شوخی های هنگام شادی گل در لیگ برتر بارها کار بازیکنان را به محرومیت و دردسر کشانده است.

روزنامه خبرورزشی نوشت: این اولین باری نیست که شوخی‌های داخل اردویی بازیکنان جوان فوتبال به زمین مسابقه کشیده می‌شود و یک جوان احساساتی وسط شور و حال ناشی از گل‌زنی تیمش دست به رفتاری غیرمتعارف می‌زند.

اگر دفعه قبل در ماجرای شوخی فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی‌نیا که هیچ‌یک از طرفین آن را گردن نگرفتند، بخت با این ستاره‌ها یار بود و زاویه دوربین، هیچ تصویر واضحی را نشان نمی‌دهد که به عنوان سند مورد استناد قرار بگیرد، این‌بار زاویه دوربین کار دست صیادمنش داد و جای دفاعی برای او باقی نگذاشت و البته سجاد آقایی هم مثل الهیار پاسوز این شوخی شد.

تصویر متأسفانه واضح بود و باشگاه استقلال هم نتوانست انکار کند. هرچند اصغر حاجیلو سعی کرد یک چیزی شوخی و جدی بگوید و از برخورد سهوی حرف بزند، ولی کار از کار گذشته بود.‌

می‌گویند شوخی این دو بازیکن از هتل شروع شده بود و ادامه همین شوخی در صحنه شادی گل نیمکت‌نشین‌ها کار دست بازیکنان جوان استقلال داد. اولین فقره از این شوخی‌ها را مجتبی محرمی انجام داد. همان شهرآورد سال ۶۹ که فرشاد پیوس به استقلال گل زد و مجتبی محرمی سراغ عابدزاده رفت. از بخت بد مجتبی، دوربین به جای تعقیب فرشاد پیوس که زننده گل بود، او را دنبال کرد و شوخی‌اش با عابدزاده را نشان داد. البته همبازیان مجتبی می‌گویند این اولین فقره نبود و از این شوخی‌ها در جمع فوتبالیست‌ها رواج داشت و فقط محرمی بدشانس بود که تلویزیون شوخی‌اش را نشان داد.

اواخر دهه ۷۰ هم بهروز رهبری‌فرد و مهدی هاشمی‌نسب در خط دفاعی پرسپولیس از این شوخی‌ها موقع یارگیری با مهاجمان حریف می‌کردند و اعصاب آن‌ها را به هم می‌ریختند. اواخر دهه ۸۰ یک مهاجم بلندقامت شهرستانی در یارگیری‌های موقع کرنر و ایستگاهی همین شوخی حربه‌اش بود، همان مهاجمی که بالاخره یک روز بابت همین شوخی، از مدافع تیم حریف کتک بدی خورد و بینی‌اش شکست، ولی به شکل تابلو، این شوخی را شیث و نصرتی سر زبان‌ها انداختند. هر چند نصرتی مدعی است در آن مقطع، چون می‌خواستند اختلاس ۳هزار میلیاردی فراموش شود، شوخی او و شیث را بزرگنمایی کردند، اما انصافاً آن شوخی اصلاً نیازی به بزرگنمایی نداشت!

حالا هم صیادمنش و آقایی به خاطر اثر انگشت اللهیار در مظان اتهام قرار دارند و کمیته اخلاق با توجه به جوانی این دو بازیکن، آن‌ها را با کمترین میزان محرومیت تنبیه کرده است. اما راه برخورد با شیوع این شوخی‌های منشوری چیست؟! باشگاه‌ها که باید بازیکنان را از لحاظ اخلاقی به یک مسیر درست هدایت کنند و مراقب سرمایه‌های خود باشند، به هر چیزی توجه دارند غیر از مسائل اخلاقی و بازیکنان هم با توجه به جوانی‌شان، گاهی اوقات وقتی در فضای پرشور و حرارت قرار می‌گیرند، احساسی می‌شوند و دست به رفتار‌های غیرمتعارف می‌زنند.

اگر باشگاه‌ها از سرمایه‌های خود مراقبت کنند، واقعاً دیگر نیازی نیست کار به کمیته اخلاق بکشد و نهاد‌های قضایی فدراسیون فوتبال درباره این قبیل رفتار‌ها حکم بدهند. کاش باشگاه‌های ما لااقل آن پیشوند نامأنوس فرهنگی را از جلوی اسم‌شان برمی‌داشتند تا خیال همه راحت می‌شد و این اشتباهات که البته بیرون از زمین فوتبال هم می‌تواند از هر جوانی سر بزند، قابل هضم می‌شد. امروز اللهیار صیادمنش بابت اشتباهش و آقایی به این دلیل که طرف شوخی همبازی‌اش بود، محروم شده‌اند، اما باور کنید محکوم اصلی، باشگاه‌ها هستند که حواس‌شان به این جوانان نیست.

کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
روش درست برخورد با رفتار‌های منشوری چیست؟

محرومیت دو بازیکن استقلال (سجاد آقایی و اللهیار صیادمنش) به دلیل مسائل منشوری و اخلاقی عکس‌العمل‌های متفاوتی را در محافل فوتبالی در پی داشته است. استقلالی‌ها از این دو بازیکن جوان حمایت می‌کنند، اما برخی صاحب‌نظران خواهان برخورد قانونی و قاطع با این مسائل غیراخلاقی هستند. به همین بهانه با تنی چند از مسئولان و کارشناسان هم‌صحبت شدیم و از آن‌ها پرسیدیم روش درست برخورد با رفتار‌های منشوری چیست؟ این صحبت‌ها را بخوانید.

سعید فتاحی: راه حل مسائل مربوط به رفتار‌های منشوری، داخل خود باشگاه‌هاست
رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر در این خصوص به خبرورزشی گفت: به اعتقاد من کمیته‌های انضباطی و فرهنگی باشگاه‌ها خیلی ضعیف عمل می‌کنند و باعث می‌شود برخی رفتار‌های منشوری از بازیکنان سر بزند. در تمام بحث‌های فرهنگی باید قبل از اینکه فدراسیون فوتبال ورود کند، خود باشگاه‌ها وظایف خود را به درستی در قبال بازیکنان خود انجام دهند. یک بازیکن حرکت غیرورزشی می‌کند، با داور درگیر می‌شود، به هوادار فحاشی می‌کند و خیلی کار‌های دیگر، اما وقتی ما او را محروم می‌کنیم، باشگاه‌ها از ما گله‌مند هم می‌شوند. اگر زمان عقد قرارداد آیتم‌های انضباطی و فرهنگی به بازیکنان گوشزد شود و جرایم هم بازگو گردد، خیلی از این اتفاقات رخ نخواهد داد.

ستار همدانی: باید برای مسائل فرهنگی بودجه در نظر گرفت
هافبک اسبق استقلال در این خصوص به ما گفت: وقتی برخی بازیکنان جوان استقلال را بی‌دلیل بزرگ می‌کنند، همین می‌شود، چون بازیکنان جوان باید از تیم‌های پایه از لحاظ فنی، اجتماعی، سواد علمی، روابط عمومی و مسائل فرهنگی تقویت شوند و فقط بحث فنی کافی نیست. این مشکلات به عدم ثبات مدیریت تیم‌ها برمی‌گردد. مدیری که نمی‌داند چقدر عمر مدیریت دارد، نمی‌آید روی مسائل فرهنگی کار کند و بیشتر به مسائل فنی فکر می‌کند. در نظر گرفتن بودجه‌های فرهنگی در باشگاه‌ها و توجیه بازیکنان به اینکه پیراهن چه باشگاهی را پوشیده‌اند، از مسائل مهم است. من قضاوتی درباره آن حادثه ندارم، ولی می‌گویم که این یک هشدار و تلنگر بود.

محمد نصرتی: با بحث انگشت‌نماها، بحث اختلاس‌ها را کمرنگ می‌کنند
مدافع اسبق پرسپولیس که سال‌ها قبل به همین دلیل محروم شده بود، گفت: گاهی انسان ناخودآگاه چراغ قرمز را رد می‌کند. ما یک کشور اسلامی هستیم و قوانین اخلاقی متفاوتی داریم به همین دلیل باید خیلی از مسائل را رعایت کنیم. من ویدئوی بازیکنان استقلال را ندیدم، ولی آن‌ها جوان هستند و باید کمک کنیم تا فوتبال‌شان لطمه نخورد. در حال حاضر یکسری مشکلات بزرگ در جامعه وجود دارد که پرداختن به این اخبار کوچک آن‌ها را به حاشیه می‌کشد. زمان ما اختلاس ۳ هزار میلیاردی شد و با ماجرای ما کمرنگش کردند، حالا هم که بحث ۹ میلیارد دلار مطرح شده، جریان استقلالی‌ها را باب کرده‌اند تا اختلاس‌ها نادیده گرفته شود.

اصغر حاجیلو: باید عینک خود را عوض کنیم
سرپرست تیم استقلال در این خصوص گفت: اگر این دو بازیکن بزرگ و باتجربه بودند، محرومیت آن‌ها را قبول می‌کردیم، اما آن‌ها جوان هستند و البته کاری هم نکرده‌اند. من خودم هزار بار فیلم را دیدم و متوجه چیزی نشدم. ظاهراً در فضای مجازی هواداران برخی تیم‌ها درباره این موضوع شلوغ‌کاری کرده‌اند و جو بدی درست شده است. وقتی بازیکنان ما کاری نکرده‌اند، چرا باید درباره نحوه جلوگیری از این اتفاقات صحبت کرد. گویا مسائلی در کار است تا اجازه ندهد هواداران استقلال خوشحال باشند. آقای تورک مرد واقع‌بینی است، شاید فیلم را ندیده که حکم صادر کرده، اما روی هم رفته قضیه طوری نبوده که جلوه داده شد.

عبداالله سمامی: باشگاه‌ها باید توجه فرهنگی بیشتری داشته باشند
عضو ارشد کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرورزشی گفت: وظیفه اصلی در این خصوص برعهده باشگاه‌هاست و آن‌ها باید روی مسائل فرهنگی و انضباطی بازیکنان خود هم به اندازه مسائل فنی کار کنند و اجازه ندهند برخی مسائل حاشیه‌ای توسط بازیکنان به وجود آید. کار اولیه را خود باشگاه‌ها باید انجام دهند و وظیفه فدراسیون فوتبال بیشتر نظارتی است، ولی وقتی این اتفاق نمی‌افتد، ما مجبور می‌شویم وارد عمل شویم و جرایمی را اعمال کنیم. درخصوص بازیکنان استقلال هم، چون جوان بودند و کم‌تجربه، ما سعی کردیم کمترین سختگیری را انجام دهیم و اگر آن‌ها باتجربه بودند، قطعاً برخورد‌ها فرق می‌کرد. کار اصلی باید توسط باشگاه‌ها انجام شود.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 796676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =