ایسنا نوشت: وزیر علوم نقش اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در ارتقای جایگاه بین‌المللی این مراکز به تراز بین‌المللی را موثر دانست و گفت: باید فضای دانشگاه‌ها اعم از محیط‌های دانشجویی و اعضای هیأت علمی به گونه‌ای باشد که ارتقای سطح این مراکز به ترازهای بین‌المللی به عنوان یک هدف مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین نباید از نقش موثر اعضای هیأت علمی و دانشجویان در این زمینه غافل شویم.

منصور غلامی در نشست هم‌اندیشی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز با حضور رؤسای دانشگاه‌های برتر در وزارت علوم برگزار شد، حمایت از اجرای این برنامه را یکی از سیاست‌های اصلی وزارت علوم عنوان کرد و افزود: باید برای تحقق شاخص‌های تعیین شده در زمینه ارتقای پنج دانشگاه و پژوهشگاه به تراز بین‌المللی و ارتقای این شاخص‌ها توأم با ارزیابی، اصلاح و تکمیل آن به منظور دستیابی به هدف تلاش کرد. در واقع در این شاخص‌ها باید با نگاه به تحولات جهان در این حوزه و مدیریت دانشگاه‌ها و همچنین استفاده از شاخص‌های جدید در ارزیابی‌ها و دسته‌بندی‌های این حوزه توجه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برای دستیابی به تراز بین‌المللی لازم است هر نوع حمایتی که امکانش وجود دارد و شرایط و توانمندی داخل دانشگاه‌ها ایجاب می‌کند، صورت بگیرد و در سطح ستادی هم باید به این حمایت‌ها توجه جدی داشته باشیم. در واقع وزارت علوم می‌تواند در زمینه‌هایی نظیر اصلاح آیین‌نامه‌ها، پشتیبانی‌های مادی، حرکت به سمت اصلاح قوانین و مقررات در جهت از بین بردن موانع و کندی‌های حرکت به سمت تراز بین‌المللی در اجرای برنامه فوق نقش موثری ایفا کند.

وزیر علوم بر مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بر پیشبرد پروژه ارتقای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به تراز جهانی تأکید کرد و گفت: اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند با مشاوره‌های علمی نقش موثری در ارتقای شاخص‌های تعیین شده برای حرکت به سمت تراز جهانی ایفا کنند. نباید نقش مجموعه خانواده هر دانشگاه را در فرایند ارتقای جایگاه آن مرکز نادیده بگیریم. بنابراین باید فضای دانشگاه‌ها از جمله محیط‌های دانشجویی در جهت حمایت از این هدف بزرگ قرار بگیرند.

غلامی در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه تدوین شده باید تا پایان برنامه ششم توسعه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما در فرایند توسعه‌ای قرار بگیرند و بتوانند در تراز جهانی مطرح شوند و این برنامه مطمئنا از طریق حمایت‌های ملی بخش ستادی وزارت علوم و بخش‌های دیگر در سطح دستگاه‌های اجرایی قابل دسترسی است. با توجه به این‌که دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما در سطح دنیا جایگاه ویژه‌ای دارند، بنابراین دستیابی به شاخص جهانی بر اساس این برنامه تدوین‌شده امری شدنی است.


وضعیت ناچیز سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر

معاون آموزشی وزیر علوم میزان سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور را ناچیز و حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو توصیف کرد و گفت:‌ اگر می‌خواهیم دانشگاه‌های تراز اول کشور به سطح دانشگاه‌های برتر دنیا برسند، باید میزان اعتبارات این مراکز حداقل با پایین‌ترین سطح شاخص‌ها در دانشگاه‌های برتر دنیا برابری داشته باشد.

مجتبی شریعتی نیاسر در نشست هم اندیشی ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز با حضور روسای دانشگاه‌های برتر در وزارت علوم برگزار شد، اجرای این برنامه را یکی از برنامه‌های مهم عرصه آموزش عالی توصیف کرد و گفت: یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی که به وزارت علوم محول شد، ارتقای حداقل پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین‌المللی بود که از زمان ابلاغ این برنامه این موضوع را به تمام دانشگاه‌های کشور اعلام کردیم و از آن‌ها درخواست کردیم که در صورت آمادگی در این برنامه شرکت کنند و دانشگاه‌ها نیز برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از ابلاغ برنامه فوق در مجموع ۲۲ دانشگاه و ۱۶ پژوهشگاه در کشور اعلام آمادگی کردند که می‌توانند به تراز بین‌المللی دست یابند که این موضوع در حوزه ستادی با حضور وزیر وقت مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه از بین آن‌ها برگزیده شدند.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: در ابتدای اجرای برنامه فوق سالیانه قرار شد ۱۶ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص بدهیم که البته به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم آن را فراهم کنیم.

به گفته وی برای پیشبرد اجرای برنامه فوق کمیته‌ای در وزارت علوم تشکیل شد که در این کمیته هر یک هفته در میان فعالیت‌های مراکز آموزش عالی که قرار شد به تراز بین‌المللی دست یابند را رصد می‌کردیم. در نهایت توانستیم شاخص ۴۲ و ۳۳ گانه را در این زمینه تعریف و به مراکز ۹+۱۶ ابلاغ کنیم و خوشبختانه هر کدام از مراکز نیز در این کمیته نماینده‌ای را معرفی کردند که فعالیت‌های آن‌ها از طریق این نماینده در جلسات کمیته مورد رصد قرار می‌گیرد. به طور کلی برای سال ۹۷ به این تصمیم‌گیری رسیدیم که در کمیته نظارت هر جلسه یک دانشگاه گزارش عملکرد خود در این زمینه را ارائه دهند.

دکتر شریعتی روند حرکت به سمت بین‌المللی شدن توسط دانشگاه‌های تعیین شده را رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با علم بر اینکه وضعیت اعتباری و بودجه‌ای مطلوب در این زمینه وجود ندارد، اما همواره بر اجرای این طرح تأکید داشته و روند فعالیت‌های خود را مثبت ارائه کردند. به طور کلی این مراکز اجرای پروژه را حرکتی موثر و خوب ارزیابی کردند و بر این باور بودند که باید اجرای آن ادامه یابد. اگرچه تدابیری نیز اندیشیده شده که بر اساس آن با کمک مراکز آموزشی، پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی کشور در سازمان برنامه و بودجه حمایت‌هایی نیز از اجرای این پروژه صورت بگیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: بر اساس نظام‌های رتبه‌بندی مطرح جهانی نظیر شانگهای، کیو اس، لایدن، تایمز و ... دانشگاه‌هایی که بخواهند به تراز بین‌المللی دست یابند، باید بتوانند یک مرکز کارآفرین باشند. به طور کلی تمرکز بر وجود نخبگان جامعه علمی، همکاری سایر دستگاه‌ها و نقش حاکمیت برای دستیابی مراکز علمی-آموزشی به تراز جهانی بسیار موثر و مفید است.
وی در ادامه به شاخص‌های ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: بر اساس شاخص‌ها میانگین درآمد سرانه ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ازای هر عضو هیأت علمی ۷۵۱ هزار دلار است. همچنین نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه‌ها ۱۱ به ۰.۷ درصد می‌رسد. ضمن اینکه ۲۰ درصد کادر هیأت علمی در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا از اساتید خارجی تشکیل می‌شود.
به گفته وی درآمد تحقیقاتی ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا ۲۳۰ هزار دلار به ازای هر عضو هیأت علمی است و تقریبا ۴۳ درصد مقالات تحقیقاتی مربوط به این ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر است.

 

دانشجویان خارجی، ۱۹ درصد دانشجویان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا

معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر اینکه ۱۹ درصد دانشجویان ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند، گفت: به طور کلی نسبت استاد به دانشجو، تعداد مقالات اساتید، میزان ثبت اختراع و برخی مسائل دیگر از مهمترین شاخص‌های عمده برای کسب برتری در ترازهای بین‌المللی است، ضمن اینکه برای دستیابی به این جایگاه باید به شیوه‌های آموزشی و پژوهشی، جذب اساتید بین‌المللی، پرداخت حقوق بالا، تدریس به زبان انگلیسی و ... توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: میزان اعتبار اختصاصی به ۲۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به ازای هر دانشجو است و در شرایط بدتر حدود ۵۰۰ هزار دلار سرانه هر دانشجو تعیین شده است و دانشگاه‌های متوسط در این رده بندی ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار سرانه دانشجو دریافت می‌کنند و در وضعیت بدتر نیز ۲۰ تا ۳۵ هزار دلار به ازای هر دانشجو سرانه تعیین شده است. بنابراین ما انتظار داریم دانشگاه‌های تراز اول کشور ما بتوانند با پایین‌ترین سطح شاخص‌های دانشگاه‌های برتر دنیا برابر باشند. این در حالی است که سرانه دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور ما حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو است.

وی همچنین در خصوص وضعیت بودجه دانشگاه‌ها نیز گفت: میزان بودجه دانشگاه‌های کشور در سال ۹۶ حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شد که این میزان در سال ۹۷ به ۷۷۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. اگرچه اخیرا در گزارش مطرح شده این آمار به حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است، اما به طور کلی سرانه ۱۶ دانشگاه سطح یک کشور بین ۱۶ تا ۱۹ میلیون تومان تعیین شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم همچنین گزارشی از وضعیت تعداد مقالات از نظر ارجاع و مقالات داغ دانشگاه‌های کشور در سال ۲۰۱۷ ارائه کرد و گفت: بیشترین تعداد مقالات به دانشگاه تهران اختصاص دارد و دانشگاه امیرکبیر و تربیت مدرس از نظر مقالات داغ رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. به طور کلی متأسفانه دانشگاه‌های کشور از نظر مقالات داغ وضعیت خوبی ندارند.

شریعتی گزارشی از مدل ارتقای مراکز منتخب به تراز بین‌المللی ارائه داد و گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منتخب اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند که مهمترین آن‌ها این است که هر کدام از این مراکز میزانی از اعتبارات عمومی،‌ اختصاصی و حتی تجهیزاتی خود را برای پیشبرد این پروژه اختصاص داده‌اند. مثلا دانشگاه صنعتی شریف حدود ۶۰ میلیارد ریال، دانشگاه خوارزمی ۹ میلیارد ریال، دانشگاه فردوسی مشهد ۱۴ میلیارد ریال، امیرکبیر ۱۱ میلیارد ریال و اصفهان ۴۵ میلیارد ریال را صرف این موضوع کرده‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های ملی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها، تعریف پروژه‌های پیشرو در حوزه علم و تأمین اعتبار آن در قالب منابع دانشگاه‌ها و برخی اقدامات دیگر از جمله پیشنهادهای مهم و اساسی برای اجرای پروژه فوق به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است. به طور کلی معتقدم لازمه تحول در آموزش عالی اقدام بالا به پایین است، نه پایین به بالا و این امر باید مورد توجه قرار بگیرد.


برنامه دانشگاه تهران برای اعزام تمام دانشجویان دکتری به فرصت مطالعاتی

رییس دانشگاه تهران از برنامه این دانشگاه برای اعزام تمامی دانشجویان دکتری به فرصت مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه خبر داد و گفت: تمامی اعضای هیات علمی که در داخل کشور تحصیل کردند نیز موظف به گذراندن فرصت مطالعاتی ۶ تا یکساله در خارج از کشور هستند. البته قبل از تبدیل وضعیت باید اعزام شوند.

محمود نیلی‌احمدآبادی امروز در نشست هم‌اندیشی دانشگاه‌ها با وزارت علوم برای دستیابی به رتبه‌های برتر جهانی در وزارت علوم، اظهار کرد: سیاست حق‌التدریس و حق‌التحقیق بدترین سیاستی بود که پس از انقلاب در دانشگاه‌های کشور ایجاد شد، چرا که این سیاست مشوق فردگرایی و ضد کار تیمی است.

وی افزود: دانشگاه تهران در این زمینه سیاست‌های خود را تغییر داده است و میزان حق‌التدریس پژوهشی اساتید را کم کرده که از سقف ۲۶ واحد به ۱۲ واحد رسیده است.

نیلی‌احمدآبادی با بیان اینکه برای دستیابی به دانشگاه بین‌المللی، باید زیرساخت‌ها نیز تغییر کند، خاطرنشان کرد: بازنگری آئین‌نامه ترفیع اساتید، اختصاص یک درصد از بودجه دانشگاه به بحث بین‌المللی‌سازی، سه برابر شدن بودجه بین‌المللی دانشگاه، اصلاح آئین‌نامه گرنت پژوهشی و تدوین آئین‌نامه جذب دانشجویان پسادکتری در این راستا بوده است.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این دانشگاه در حوزه‌ آب، مؤسسه‌ای مشترک با یونسکو و وزارت امور خارجه ایجاد کرده است که از مهرماه امسال در این مؤسسه دانشجو به زبان انگلیسی پذیرش خواهد شد.

به گفته وی، همچنین برنامه داریم که تمام دانشجویان دوره دکتری این دانشگاه، ۶ تا ۹ ماه فرصت مطالعاتی در خارج از کشور بگذرانند که امسال از ۱۱۰۰ دانشجو، ۴۰۰ دانشجوی این دانشگاه به فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعزام می‌شوند.

رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: تمامی اعضای هیأت علمی این دانشگاه که تحصیل آنها در داخل ایران بوده است نیز به فرصت مطالعاتی ۶ تا یک ساله اعزام می‌شوند. البته قبل از تبدیل وضعیت باید اعزام شوند.

نیلی‌احمدآبادی اظهار کرد: دانشگاه تهران با کشور کره‌جنوبی، مؤسسه مشترکی تأسیس کرده که قرار است ۱۰۰ هزار دلار طرف کره‌ای و ۱۰۰ هزار دلار دانشگاه تهران برای راه‌اندازی این مؤسسه اختصاص دهند.

وی گفت: دانشگاه تهران با کشورهای چین و روسیه نیز فعالیت‌های مشترک علمی و آموزشی دارد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تعدد مراکز رده‌بندی در دنیا گفت: این امر نشان می‌دهد همچنان در دنیا به مدل مشترکی نرسیده‌ایم، اما این موضوع مورد تأکید است که نظام‌های رتبه‌بندی به اقتصاد کشورها و شیوه مناسب جذب دانشجو و هیأت علمی کمک زیادی می‌کند.

نیلی‌احمدآبادی تأکید کرد: در اتحادیه اروپا، رده‌بندی دانشگاه‌ها جزو موضوعات ملی و فراملی است که ما نیز در ایران باید این موضوع را در سطح ملی و فراتر از آن ارتقاء دهیم.

وی گفت: دانشگاه‌های ایران در حوزه آموزش و پژوهش پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند، اما در تعاملات بین‌المللی ضعیف عمل کرده‌اند؛ در حالی که فعالیت‌های بین‌المللی جزو بایدهای دانشگاه‌ها است و دانشگاه بدون این فعالیت‌ها، دانشگاه به شمار نمی‌رود.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برنامه اصلی دانشگاه تهران، بین‌المللی‌سازی است و تأکید ما بر نوآوری و کارآفرینی و اخلاق مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =