۱ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۶
تأثیر گرمایش زمین بر تکامل انسان

سیناپرس نوشت: با توجه به شکل‌گیری پدیده تغییرات آب‌وهوایی، شاهد مواردی همچون افزایش دما، خشک‌سالی، تغییر الگوهای بارش و فصل رشد بیشتر گیاهان هستیم و به این دلیل شرایط زیستی گیاهان و حیوانات به‌سرعت در حال تحول هستند.

بررسی‌های زیست شناسان نشان‌دهنده بروز تغییرات گسترده‌ای در شرایط سنجاب‌ها و ماهی قزل‌آلا است. تابستان‌هایی که زودتر از موعد شروع می‌شوند باعث شکوفه زدن پیش از موعد درختان شده و مرجان‌های دریایی نیز روابط جدیدی با جلبک‌های میکروسکوپی برای زنده ماندن در دریاهای گرم‌تر و محیط‌های اسیدی‌تر ایجاد می‌کنند.

همان‌گونه که سیاره ما گرم‌تر می‌شود، تغییرات تکاملی نیز در سایر گونه‌ها به وجود می‌آید و یکی ازاین‌گونه‌های در حال تغییر، انسان هوشمند است. تغییرات اقلیمی در بدن ما تغییراتی ظریف اما قابل‌توجه ایجاد می‌کند که درنهایت منجر به بروز تغییراتی جدی‌تر خواهد شد.

تغییراتی درون بدن ما
به باور پژوهشگران، گرم شدن هوا باعث ایجاد موارد بیشتر مالاریا، ویروس نیل غربی و بسیاری از بیماری‌های دیگر  به‌ویژه در مناطقی که دارای هوای گرم هستند از قبیل مناطق استوایی خواهد شد که به‌سادگی قابلیت شیوع و پخش در سایر مناطق دارند و درنتیجه، افرادی که در دیگر کشورهای توسعه‌یافته زندگی می‌کنند، در معرض این بیماری‌ها قرارگرفته و سیستم‌های ایمنی بدن ما مجبور به تکامل جهت دفاع  در برابر این بیماری‌های جدید خواهند شد. این مسئله به‌نوبه خود، می‌تواند سایر بیماری‌های غیر عفونی را ایجاد کند.

دو بیماری خونی سلول داسی شکل و تالاسمی همچنان ادامه یافته و باید به اثرات جانبی مفید آن‌ها نیز توجه کرد. از این اثرات می‌توان به مقاومت در برابر مالاریا اشاره کرد زیرا اگر مالاریا به مناطق پرجمعیت آمریکای شمالی، آسیای شرقی و اروپا حرکت کند، چنین اختلالاتی و یا بیماری‌های جدید ممکن است پدیدار شوند.

از سوی دیگر  سیستم‌های گوارش ما در واکنش به این تغییرات، تغییر خواهد کرد. همان‌گونه که پیش‌ازاین و در دوران باستان، سیستم گوارشی انسان‌های اولیه توانست خود را با مصرف شیر گاو تطبیق داده و از این ماده غذایی استفاده کند. تغییر رژیم غذایی باعث تغییرات در میکروبیوم بدن انسان می‌شود.  

تغییرات ظاهری
بسیاری از تغییرات تکاملی انسان که ناشی از تغییرات آب‌وهوایی است، در ظاهر دیده نخواهند شد اما هم‌زمان با تغییرات درونی، بدن انسان ازنظر فیزیکی و ظاهری نیز تغییر خواهد کرد. شواهد نشان می‌دهد که گرم شدن زمین می‌تواند اختلاف بین نژادهای انسانی یا گروه‌های جمعیت را از بین ببرد.

دلیلی که تغییر آب‌وهوا می‌تواند تفاوت‌های نژادی را کاهش دهد، این است که مهاجرت‌های گسترده‌ای در پی بحران‌های آب‌وهوایی آغاز خواهد شد. در دهه‌های اخیر، جمعیت شهرنشین بیشتر شده و مردم در حال حرکت به سمت شهرهای بزرگ در مناطق ساحلی هستند اما این روند نیز با خطرات دیگری مواجه می‌شود زیرا هم‌زمان با ذوب یخ‌های قطبی،  سطح دریاها نیز افزایش پیداکرده و به‌این‌ترتیب، در ادامه، تعداد زیادی از مردم مجبور به فرار از مناطق ساحلی می‌شوند. این روند مهاجرتی همچنان با تداوم تغییرات آب‌وهوایی و گرمایش زمین ادامه یافته و مردم مجبور به حرکت به سمت مناطقی دارای منابع آب قابل‌اطمینان بیشتری خواهند شد.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۱۷، ۲۵۸ . میلیون نفر در کشور دیگری غیر از محلی که در آن متولدشده‌اند زندگی می‌کنند که این آمار به نسبت سال ۲۰۰۰ حدود ۴۹ درصد افزایش‌یافته است. گزارش بانک جهانی که در ماه مارس منتشرشده است، پیش‌بینی می‌کند که تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۵۰ باعث مهاجرت ۱۴۰ میایون نفر خواهد شد؛ درحالی‌که افرادی که اکنون در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، آسیای جنوبی و آمریکای لاتین زندگی می‌کنند اصلی‌ترین گزینه‌های ناگزیر به  مهاجرت خواهند بود.

یکی از پیامدهای این مهاجرت‌های گسترده؛ تداخل ژنتیکی بین جمعیت‌های مختلف است. این امر می‌تواند منجر به ترکیباتی جدید در ظاهر انسان شود. همان‌طور که پیش‌ازاین شاهد متولد شدن کودکانی باپوست تیره و چشم آبی در آفریقای جنوبی و  کیپ ورد بودیم که درنتیجه پیوند ژنتیکی بین پرتغالی‌ها و ساکنان آفریقایی غربی به وجود آمد. یکی از واضح‌ترین اثرات تغییر جریان ژن‌ها ممکن است شباهت بیشتر در رنگ پوست باشد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
    2 1
    تکامل زیستی به هیچ وجه در مدت زمان کوتاه حتی چند هزار سال اتفاق نمی افته. تکامل ناشی از جهش و انتخاب طبیعی نیاز به زمان طولانی داره. به همین دلیله که تغییرات اقلیمی سریع باعث انقراض گونه ها می شه. گرمایش زمین در دوران ما هیچ اثر تکاملی روی گونه انسان نداره. طی چند قرن این اتفاقات نمی افته.