12 0
    واقعا که ... نماینده های مجلس برای خودشون 50 درصد افزایش دادن به ما که رسید 10 درصد شد ......
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    10 0
    حقوق بگيران 10 نمايندگان 70 به به چه عدالتي
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    7 1
    50 گراني بنزين، افزايش عوارض خروج از كشور، افزايش حقوق گمركي، گراني اقلام اساسي خوراكي بيش از 20 ميشه يكي بگه اين آقايان اينها را چطور حساب ميكنند
  • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    6 1
    با این افزایشاتی که در بودجه سال دیگه روی اقلام مهم قرار دادن . افزایش زیر 20 درصد ظلم دیگری به کارگران در این دولت است
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    9 0
    حقوق کارگرها ۲ برابر هم بشه بازم چرخ زندگی خیلی هاشون نمی چرخه
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    3 8
    وضعیت کارگاهها و صنایع خوب نیست و در آستانه تعطیلی و ورشکستگی هستند.دستمزد اعلامی مبلغی است که آن صنایع بتوانند زنده بمانند.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    2 1
    ایکاش افزایش تورم رو کنار درصد افزایش میگذااشتین
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    9 0
    برای بازنشستگان افزایش۱۰ درصد وبرای نمایندگان مجلس۷۰ درصد افزایش در نظر میگیرند. عدالت احتماعی یعنی این.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    3 0
    10درصد افزایش یک ونیم میلیون تومان 150هزارتومان ودومیلیون تومان که حقوق اکثریت اقشارآسیب پذیر وبازنشستگان است حداکثر دویست هزارتومان میشود حال حساب کنید 10درصد حقوق بیش از10میلیون تومانی وزرا وریاست سازمان برنامه بودجه را واقعا عدالت رعایت شده افزایش حقوق وزرا هم چندبرابر اقشارآسیب پذیر میشود که با وعده روحانی مبنی بررفع فقر فرسنگها فاصله دارد ومنجر به فاصله طبقاتی خواهدشد
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    4 0
    10درصد افزایش یک ونیم میلیون تومان 150هزارتومان ودومیلیون تومان که حقوق اکثریت اقشارآسیب پذیر وبازنشستگان است حداکثر دویست هزارتومان میشود حال حساب کنید 10درصد حقوق بیش از10میلیون تومانی وزرا وریاست سازمان برنامه بودجه را واقعا عدالت رعایت شده افزایش حقوق وزرا هم چندبرابر اقشارآسیب پذیر میشود که با وعده روحانی مبنی بررفع فقر فرسنگها فاصله دارد ومنجر به فاصله طبقاتی خواهدشد
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    8 1
    بااین گونه افزایش دولت روحانی 80درصد اقشارآسیب پذیر وبازنشستگان را نسبت به آینده کاملا ناامید کرد وملت دیگر امیدی به دولت بدعهد وخلف وعده نخواهندداشت حیف 24میلیون رایی که به دورریختیم وبه چنین فردی اعتماد نمودیم
  • بی نام A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    10 0
    10 درصد اضافه میکنند در عوض با حذف یارانه و افزایش قیمتها چند برابرشو رو از جیب کارگران در میارن
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    4 0
    دره دستمزد و تورم با چي پر ميشه؟ با اختلاس
  • بی نام GB ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    4 0
    باز تصميم افزايش رو ميگذارن شب آخر سال تا اعتراضات كمتر باشه