۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷

ایسنا نوشت: پیکر محمدابراهیم جعفری در میان جمعی از تاریخ سازان نقاشی معاصر، هنرمندان، استادان دانشگاه هنر ایران و شاگردان او بدرقه شد.

خسرو سینایی در این مراسم بیان کرد: من به سبک خودم او را صدا می‌کنم و نمی‌توانم بگویم محمدابراهیم جعفری و همیشه او را محمد صدا می‌زدم. محمد تو به سراغ فرشته‌ها می‌روی و هر جا که بروی شور و شادی را با خود هدیه می‌بری.

او که نتوانست بغض خودش را نگه دارد و گریه کرد،ادامه داد: من از طرف خودم، دوستانم و شاگردانت از تو تشکر می‌کنم که بودی و به زندگی ما رنگ بخشیدی و به همه چیز خندیدی. بدون اغراق ۴۰ سال از بهترین لحظات زندگی‌مان را با هم گذراندیم و من فقط باید تشکر کنم که او بود و از زندگی خودم ممنون باشم که این سعادت را داشتم که با او زندگی کنم و بخندم.

این فیلمساز، گفت: تو خوابیدی، اما از اینکه تو شادی و شوق را که با خودت هدیه آوردی و می‌بری خوشحالم.

این دنیا ماندگار است و آنچه که رفتنی است، زندگی ماست

غلامرضا اکرمی رئیس دانشگاه هنر از دیگر سخنرانان این مراسم که صبح امروز ۲۲ فروردین ماه در دانشگاه هنر برگزار شد، گفت: آنچه مسلم است، همه رفتنی هستیم و مرگ حقیقی‌ترین مساله‌ای است که برای همه ما اتفاق می‌افتد. این دنیا ماندگار است و آنچه که رفتنی است، زندگی ما است. در واقع زندگی ما دورانی است از یک نقطه شروع و به یک نقطه دیگر ختم می‌شود. مهم این است که شعاع این دایره چقدر گسترده می‌شود و بستگی به زندگی معنوی ما دارد.

او اضافه کرد: ما خوشحالیم که شخصی مثل استاد جعفری را در بین خودمان داشتیم. آنچه که به عنوان زندگی معنوی خود به جا گذاشتند، همیشه باقی و جاودانه است و امیدوارم همه ما و هنرمندان این اوج را طی کنیم و همانطور که در تاریخ هنرمندان بزرگی داشتیم این حرکت بالنده ادامه پیدا کند و استادانی مثل او را باز هم در بین خودمان داشته باشیم.

رئیس دانشگاه هنر افزود: امیدوارم همه ما و همکاران من در دانشگاه هنر شاگردانی تربیت کنند که جاپای استاد جعفری بگذارند و این زندگی روحانی و معنوی ادامه داشته باشد.

مراسمی برای جعفری در خانه هنرمندان

معصومه مظفری از اعضای انجمن هنرهای تجسمی، سخنران بعدی این مراسم بود و گفت: او از ۲۰ سال پیش یاور ما در انجمن بود و همیشه هجوم خستگی‌ها را پس می زد و هر بار که برای شرکت در نمایشگاه و مراسم از او دعوت می کردیم، ‌صمیمانه می‌پذیرفت. امروز، انجمن دوست و حامی خوب خود را از دست داده است.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، ادامه داد: خوب است که به آموزه‌های او رو بیاوریم، زیرا او آموزگاری نمونه بود و ما از او آموختیم که می‌توانیم صبور بود، ‌ لبخند زد، امیدوار بود و بی‌منت و چشم داشت کار کرد. من از حاضران در مراسم دعوت می‌کنم که در مراسمی که برای این هنرمند در ششم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان در نظر گرفته‌ایم حاضر شوند.

او کوچ کرد اما...

رئیس دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر - بنی اردلان- نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که بیان کرد: از ویژگی‌های استاد جعفری زیستن بر مبنای مهربانی و خوش اخلاقی است. افتخاری که ما در جامعه خودمان داریم، فرهنگی است که ما را به زیستن پر از مهر دعوت می‌کند و مصداق آن محمدابراهیم جعفری بود.

او ادامه داد: همیشه تکه کلام استاد جعفری این بود که زندگی کنیم، مهر بورزیم، شاد باشیم و دیگران را شاد کنیم و هیچگاه طی این ۳۰ سالی که من با او دوست بودم، اخمش را ندیدم حتی در مواقعی که کسالت داشت. اولین نگاهش لبخند بود و همه ما را شاد می‌کرد و از او انرژی می‌گرفتیم. او کوچ کرد، اما همچنان در خاطره ما شادی‌ها و لبخند او پابرجاست.

او پدر و مادر گروه نقاشی دانشگاه هنر بود

ایرج اسکندری دیگر سخنران این مراسم شعری از شفیعی کدکنی خواند و گفت: جعفری کسی نیست که ما به راحتی درباره او صحبت کنیم و از آن بگذریم. او پدر و مادر گروه نقاشی دانشگاه هنر بود و حداقل ۴۰ سال در این دانشگاه رفت و آمد داشت. همه ما سال‌ها با او زندگی کردیم و نمی‌دانیم چطور می‌توانیم نبودن او را طاقت بیاوریم.

او از دیگر اعضای گروه نقاشی دانشگاه هنر از جمله استادان عرب‌زاده، اصفهانی‌زاده، خدادادی و موسوی اقدم خواست که پشت میکروفون بیایند و از همه حاضرانی که در مراسم آن مرحوم شرکت کرده‌اند قدردانی کنند.

حجت‌الاسلام دعایی نیز در سخنانی کوتاهی بیان کرد: برای ارج نهادن به خدمات کسی که از دنیا می‌رود، نماز میت را به جا می‌آورند تا همه به خوبی و پاکی‌های تازه از دست رفته شهادت دهند و این توفیقی است که به من داده می‌شود تا این دین را برای اهالی هنر به جا بیاورم.

سپس نماز میت به امامت حجت‌الاسلام دعایی بر پیکر محمدابراهیم جعفری خوانده شد.

همچنین سیدحسن سلطانی رئیس دانشکده تجسمی، رضوان‌ صادق‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه هنر و بهنام کامرانی به نمایندگی از گروه نقاشی دانشگاه هنر نیز در این مراسم سخنرانی کوتاهی داشتند.

پیکر محمدابراهیم جعفری که در سن ۷۸ سالگی بر اثر سکته مغزی از دنیا رفت، از دانشگاه هنر به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه شد تا در قطعه ۸۰ ردیف ۶۹ ، شماره ۳۱ آرام بگیرد.

زهرا موسوی، لیلی گلستان، ‌ بهزاد مریدی، مدیرکل ارشاد استان تهران، ‌ نماینده معاون فرهنگی زیباسازی شهرداری تهران، ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، غلامرضا نامی، مجید ملانوروزی، فریدون میرزالو، معاون فرهنگستان هنر، عباس مشهدی‌زاده، همایون سلیمی از جمله حاضران در مراسم تشییع محمدابراهیم جعفری بودند.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 768860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =