ایسنا نوشت:تا پیش از ظهر روز یکشنبه (دوم اردیبهشت) حدود دو هفته می‌شد که افکار عمومی درگیر یک سوال بودند؛ این‌که سعید مرتضوی کجاست؟ اما بالاخره او را در یکی از استان‌های شمالی کشور پیدا کردند و روانه زندان شد.

پیش از انتشار خبر دستگیریمرتضوی دادستان پیشین تهران در رابطه با احتمالات ممکن از محل حضور وی از تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوالاتی را مطرح شد که واکنش‌های جالبی داشت و البته با روشن شدن مساله این گفت‌وگوها ادامه پیدا نکرد، هر چند پاسخ این سوال اکنون روشن است، اما خواندن این نظرات نیز خالی از لطف نیست.

به نظر شما شما مرتضوی کجاست؟

نام نماینده

پاسخ

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مردم فسا

احتمال می‌دهم با مشورت احمدی‌نژاد خود را نشان نمی‌دهد. به نظرم وقتی حکم محکومیت ایشان صادر شده ممنوع‌الخروجی بودن ایشان نیز باید صادر می‌شد و به نوعی تحت نظر قرار می‌گرفت نه اینکه وکیل ایشان امروز بگوید شش ماه است از او خبر ندارد. نیروهای امنیتی باید حداکثر توان خود را به کار گیرند تا هر چه سریعتر چنین فردی را به دست عدالت بسپارند.

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام

ایشان قاضی بوده و مدت‌ها دیگران را تحت پیگرد قرار داده است و امروز شیوه‌ها را بلد است و می‌داند که باید به کجا برود و چه کاری انجام دهد. ما برای اینکه اثبات کنیم مقامات و حتی مسئولان در مقابل تخلفاتی که انجام می‌دهند مصونیت ندارند و هیچ فرقی با شهروندان عادی ندارد با آقای مرتضوی برخورد خواهیم کرد.

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک

عده‌ای گفته‌اند که ایران است و عده‌ای دیگر گفته‌اند که به زیارت کربلا رفته است. به نظرم با توجه به اینکه مرتضوی پرونده سنگینی دارد بعید می‌دانم بتواند به کشورهای اروپایی و آمریکایی برود. اگر قصد فرار داشته فقط می‌تواند به کشورهای همسایه رفته باشد. بعید می‌دانم امکانات برای خروج از کشور برای ایشان فراهم بوده است. نیروهای قضایی باید بدانند که ایشان کجاست.

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند 

با ارتباطاتی که ایشان دارد هر کجایی که بخواهد می‌تواند باشد. در دسترس نبودن ایشان علامت خوبی برای کشور و قوه قضاییه نیست و مردم ما به پاسخ این سوال که مرتضوی کجاست احتیاج دارند؟

قاسم میرزایی نیکو عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس

اینکه می‌گویند مرتضوی گم شده است و در دسترس نیست منطقی نیست.مرتضوی که گم شدنی نیست، مگر سوزن است که گم شود.

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده

مرتضوی هر جایی ممکن است باشد، آدم‌هایی که چنین کارهایی انجام می‌دهند همه کارها را از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند مخصوصا مرتضوی که مسلط به همه قوانین بوده و عواقب کار خود را می‌دانسته است. از نظر من ایشان نیز با افرادی که اختلاس کردند و از کشور رفتند و از دسترس دولت خارج شده‌اند فرقی ندارد. ایشان فکر این روزها را از قبل کرده است.

مسعود رضایی نماینده مردم شیراز

اگر از کانال‌های غیررسمی از کشور خارج شده باشد حتما باید پیگیری‌های لازم انجام شود. وقتی که قوه قضاییه فردی را جلب می‌کند و حکم برایش صادر می‌کند باید تمهیداتی برای نظارت وی بیندیشد چرا که هر لحظه امکان دارد این فرد از دست قانون فرار کند. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد در وهله اول برای قوه قضاییه جای سوال است. مرتضوی تا کی می‌تواند پنهان بماند. قوه قضاییه می‌تواند با پیگیری از نزدیکان ایشان هر کجایی که رفته است پیدایش کند.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد

من نمی‌دانم که مرتضوی کجاست ولی اینکه خود را به زندان معرفی نمی‌کند یک فرد فراری محسوب می‌شود. به مرتضوی توصیه می‌کنم که خود را معرفی کند و اگر درخواست اعمال ماده ۴۷۷ از رییس قوه را دارد از زندان درخواست خود را پیگیری کند. ایشان با اشتباهاتش چندین بار به نظام و کشور ضربه زده است، دیگر کافی است.

علی بختیار نماینده مردم گلپایگان

قطعا همه مجرمین تحت تعقیب قوه قضاییه قرار می‌گیرند و قوه قضاییه همواره توانسته افراد مجرم را دستگیر کند. قطعا از پس مرتضوی هم بر خواهد آمد. آنچه که ورود و خروج نشان می‌دهد مرتضوی در ایران است و از مبادی اصلی کشور خارج نشده است.

سعید مرتضوی در دو پرونده مطرح با عناوین «کهریزک» و «تامین اجتماعی» دارای اتهامات متعدد است؛ البته پرونده وی در خصوص سازمان تامین اجتماعی دو بخش دارد. پرونده نخست در رابطه با حادثه کهریزک و پیرامون قتل‌هایی بود که شکات خصوصی شکایت کردند، دادگاه قتل عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد، اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند.

مرتضوی در این پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد و نهایتا دادگاه بدوی وی را به ۵ سال حبس محکوم کرد و شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت وی، حکم حبس را به دو سال تقلیل داد.

سعید مرتضوی در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ دادستان تهران و در سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۸۹ معاون دادستان کل کشور بوده است، وی در شهریور ۱۳۸۹ توسط دادگاه قضات از قضاوت تعلیق شده بود.

29216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =