شرق نوشت: آن روزها که پدیده شاندیز تمام‌قد در کوچه پس‌کوچه‌های تهران و سراسر کشور تبلیغ می‌شد و صداوسیما هم از تبلیغ آگهی‌های آن خالی نمی‌شد، هنوز ماجرای ورشکستگی پی‌درپی بنیادهای اقتصادی و مؤسسه‌های مالی در بوق و کرنا نبود.


آن‌روزها حتی در جمع برخی نمایندگان مجلس سخن از خرید سهام همین مؤسسه‌های مالی بود و برخی نمایندگان دوشادوش مسئولان وقت این مؤسسه‌ها از شهری به شهر دیگر می‌رفتند. حالا چندی گذشته و یکی پس از دیگری سروصدای ورشکستگی مؤسسه‌های مالی درآمده است. در این میان «امیر خجسته» نماینده همدان، به «خانه ملت» گفته که یکی از نمایندگان مجلس سپرده‌ای معادل ۴٠ میلیارد تومان در مؤسسات مالی و اعتباری داشته است. او با اشاره به سپرده 40‌میلیاردی یکی از نمایندگان در مؤسسات مالی و اعتباری گفت: «این موضوع در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌شود، هر مورد دیگری را که در این زمینه وجود داشته باشد، به شدت از طریق سه قوه پیگیری می‌کنیم». او با اشاره به معوقات بانکی و ارتباط آن با افراد ذی‌نفوذ، گفت: «کارمندان یا کارگرها نمی‌توانند بدون ارتباط با افرای ذی‌نفوذ از بانک پول‌های کلان بگیرند، قطعا کسانی که معوقات کلان بانکی دارند با ذی‌نفوذان در ارتباط بوده‌اند و ذی‌نفوذان هماهنگ می‌کردند تا چنین پول‌هایی از بانک گرفته شود».

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: «بیشتر آمارهایی که از معوقات بانکی و افراد مرتبط با مسئولان در اختیار داریم و این اطلاعات را به هر نحوی که شده در اختیار دستگاه قضا قرار داده‌ایم، منتظر هستیم که قوه ‌قضائیه این پرونده‌ها را تعیین‌ تکلیف کند». پیش از این نیز یک نماینده دیگر خبر داده بود که یک نماینده در مجلس دهم 40‌ میلیارد تومان در مؤسسات مالی سپرده گذاشته بود.

مجتبی ذوالنور با تأکید بر اینکه اراده‌ای برای برخورد با فساد در مجلس نیست، به اعتمادآنلاین گفته بود «امیدواریم مجلس درخصوص مبارزه با فساد وظیفه خود را انجام دهد، البته من به کار مجلس امید ندارم و اراده‌ای برای مبارزه با فساد نمی‌بینم. برای مثال در موضوع مؤسسات مالی زمانی یک نماینده مجلس دهم حدود 40‌ میلیارد تومان در مؤسسات مالی گذاشته و بالای 40 درصد سود می‌گرفته». این نماینده اصولگرای مجلس معتقد است عمده معوقات بانکی متعلق به بیش از ۸۰ نفر است و این افراد هم به نحوی بعضا ارتباطاتی با بعضی از مسئولان دارند.

مجتبی ذوالنور نماینده قم و عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه فساد اقتصادی در کشور به صورت شبکه‌ای است، گفته بود «متأسفانه بعضی از مفاسد اقتصادی در کشور به صورت شبکه‌ای شده است، البته نه شبکه نام‌ونشان‌دار بلکه به شکل یک اختاپوس چندسر به همه جا ریشه دوانده و گاهی سیستم را فاسد می‌کنند. گاهی با سالوسی، تزویر، حیله‌گری و مظلوم‌نمایی خودشان را به یک مسئول وصل و حمایت او را جلب می‌کنند. گاهی هم پشت اغراض خیرخواهانه جمع و مخفی می‌شوند». به گفته او «گاهی ممکن است بعضی آدم‌های ناباب سراغ بعضی از مسئولان مذهبی و دینی بروند و وجوهات شرعی بدهند. آنها اگر جایی گیر کردند، این گواهی را علم می‌کنند که ببینید ما پیش فلان مرجع کلی وجوهات داده‌ایم و مگر می‌شود کسی که اهل خمس و وجوهات است، فساد کند؟!». رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با بیان اینکه مفسدان اقتصادی با استفاده از شیوه‌هایی مسئولان را دچار اشتباه در تشخیص می‌کنند، تأکید کرده «درحال‌حاضر متأسفانه عمده معوقات بانکی متعلق به بیش از 80 نفر است و این افراد هم به نحوی بعضا ارتباطاتی با برخی از مسئولان دارند. من نمی‌گویم خدای‌ناکرده مسئولان در جریان این ارتباطات هستند و عالما می‌دانند که این فرد فاسد است و از او حمایت می‌کنند اما این افراد با استفاده از شیوه‌ها و ترفندها گاهی مسئولان را دچار اشتباه در تشخیص می‌کنند. ممکن است اطرافیان برخی از مسئولان نیز ذی‌نفع یا شریک باشند و متأسفانه نمونه‌هایی به این شکل هم وجود دارد».

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    191 1
    مگه جرمی بزرگتر از فساد و دست اندازی به بیت المال هم داریم که این مجرمان رو معرفی نمیکنند؟ تا وقتی که مجرمان اقتصادی معرفی نشوند و آبروی آنها پیش مردم برده نشود هیچ مبارزه ای با فساد موثر نخواهد بود.
    • امیر A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      75 1
      اصلا مگه اینکه شما فاش کنی یه نفر 40 میلیارد سپرده داشته جرمه.خب اسمشو منتشر کنید بگید این آقا 40 میلیارد سپرده داشته.از چی می ترسید اگه واقعا این خبر درسته؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      37 0
      اسم بردن از دزد بیت المال اصلا کافی نیست باید به شدت مجازات بشن که ما امیدی به مجازاتشون نداریم
    • بی نام US ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      38 0
      اونوقت همین نماینده ها به مردم عادی میگن که "لازم است در برابر تحریمها مقاومت کنید"
  • بی نام A1 ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    191 3
    آن هایی که شجاعت و اقتدار خود را با پخش فیلم و اعتراف گیری از یک دختر نوجوان به جرم رقاصی نشان می دهند آیا جرئت فاش کردن و اعتراف گیری از مجرمان اقتصادی را هم دارند یا تمام قدرت و هیبت آنها در همین حد است؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
      46 0
      خیر . آنها جرات ندارند
  • بی نام US ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    145 1
    خوب جناب ذوالنور شما که این هشتاد نفر رو میشناسی و اینقدر دقیق آمارشان رو داری که زد و بند کردن چرا اسم اونها رو منتشر نمی کنی تا مردم بدونن؟ همین نگفتن ها است که عامل فساده. یا اینکه هدف شما از این حرفها اغراض سیاسی است.
  • بی نام IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    118 0
    اینقدر اسم میلیارد شنیدیم باور کنید فکر می کنم واحد پول ایران شده . ما کجای این مملکت هستیم و آقایان کجا. فاصله طبقاتی کجا
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    90 0
    وای به روزی که بگندد نمک
  • بی نام A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    68 0
    والله ديگه چه عرض كنم هر دم از اين باغ .....
  • بی نام GB ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    114 0
    بعد میگویند فساد سیستماتیک نیست.
  • ناشناس IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    93 0
    بالاخره اسم اين نماينده چيست
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    77 0
    نماينده شهر ...در اولين روز كاريش همسرشو در صنعت برق استخدام رسمي كرد كاري ادمهاي عادي در بيست سال هم نمي توانند
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    36 0
    یادمه ... که نماینده مشهد هستش در ماجرای موسسه میزان بسیار پیگیر بود و بعد چند سند منتشر شد که حاکی از آن بود که سپرده قابل توجهی در این موسسه دارد و البته چند هفته بعد این ماجرا کلا تکذیب شد بدون هیچ توضیح روشنی. الان هم اسم هر نماینده ای به عنوان صاحب این 40 میلیارد منتشر بشه خیلی زود تکذیب خواهد شد. اغلب متخلفان اقتصادی پشتوانه های محکمی دارند
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    38 0
    توی امریکا اگه کسی اختلاس و یا فاسد اقتصادی کسی رو فاش کنه چند درصد از اون پول رو میدن به شخص لو دهنده. اگه اینجا هم این قانون تصویب می شد 70 میلیون از 80 میلیون ایرانی وضعشون خوب می شد. هی اجازه می گرفتن هه هه ههه ههه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    41 0
    بالاخره یا حکومت مجبوره این شبکه های فاسد و امضاهای طلایی رو نابود کنه و یا اینکه همون ها حکومت را نابود خواهند کرد. مدام نوچه ها را معرفی نکنید. ما اصلی هایی که سالهاست پشت این قضایا هستند را می خواهیم. نه برای نفع خودمان بلکه برای نفع کشور.
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    45 0
    حرف دادکان چقدر خوب تداعی میکنه که گفته بود فساد فقط در ورزش است؟ فساد در شورای شهر نیست؟ در وزارتخانه‌های دیگر نیست؟ در مجلس شورای اسلامی نیست؟ یک نماینده یک میلیارد تومان خرج می‌کند که وارد مجلس شود؛ او هر ماه 10 تا 12 میلیون تومان حقوق می‌گیرد که چهار سالش می‌شود 500 میلیون، بعد این آقا می‌آید یک میلیارد تومان خرج کند که وارد مجلس شود؟
  • حسن A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    13 2
    هر چه بگندد کتکش میزنند وای به روزی که بگندد کتک
  • علی A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    27 0
    عوضش امنیت داریم
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
    24 0
    خب حالا اومدن نامشو معرفی کردن چی میشه مثلا مردم یه فحشی میدن و بعدش اون شخص سرجای خودش هست و پولاش بیشترهم میشه دور بعد هم بیشتر رای میاره چقدر مردم ساده لوحی داریم