رکورد وویجر۱ شکسته شد: دورترین عکس‌برداری در فضا از فاصله ۶٬۱۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰ کیلومتری

کاوشگر فضایی «نیوهورایزنز» ناسا با ثبت تصاویری جالب از خوشه ستاره‌ای «ویشینگ‌ول» و دو جرم کمربند کوییپر، رکورد دورترین عکس گرفته‌شده در فضا را که پیش از این به نام «وویجر۱» ثبت شده بود، شکست.

به گزارش خبرآنلاین، فضاپیمای رباتیک «نیوهورایزنز» (New Horizons، به معنی افق‌های نو) که دو سال پیش با عبور از نزدیکی سیاره کوتوله پلوتو تاریخ‌ساز شد، روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر) گذشته یکی از ابزارهای علمی خود را به نام «دوربین شناسایی دوربرد» (LORRI) به سمت خوشه ستاره‌ای باز «NGC 3532» نشانه رفت و ستارگان جوان آن را در تصویری سیاه‌وسفید جای داد.

این خوشه ستاره‌ای که خوشه «ویشینگ ول» (Wishing Well، به معنی «چاه آرزوها») یا خوشه فوتبال هم نامیده می‌شود، ۱۳۲۱ سال‌نوری با زمین فاصله دارد و در صورت‌فلکی جنوبی «شاه‌تخته» دیده می‌شود.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

در لحظه ثبت این تصویر، نیوهورایزنز ۶٫۱۲ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله داشت و توانست رکورد ثبت دورترین تصویر در فضا را بشکند. رکورد قبلی سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) ثبت شده بود، زمانی که فضاپیمای «وویجر۱» از فاصله ۶٫۰۶ میلیارد کیلومتری دوربین خود را به سمت خورشید برگرداند و تصویر معروف «نقطه آبی کم‌فروغ» را از زمین گرفت.

از آنجایی‌که نیوهورایزنز با سرعت ۱٫۱ میلیون کیلومتر در روز به مسیر خود ادامه می‌دهد؛ این فضاپیما توانست خیلی زود رکورد خودش را بشکند. چند روز پس از ثبت تصویر «ویشینگ ول»، این فضاپیما از دو جرم کمربند کوییپر به نام‌های «2012HZ84» و «2012HE85» عکس گرفت. این تصاویر که با رنگ‌آمیزی کاذب به نمایش درآمده‌اند، نزدیک‌ترین نماهایی هستند که تاکنون از اجرام فرانپتونی سرگردان در کمربند کوییپر ثبت شده‌اند.

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

نیوهورایزنز که پس از ملاقات چندساعته خود با پلوتو در تابستان ۲۰۱۵ (۱۳۹۴)، مسیر خود را به سمت یکی از اجرام کمربند کوییپر به نام «2014MU69» تغییر داد و طبق برنامه قرار است روز اول ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ دی ۱۳۹۷) با آن ملاقات کند. کمربند کوییپر، ساختاری حلقوی و مسطح است که اجرام کوچک و یخ‌زده‌ای در آن به دور خورشید می‌چرخند. این اجرام از بقایای ابر اولیه تشکیل‌دهنده منظومه شمسی برجا مانده‌اند.

منبع: سی‌نت

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =