ایرنا نوشت؛ معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، گفت: آسمان این استان درمعرض آلودگی های شدید زیست محیطی از جمله گرد و غبار قرار دارد و در این شرایط گسترش پهنه سبز و ایجاد کمربند حفاظتی از طریق درختکاری، می تواند تا حد زیادی از نفوذ ریزگردها به داخل شهر قم جلوگیری کند.

سید احمد شفیعی با بیان این که درخت رابطه بسیار مهمی با زیست انسانی دارد و یکی از مهمترین ملاک ها برای تشخیص سلامت زیست محیطی یک شهر وجود درخت و سرانه فضای سبز آن است، گفت: امروز استان قم که در کنار پهنه بیابان و کانون های گرد و خاک قرار گرفته است بیش از سایر استان های کشور نیازمند درختکاری و گسترش سرانه فضای سبز است تا از نفوذ ریزگردها به داخل آن جلوگیری شود.
وی ادامه داد: با وجود ملاک قرار داده شدن سرانه 15 متر فضای سبز برای هر تن در محیط های شهری؛ هر شهر باید سرانه فضای سبز خود را با توجه به وضعیتی که در آن قرار گرفته و متناسب با شرایط موجود، بومی سازی کند.
معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست قم، گفت: در قانون هوای پاک که اجرای آن می تواند نقش موثری در حوزه محیط زیست کشور و گسترش فضای سبز داشته باشد، سرانه 15 متری فضای سبز به ازای هر تن، به عنوان الگوی عمل مسئولان مدیریت شهری و استانی ذکر شده است، اما همین الگو نیز نیازمند بومی سازی و متناسب سازی با شرایط موجود هر منطقه است، برای نمونه نمی توان این سرانه را در مورد قم که در منطقه خشک و بیابانی است با شهرهای شمالی که در جوار جنگل و محیط معتدل آب و هوایی قرار دارند، یکسان درنظر گرفت.
قانون هوای پاک که در سال جاری با ابلاغ رئیس جمهوری اجرایی شد، 34 ماده و 13 آیین نامه دارد که 10 آیین نامه آن مربوط به سازمان محیط زیست است.
شفیعی بیان کرد: درختکاری و افزایش سرانه فضای سبز، هوای شهر را پاک و دمای آن را تعدیل می کند، زیبایی محیط را افزایش می دهد، آلودگی های محیطی و از جمله آلودگی های صوتی را کاهش می دهد، بنابراین درختکاری در شهری مانند قم که درمعرض هجوم آلودگی های مختلف زیست محیطی است، نه یک شعار بلکه یک ضرورت غیرقابل انکار است.
وی بیان کرد: درخصوص ارزیابی سرانه فضای سبز نگاه های مختلفی وجود دارد، و درهمین شهر قم به دلیل متفاوت بودن ملاک های ارزیابی، چندین عدد از چهار متر گرفته تا 11 متر و 18 متر برای سرانه فضای سبز، ذکر می شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست قم، گفت: اگر سرانه فضای سبز 18 متر به ازای هر یک تن را در شهر قم بپذیریم در این صورت قم از شاخص های ملی و بین المللی هم جلو می زند و شهری سبز به حساب می آید در حالی که ما می دانیم در قم مشکل ها و محدودیت های فراوانی در خصوص فضای سبز وجود دارد و این شهر از مشکل ریزگردها و آلودگی های محیطی رنج می برد.
وی بیان کرد: باید واقعیت های محیط زیستی قم را مورد توجه قرار دهیم و با ایجاد فضای سبز کافی و گسترش درختکاری کاری کنیم که زندگی در شهر قم برای مردم و ساکنان آن، آسان شود.
وی ادامه داد: باید مراقب باشیم تا در قم از گونه های گیاهی مقاوم و کم آب بر برای گسترش فضای سبز استفاده کنیم؛ در همین رابطه باید گفت چمن کاری که به آبیاری روزانه نیازمند است، تناسبی با اقلیم قم ندارد.
شفیعی با اشاره به این که بیش از 250 هزار گونه گیاهی مختلف در دنیا شناسایی شده است که بسیاری از آنها درختی هستند، گفت: ما باید در قم از درختانی استفاده کنیم که مناسب اقلیم گرم و خشک باشد، با آب محدود به رشد خود ادامه دهد، از آلودگی های محیطی و گرد و خاک آسیب نپذیرد و بیماری زا نباشد.
بیش از یک هزار و 200 هکتار پارک جنگلی کاشته شده و 14 هزار هکتار جنگل طبیعی در استان قم وجود دارد.
استان قم یک میلیون و 323 هکتار مساحت دارد، درحدود 400 هزار هکتار شامل 40 درصد از عرصه های این استان در آستانه بیابانی شدن است که از این میزان 104 هزار هکتار نیز کانون تولید ریزگرد شده است.
15 تا 21 اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی و 15 اسفند به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =