تلاش برای نجات فانوس‌دریایی ژول‌ورن

یک دریانورد فرانسوی در دهه 90 میلادی در آب‌های اقیانوس اطلس جنوبی ویرانه‌های ‌سازه‌ای را کشف کرد که منبع الهام ژول‌ورن برای رمان «فانوس‌دریایی آخر دنیا» بود و تصمیم گرفت آن را بازسازی کند.

 آندره برونه، دریانورد آب‌های آزاد در دهه ۹۰ میلادی در آب‌های اقیانوس اطلس جنوبی در جزیره کوچکی میان مجمع‌الجزایر «سرزمین آتش» (تیرا دل فوئگو) و جزایر فالکند ویرانه‌های فانوسی دریایی را کشف کرد که ژول‌ورن نویسنده فرانسوی رمان‌های علمی‌تخیلی و ماجراجویی با الهام از آن رمان «فانوس‌دریایی آخر دنیا» را نوشته بود.

برونه که شیفته آثار ژول‌ورن است تصمیم گرفت این سازه ویرانه را که جایی آن سوی کره زمین است بازسازی کند و به‌‌ این‌ ترتیب فانوس دریایی آخر دنیا به‌مدت ۲۰ سال دیگر به حیاتش ادامه داد. اما امروزه، پس‌از گذشت دو دهه به‌دلیل طوفان‌های سهمگین جنوبی، بار دیگر چراغ این سازه دریایی خاموش شده است، اما برونه قصد دارد آن را برای دومین‌بار نجات دهد.

این مرد فرانسوی ۶۵ ساله در سال ۱۹۹۳ طی سفری تنهایی به اقیانوس اطلس در جزیره غیرمسکونی «اِستادوس» میان جزیره بزرگ مجمع‌الجزایر «سرزمین آتش» که فاصله چندانی از کیپ‌هورن ندارد این فانوس‌دریایی را پیدا کرد.

فانوس‌دریایی قدیمی در سال ۱۸۸۴ در آب‌های نیمکره جنوبی ساخته شد و ژول‌ورن در سال ۱۹۰۵ رمان «فانوس‌دریایی آخر دنیا» را با الهام از آن منتشر کرد. اما در سال ۱۹۰۲ آرژانتینی‌ها با ساختن فانوس‌دریایی آنو نوِوو نزدیک رصدخانه جزیره استاتوس جایگزین جدیدی برای فانوس قدیمی پیدا کردند و این‌گونه، این فانوس به‌مدت چند دهه خاموش شد تا اینکه بار دیگر به همت آندره برونه به‌کار افتاد. برونه در آن‌زمان توانست با کمک اهداکنندگان ۳۵۰ هزار دلار برای بازسازی این سازه جمع‌ کند.

مدتی قبل، برونه برای شرکت در مراسم بیستمین سالگرد راه‌اندازی دوباره فانوس دریایی آخر دنیا به آرژانتین برگشت و در کمال ناباوری دید که این سازه نورساز در اثر برخوردهای شدید طوفان بار دیگر خاموش شده است. او در این‌خصوص به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «سازه در موقعیت خوبی قرار دارد اما نیمی از صفحات خورشیدی آن کار نمی‌کنند. ما تعمیراتی انجام دادیم اما به احتمال بسیار زیاد دوباره همه‌ چیز خراب شود.»

برونه کمپینی برای مرمت کامل و راه‌اندازی دوباره این چراغ دریایی راه انداخته است و قصد دارد با جمع‌آوری ۵۴ هزار یورو از بهار آینده تمام صفحات خورشیدی را به‌طور کامل تعویض کند.

فانوس‌دریایی ژول‌ورن

در جزیره غیرمسکونی «اِستادوس» میان جزیره بزرگ مجمع‌الجزایر «سرزمین آتش» که فاصله چندانی از کیپ‌هورن ندارد این فانوس‌دریایی قرار دارد

آندره برونه

آندره برونه، دریانورد آب‌های آزاد در دهه ۹۰ میلادی در آب‌های اقیانوس اطلس جنوبی در جزیره کوچکی میان مجمع‌الجزایر «سرزمین آتش» (تیرا دل فوئگو) و جزایر فالکند ویرانه‌های فانوسی دریایی را کشف کرد که ژول‌ورن نویسنده فرانسوی رمان‌های علمی‌تخیلی و ماجراجویی با الهام از آن رمان «فانوس‌دریایی آخر دنیا» را نوشته بود

فانوس‌دریایی

عکسی از فانوس‌دریایی مربوط به ۱۸۹۸

فانوس‌دریایی

بنای بازسازی شده همان سازه

چمدان 

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813823

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =