ایجاد نشاط در جامعه نیازمند بکار گیری استراتژی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، ایجاد نشاط در جامعه را نیازمند بکارگیری سه استراتژی توسعه گردشگری،‌ رفع تبعیض و فقر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، دکتر عبدالمجید فدایی با اشاره به میزان شیوع بالاي افسردگي و استرس در بين دانش آموزان استان اظهار داشت: سلامت دانش آموزان ۶ تا ۱۸ ساله با پرداختن به مباحث فرزند پروري و مهارت هاي زندگي در قالب طرح هاي مختلف مد نظر قرار گرفته است و طرح مراقبت اجتماعي دانش آموزان هم اکنون با همکاري آموزش و پرورش در حال اجرا است.
وی، سلامت را موضوعی چند وجهی عنوان کرد که لازمه تامین آن را توجه به همه ابعاد جسمی، رواني ،‌اجتماعي و معنوي افراد دانست.
دکتر فدایی در ادامه از شناسایی ۲۱ هزار بیمار با اختلالات رواني در استان و ارائه خدمات مشاوره اي و درماني به اين افراد خبر داد.
وی، استرس های مزمن را عامل اصلی شکل گیری اختلالات رواني دانست و گفت: استرس ها و اختلالات رواني منجر به بروز بيماري هايي از قبيل سرطان ها و سکته هاي قلبي و مغزي مي شود.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، اجتماعی کردن مقوله سلامت را راهکار مقابله با بیماري هاي غيرواگير دانست و تصريح کرد: براي تحقق اين مهم طرح سفيران سلامت در استان در حال اجراست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاري در ادامه به وقوع سالانه ۲ هزار مرگ ناشي از ابتلا افراد به بيماري هاي قلبي و عروقي اشاره داشت و افزود: فشارخون بالا مهمترين ريزفاکتور ابتلا به بيماريهاي قلبي وعروقي است.
وی با بیان اینکه، بیماری هاي غيرواگير از قبيل قلب و عروق، آسم و بيماري هاي مزمن تنفسي ۶۰ درصد مرگ و ميرهاي اين استان را در سال به خود اختصاص مي دهند افزود: اجتماعي کردن مقوله سلامت همچنان بعنوان موثرترين راه مقابله با اين بيماري ها مطرح است.
دکتر فدایی همچنین از شناسایی ، ۴۴ هزار و ۴۱۱ بيمار مبتلا به فشار خون بالا، ۱۶ هزار و ۸۵۸ بيمار ديابتي و ۹ هزار و ۳۰۰ بيمار با کلسترول و چربي خون بالا در استان خبر داد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: در غربالگری سرطان نيز ۴۰ هزار و ۳۲۶ نفر براي سرطلان روده بزرگ، ۵۰ هزار نفر براي سرطان سينه و ۴۶ هزار نفر براي سرطان دهانه رحم مورد آزمايش قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه ۴۴ هزار نفر از جمعیت استان را سالمندان تشکیل مي‌دهند، گفت: براي اين گروه ارزيابي سکته مغزي و قلبي صورت گرفته است.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: شاخص DMFT برای کودکان ۱۲ساله در کشور ۱.۸۴ و در استان ۲.۱۹ است و این شاخص براي کودكان شش ساله در ايران ۵.۸۴ و در استان ۶.۹ است كه اين نشان از وضعيت نامطلوب بهداشت و سلامت دهان و دندان در استان دارد.
دکتر فدایی گفت: خدمات سلامت دهان و دندان با فعال کردن حدود ۷۷ مرکز دارای یونیت و تامين ۵۰ دندانپزشک در شهر و روستاها در حال انجام است.
وی در ادامه از انجام وارنیش فلوراید برای ۹۴ هزار دانش آموز استان درسال گذشته خبر داد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =